Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Nån snor mina kontakter på msn????


s_uhlan

Rekommendera Poster

Hej!!

 

Va borta från datan idag i 15 min och när jag kom tillbaka så upptäckte jag att nån loggat in på min msn från en annan dator. När jag loggade tillbaka så va mer än hälften av mina kontakter borta??

 

När då ingen har mina lösenord eller uppgifter hur kan det hända??? Är det nån som det hänt samma sak för eller hur blir det så här??

 

Kontakterna låg ju kvar i sekretesslistan sen då så det va bara att kanppa tillbaka men olustigt ändå

 

Tacksam för svar

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
När då ingen har mina lösenord eller uppgifter hur kan det hända??? Är det nån som det hänt samma sak för eller hur blir det så här??

 

Lösenord och användarnamn är lätt att få tag på idag. Trojaner snor t ex användarnamn och lösenord. Är du säker på att du inte har någon trojan?

 

Om du loggat in på en annan dator någonstans t ex en offentlig och då råkat bocka för att MSN ska komma ihåg dig, så är det enkelt att gissa sig fram och kunna logga in på t ex din MSN.

 

Kontakterna låg ju kvar i sekretesslistan sen då så det va bara att kanppa tillbaka men olustigt ändå

 

Byt då t ex lösenord illa snabbt.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Solklart att någon varit inne och gjort nåt - sånt händer inte av sig självt.

 

När då ingen har mina lösenord eller uppgifter

 

Säker på det?

 

Har du kört trådlöst, utan eller med enkel kryptering? Har du ett enkelt lösenord? Har du samma lösenord nån annanstansm, tex din mail? Har du kollat din mail via mobilen?

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mitt trådlösa hemma är krypterat. Och lösenordet bytte jag fortare än kvickt till ett längre och krångligare. Men det ja hade innan va kanske inte så lätt det heller.

 

Vet att ja reggat mig på en data men där är inte lösenet i kryssat. Men då vet ja i varje fall att det är nån som tatt sig in på den.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mitt trådlösa hemma är krypterat

 

WEP eller WPA?

 

Vet att ja reggat mig på en data men där är inte lösenet i kryssat

 

Om någon "sniffat" linjen så kvittar det, lösenordet skickas i klartext såvida det inte är en SLL-skyddad sida.

 

Men då vet ja i varje fall att det är nån som tatt sig in på den.

 

Det sätter jag en årslön på att någon har.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

WEP är relativt enkelt att knäcka. Byt till WPA, det är tillräckligt för att sysselsätta någon i ett par år.

 

SSL ska det vara. Secure Socket Layer. Det är denna kryptering som används mellan webserver och webläsare, men bara på sk säkra sidor, som tex din Internet-bank. Webmail har sällan den säkerheten, så där måste man förlita sig på sin förbindelse.

 

Värt att tänka på, är att även om du har världens bästa kryptering på ditt trådlösa nät, så skickas allting helt okrypterar från din router till din ISP och ut på internet.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ok. Ska byta det. Gissar på att det är i Routern ja gör det. Men det finns 2 alternativ. En WPA och en WPA-PSK

 

Vilken är det ja ska ta då???

 

Tack för all hjälp. Jag hatar intrång i mitt privat liv

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är inte säker på vilket som egentligen är bäst, jag har alltid använt WPA-PSK, där PSK står för Pre-Shared-Key, vilket innebär att nycklen är förutbestämd och aldrig skickas över nätet.

 

Välj en bra nyckel, tex "4d%E7i#1y3g!". En dålig nyckel innehåller tex två siffror eller bokstäver intill varann och inga specialtecken.

 

Jag hatar intrång i mitt privat liv

 

Jag struntar i vilket. Det jag inte vill att nån ska komma åt, är inte ens inkopplat.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack så mycket för all hjälp. Nu har jag krypterat om mitt nätverk i varje fall och bytt alla lösenord. Ska göra det imellanåt nu.

 

Tack igen

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...