Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Återskapa information från Compact Flash kort


Tobias Tuleby

Rekommendera Poster

Tobias Tuleby

Hej!

 

Jag har precis av misstag lyckats radera c:a 100 viktiga kort från mitt CompactFlash-kort. Jag har inte lagrat några nya bilder än. Kan man på något sätt återskapa dessa filer? Jag använde inte kameran vid raderingen utan en CompactFlash-läsare som ligger som "flyttbar disk" i Windows.

 

Hur fungerar ett CompactFlash-kort egentligen? Har den ngn filallokeringstabell? Kanske finns filerna fortfarande där ?

 

Tack

 

 

 

 

 

 

 

tobias.tuleby.com

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Eftersom scandisk rekommenderas av flera flashkorttillverkare för reparation, borde du ju kunna använda ett vanligt windowsprogram för att återhämta filer.

 

Själv har jag roat mig med att på Mac rädda filer från flashkort, och det har gått utmärkt med gamla Mactoolsprogram, bortsett från att datorn hängt sig... Men bilderna har räddats.

 

Hoppas det går på Windows...

 

Thomas

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tobias Tuleby

OK,tackar men...Scandisk?

 

Vanliga DOS/Windows Scandisk? Det kontrollerar väl bara att allt är OK, och återställer ju inget? Eller ngn annan scandisk? Var har du settrekommednationer om detta ?

 

/Tobias Tuleby

 

 

 

 

 

tobias.tuleby.com

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur är det med innantilläsningsförmågan?

 

Jag skrev "Eftersom scandisk rekommenderas av flera flashkorttillverkare för reparation, borde du ju kunna använda ett vanligt windowsprogram för att återhämta filer."

 

Du skall alltså inte använta scandisk för att återta filer, men det kanske du begriper själv. Däremot bör ju andra vanliga windowsprogram funka. Tex. Norton eller undelete kanske.

 

Rekommendationen om windows står bland annat i manualer för Olympus digitalkameror. Funkar på Canoin också.

 

Thomas W.,

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 years later...

Gå in på Datarescue och ladda ner demoversionen medans din kamera är ansluten till datorn. www.datarescue.com/photorescue Söke med programmet igenom flash kortet, så kommer du se vilka bilder som kan återskapas. Det funkade för mig, $29 senare.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...