Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ej bra!


Andoos

Rekommendera Poster

Jag har precis köpt ett uppgraderingpaket till min dator och nu är det ganska bra delar i den förruotm grafikkortet det är, från 2000 tror jag. Aja iallafall när jag startar ett spel. Efter några minuters spelande laggar hela spelet fast och det tabbas ner och det står att det är fel på VPU controler. Något med grafikdrivrutiner. Jag har de nyaste Drivers till kortet. Är det att mitt grafikkort är för dåligt jämförelse med mina andra delar?.

 

 

Skulle uppskatta svar :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter några minuters spelande laggar hela spelet fast och det tabbas ner och det står att det är fel på VPU controler.

Det är sannolikt ett ATI-kort i burken... Kolla så att fläkten fortfarande snurrar på det – kanske blir det överhettat efter några minuter? I menyerna i Control Center och VPU Recovery så bocka ur det att ett felmeddelande ska sändas till ATI vid "systemfel", eller vad det nu stod där, så bör spelet inte minimeras nästa gång detta inträffar utan flyter förhoppningsvis vidare.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej jag är andoos, gjorde en ny bara :). Men jag har ingen fläkt på grafikkortet men har du msn så kanske du kan hjälpa mig via det ? . Det är ett ATI i burken hur kommer jag till control center?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du högerklickar skrivbordet borde Control Center finnas där i menyn, alternativt högerklicka ATI-ikonen nere vid klockan.

 

Har du installerat/uppdaterat drivarna för moderkortet? Är de kassa/buggiga spelar det liten roll hur bra drivare grafikkortet har i sin tur. Sök efter det chipset som cpu-z upplyser om, under fliken Mainboard:

http://www.cpuid.com/cpuz.php

 

Förresten så, ett kort från år 2000 ungefär? Det är ganska länge sen som supporten slutade för gamla kort, de stöds alltså inte längre i nyare drivrutiner. Men jag antar att du har sökt efter just din kortmodell? Är du inte helt säker på modellen kanske gpu-z kan hjälp till:

http://www.techpowerup.com/gpuz/

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men asså ibland startas datorn om, när jag inte gör något. Och jag har dem nyaste drivers till just mitt grafik kort. Och jag har installerat drivers som var på den skivan när man fick fick moderkortet till moderkortet. Asså jag köpte datorn år 2002 och jag uppdaterade datorn för en måndag sendan ungefär. Allt utom hårddisk grafikkortet och min Dvd spelare. Men när jag högerklickar där nere finns det felsökning, hjälp,inställningar,scheman och rotation.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men asså ibland startas datorn om, när jag inte gör något.

Bytte du även nätaggregatet vid uppgraderingen? Omstarterna, och detta med VPU Recover, kan bero på för låg strömtillförsel – spontana omstarter är en väldigt vanlig anledning till det.

 

Kan också vara annat, exempelvis någon strulande drivrutin... Bocka ur att datorn ska startas om vid systemfel så att det i stället visas en blåskärm med felmeddelande, som man sedan kan googla på – Högerklicka Den här datorn -> fliken Avancerat -> knappen Inställningar under Start och återställning -> bocka ur "Starta om automatiskt" under Systemfel.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men kan det inte vara att grafikkortet är för dåligt jämfört med dem andra delarna, har funderat på att köpa ett nytt isåfall. Kanske för dåligt grafik minne

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men kan det inte vara att grafikkortet är för dåligt jämfört med dem andra delarna,

Där sa du nånting, att jag inte tänkte på det! Grafikkortet är nog säkert ett gammalt AGP 2x 3.3 volt (så länge det inte är pci förstås)?! Montera i så fall ut det innan moderkortet säger tack och hej då! Lite mera moderna agp-moderkort ger 1.5V och alltså inte ens hälften av vad de äldsta agp-grafikkorten krävde...

 

P.S. Jag använder förresten inte MSN...

 

EDIT:

Stolpskott från mig; kollade moderkortet nu och det saknar väl agp-port..?

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=321979&view=detailed#ProductTabs

 

pci-grafikkort alltså? Funkar det som det ska i annan dator?

[inlägget ändrat 2007-11-25 17:32:01 av RN]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men detta är det jag har i min burk nu http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=336807

Du har bara inte glömt att ansluta den lilla kontakten för mer ström på 12V (för processorn), uppe till höger på bilden? För i så fall stämde nog den tidigare tanken om för låg strömtillförsel lite bättre...

 

[bild bifogad 2007-11-26 05:24:08 av RN]

1003899_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp den sitter i. Men när jag startar datorn ibland så startas den men jätte dålig upplösning. Men jag har ju provat med ett 480w nätagg så det kan väll inte vara strömmen ?.

 

 

[bild raderad 2007-11-26 07:44:26 av Andooss]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men jag har ju provat med ett 480w nätagg så det kan väll inte vara strömmen ?.

Det beror helt på hur mycket av effekten som egentligen är fördelad över spänningen som är intressant för grafikkortet, 12V, men det borde inte vara någon större fara med AX550...

 

Testa uppdatera till senaste biosen – kanske har det kommit någon med bl a utökat minnesstöd. Jag och lillebrorsan har varsitt MSI K8T Neo i vilka det inte går att köra vilka minnen som helst i full fart DDR400 utan endel måste man strypa ner till DDR333. Annars uppstår instabilitet med spontana omstarter etc. Så du kan ju alltid testa ifall datorn blir stabilare av att gå ner ett steg i minneshastighet (ställa in i biosen). Fast man kan ju iofs tycka att det vore konstigt om ett uppgraderingspaket säljs med prylar som inte är hundraprocentigt kompatibla med varann...

[inlägget ändrat 2007-11-26 08:29:14 av RN]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Detta är kanske en dum fråga men jag ställer den ändå.

Har du stängt moderkortets egen grafik i BIOS.

Jag har aldrig själv startat upp med både det inbyggda och ett externt samtidigt så jag vet inte vad som händer.

 

MVH/FairMan

 

Datorn är inte dum. Den gör bara som du säger!!

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle vara intressant att veta om datorn fungerar perfekt med den inbyggda grafiken i stället men då får du ju avinstallera det andra och köra nya drivisar. Kanske lite väl mycket jobb.

 

MVH/FairMan

 

Datorn är inte dum. Den gör bara som du säger!!

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vågar inte råda dig att byta till det inbyggda Grafikkortet, eftersom det kan bli rätt jobbigt om man gör fel.

 

MVH/Fairman

 

 

[inlägget ändrat 2007-11-26 16:40:13 av FairMan]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okey. men när jag ska logga in i datorn ibland så blir det bara svart. och ibland står det att det fattas en fil som heter någon .dll. Men det här att den startar med dåliga grafik inställningar, kan det vara biosen som man måste uppgradera då ?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag ju ställt in att datorn inte ska starta om, utan att den ska ge mig ett felmeddelande, Nu har det blivit blue screen några gånger istället för omstart. Några gånger har det varit något med Bad_Pool_header. Och när jag är inne i windows så kommer det upp ganska ofta att Explorer inte svarar. Ska jag prova uppdatera biosen ?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...