Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vista vs. allt annat...


Gäst

Rekommendera Poster

Det går mig veterligen inte att köra OSX på något annat än Apples egna burkar, TROTS att det är standardiserade prylar. Varför man inte ska få köra OSX på vilken "PC" som helst är en liten gåta.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har faktiskt en i-pryl som jag är hemskt nöjd med - iPod Shuffle. Riktigt minimalistisk och väldigt trevlig. Tyvärr måste man använda iTunes vilket är ett rejält minus, tycker jag.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr måste man använda iTunes vilket är ett rejält minus, tycker jag.

 

Bara detta faktum gör att jag aldrig skulle köpa en dylik pryl. För noga med vad jag har bara för att det är trendigt och coolt är jag inte.

 

Bosse

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

då ska du hålla dej borta från Microsoft zune för den låser in dej i en butik och en mediaspelare och ett OS

 

Varför köpa en spelare som är begränsad överhuvudtaget? Jo för att det är fint och innebär status (för dig själv eller gentemot andra). Det är ju bara ointelligent. Det finns andra spelare som är likvärdiga.

 

Bosse

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som sagt, iTunes är en nackdel men det visste jag om. Fördelarna väger dock över så det blev en Shuffle ändå.

 

För noga med vad jag har bara för att det är trendigt och coolt är jag inte.

 

Menar du att man är noga med det bara för att man skaffar t ex en iPod?

[inlägget ändrat 2007-12-08 14:36:38 av lizardKng]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför tror du att det bara är status som får en att köpa t ex en Zune eller en iPod?

 

Det har aldrig slagit dig att man kanske skaffar en iPod Shuffle (som i mitt fall) för att det är just en sån man vill ha och inte en av dessa "julgranar" med miljarder finesser och knappar?

 

Minimalistisk vilket jag gillar, ser mycket bra ut vilket jag gillar, gedigen byggkvalitet vilket jag gillar. Men ändå är det automatiskt "fel" att skaffa en sån?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför tror du att det bara är status som får en att köpa t ex en Zune eller en iPod?

 

"Bara" är väl att ta i men jag tror att trendfaktorn har stor bedydelse för många köpare. När iPod kom så var de de vita lurarna som syntes och talade om vad du hade för spelare. Såg ett repotage på tv om just hur ipod kunde bli en sådan framgång som det har blivit och just de vita lurarna hade stor betydelse för försäljningen.

 

Jag personligen vill ha allt i en manick och då är mobilen (SE 800i) bra med både fm-radio och mp3/wma-spelare.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Menar du att man är noga med det bara för att man skaffar t ex en iPod?

 

Nä men om man väljer mellan två likvärdiga spelare så finns det de som väljer ipod för att den är trendig och många har den, säkert ofta utan att egentligen kolla in de andra alternativen.

 

Ipod är ingen dålig produkt men trendfaktorn är hög.

 

Bosse

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK.

 

Trendfaktorn kanske finns där fast man inte tänker på det, man kanske inte är så himla objektiv i sin beslutsprocess som man vill tro.

 

Att man tycker om ett utseende kan kanske bero på att man sett den i sammanhang som man av nån anledning gillar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själv kan jag inte utesluta att jag påverkas av saker som trender, reklam m m. Hur man funkar "inuti" är en komplicerad historia.

 

mobilen (SE 800i)

 

Aha! Du är en sån där trend-nisse som ska ha SE bara för att de är så poppis nu? ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hehe, det gick tydligen att instigera ett krig om iXXX också :)

 

Men hur var det med frågan om Mac OSX på PC egentligen? Går det eller går det inte? (för det var det som var min poäng med "egen hårdvara" även om den kanske skulle uttryckts annorlunda)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hehe, det gick tydligen att instigera ett krig om iXXX också

 

Jag tänkte fortsätta på trendfaktorn med ett inlägg om köp av bilar men då blir det lite väl off topic! :)

 

Bosse

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tänkte fortsätta på trendfaktorn med ett inlägg om köp av bilar men då blir det lite väl off topic!

Nä, trenddiskussionen är kul och universell så kör in lite andra prylar också i tråden.

Har har vi några av mina trendiga hatobjekt

- Jackor proppade med Kanadagäss

- SUV och andra penisförlängande avgasmonster i stadsmiljö

- Allt Prada

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hehe, det gick tydligen att instigera ett krig om iXXX också Skoj

 

Man får väl ta alla chanser som dyker upp :)

 

Men hur var det med frågan om Mac OSX på PC egentligen? Går det eller går det inte?

 

Officiellt går det väl inte. Sen var det nåt med att Macarna inte har ett BIOS p s s som andra pc-burkar har.

 

Jag har i alla fall kört en utgåva av OSX i VMWare en gång i tiden men det var en pre-release som flöt omkring precis när de släppte de första Intel-macarna.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aha! Du är en sån där trend-nisse som ska ha SE bara för att de är så poppis nu?

 

Jag rodnar! :)

 

Nä faktum är att köpet av denna mobilen gick till så här:

 

Har en Z800i som jag var nöjd med fick ett behov av inbyggd FM-radio. Tittade på tv och Tre hade reklam för K800i för bara 69: -/ mån. Vände stolen till datorn och kollade in specifikationerna på telefonen på Tre.se. Och beställde den direkt! Tänkte i samma veva att "jag påverkas ju aldrig av reklam"... men den gången åkte jag dit! :)

 

Jag tycker om SE för att dom är så förbannat enkla och logiska i menyerna... och inte att förglömma, billiga i inköp.

 

Nokia, Siemens med flera har jag haft men menyerna i dom är för bedrövliga tycker jag. Grannen har en nyare nokia och jag blir bara irriterad av att bläddra i den telefonens menyer.

 

Bosse

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

man kanske inte är så himla objektiv i sin beslutsprocess som man vill tro.

 

Jag kallar det att handla med känsla vs. förnuftet. Jag har aldrig handlat en pryl eller något annat för att det är trendigt. Men vill man handla något för att andra ska tycka det är fint eller du själv mår bra av att veta att du har en pryl som många har så är det ok.

 

Kolla när det gäller bilköp. Där visar det sig att till slut är det utseendet på bilen som styr vad du köper, inte priset eller annat. Inom rimliga gränser vad gäller pengar naturligtvis... En hur bra bil som helst till ett vettigt pris köper inte många om det finns risk för att andra kan tycka att du gjort ett konstigt bilval.

 

Skoda är ett exempel på en bil som faktiskt börjar bli accepterad som bra bilval. Naturligtvis finns det trendiga prylar och annat som är bäst då ingenting är helt svart eller vitt. T ex. Sony Ericssons mobiler äger ju fullständigt! :)

 

Bosse

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men hur var det med frågan om Mac OSX på PC egentligen? Går det eller går det inte?

 

Jo det vill jag veta också! För jag tycker om att joxa med olika operativsystem. :)

 

Bosse

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle hemskt gärna byta till OSX men vill gärna välja min egen hårdvara. Men Apple kommer väl att förbli ett hårdvaruföretag som bundlar en massa bra programvara med datorn.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man är ju förstås "trendig" om man handlar trendiga prylar just för att de är trendiga.

 

Men är man inte också "trendig" om man aktivt låter bli att handla s k trendiga prylar? Anti-trend är väl en trend det också?

 

Var hamnar man när man köper en jacka för att man gillar den och vill ha den men inte medvetet köper kanadagäss för just märkets skull? Omedvetet kanske det är så men själv tänker man bara att man tycker om den. Nu har jag ingen kanadagässjacka men jag tycker de ser snygga ut.

 

 

[inlägget ändrat 2007-12-08 16:02:59 av lizardKng]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kallar det att handla med känsla vs. förnuftet.

 

Om man kollar på kläder, hur många handlar kläder enbart med förnuftet och helt utan känsla? Utseende t ex har inget med förnuft att göra, alltså är ett par byxor ett par byxor oavsett hur de ser ut. Men hur många av de som handlar med "förnuft" skulle helt bortse från utseende?

 

Om man vet med sig att känslan är viktig så kan man säga att man handlar förnuftsmässigt när man lyssnar på känslan? Jag menar, om jag ska vara nöjd vet jag att känslan är viktig alltså är det förnuftigt att ge känslan stor vikt?

 

T ex. Sony Ericssons mobiler äger ju fullständigt! :)

 

Exakt!!! :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man kollar på kläder, hur många handlar kläder enbart med förnuftet och helt utan känsla?

Det finns ju iofs gott om kläder av bra kvalitet som dessutom är snygga utan att för den skull kosta skjortan (excuse the pun). Ex. köpte jag en suveränt snygg skräddarsydd 3-delad kostym plus två skräddarsydda skjortor i fantastisk kvalitet för 2500 kronor. Att den var handsydd av en pakistanier istället för av ett trendigt italienskt modehus är mig helt egalt, resultatet tillfredsställde både mitt förnuft och min känsla. Så det så =)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2500 kronor

 

2500 så där bara för kläder!? Har aldrig hänt mig i mitt 43-åriga liv. Jag handlar när det gamla är sönder eller blivit för litet... men det är ju bara jag...

 

Bosse

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2500 så där bara för kläder!?

För en hel kostym med skjortor är det inte mycket pengar. Visst, om man inte har behov av det så är det ju onödiga pengar, men både i mitt yrkesliv och i gamla studentkårssammanhang så har jag behov av en kostym så det var ett prisvärt inköp.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vissa saker är rätt dyra om de ska vara bra.

 

T ex så har jag ett par kängor som kostade nära 2000:-. Dyrt, ja kanske. Men de är varma, sköna och kommer sannolikt att hålla i väldans många år. Billigare liknande skor blir dyrare i längden eftersom de inte håller lika länge.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...