Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Spelar satanummret någon roll


glidan

Rekommendera Poster

Tack,spelar diskbokstaven ngn roll för systemdisken jag har alltid haft C men det går inte när jag numera har en satadisk,jag kan inte få den att heta C.Jag har flera diskar och det är alltid en Ide disk som blir C.Att jag vill starta med Sata beror på att jag har en 37GB Raptor Sata liggande,den är lagom stor för systemet tycker jag,samt att systemet får en egen disk vilket jag inbillar mig är bättre.Tex jag surfar,laddar ned en större fil eller flera samt lyssnar på mp3 samtidigt,blir inte det en massa hoppande för hårddisken om jag gör detta ifrån en enda disk.Nu har jag systemet ifrån D,nedladdning till E,musik ifrån F samt en idedisk urkopplad pga ngt problem Sata/Ide1.

 

[inlägget ändrat 2007-11-23 00:58:00 av glidan]

[inlägget ändrat 2007-11-24 01:22:25 av glidan]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag kan inte få den att heta C.Jag har flera diskar och det är alltid en Ide disk som blir C.

Uppdatera gärna biosen, och kolla sedan inställningarna och bootordningen där så att det inte blir fel redan på den nivån.

 

Att jag vill starta med Sata beror på att jag har en 37GB Raptor Sata liggande,

Den är alltså inte ens inskruvad i burken ännu?? Ifall du då monterar in Raptorn och installerar Windows så kommer den automatiskt att bli C.

 

den är lagom stor för systemet tycker jag,samt att systemet får en egen disk vilket jag inbillar mig är bättre.

För Vista kan den iaf komma att bli i minsta laget även om det funkar... En separat systemdisk är iaf inte bara bättre utan t o m att föredra. Med två fysiska hårddiskar är det också lönt att ha två växlingsfiler då en algoritm i Windows avgör vilken som för tillfället är bäst att använda (den på den minst ansträngda disken).

 

Nu har jag systemet ifrån D...

Knasigt, den ska ju vara C... hur är det kopplat i burken, har du kopplat DVD-spelaren till primary IDE och disken till secondary IDE? Skifta då plats mellan dem och se om biosen byter enhetsbeteckningarna också.

 

Edit:

Vet inte om jag har förstått dig rätt, men men...

 

[inlägget ändrat 2007-11-25 06:13:19 av RN]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad jag kommer ihåg så finns det 4 alternativ floppy cd hårddisk eller Legacy Lan? Jag hittar inget om Sata i boot alternativen.Som första har jag cd o andra hårddisk.Nu såg jag något jag ej sett tidigare i boken står det first sata master second sata slave samma på 3 o 4 är detta riktigt (eller tryckfel)om det är riktigt innebär detta ngt beträffande sata numrena vilken disk som skall sitta varJag skall titta vidare.Cd:sitter på sec o Hd:n på pri.Bägge är satta till master men båda använder mittuttaget på kabeln.Var ser man biosverisionen jag har aldrig vågat gå vägen över floppy utan provat ngn slags automatisk uppdatering ifrån ASUS men om jag har gjort rätt det vet jag inte.

 

[inlägget ändrat 2007-11-26 00:25:26 av glidan]

[inlägget ändrat 2007-11-26 00:30:44 av glidan]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Har du redan installerat OP på en disk så lägger du den som 1:a disk i Turordningen. Sedan lägger du övriga diskar i den ordning du vill ha dom.

Om du inte har installerat OP så kan du själv välja startordning helt och hållet.

 

Du har ett ASUS moderkort och troligtvis ett AMI-bios. Gör då så här:

Installera alla dina diskar både SATA och IDE. Kom ihåg vilka diskar som sitter på vilken port. För Sata sätter du dom i turordning Sata1, Sata2.

För IDE sätter du den du vill ha först i Primary Master (Längst ut på IDE-kabeln) och den andre som Primary Slave (Mittkontakten på IDE-kabeln) Du kan bygla IDE-diskarna som Master och Slave eller Cabelselect.

CD/DVD sätter du i Secondary master.

 

Gå in i BIOS. Kontrollera att alla diskarna syns i BIOS

Kontrollera så att inte Raid är aktiverat om du har Raid.

Gå in på BOOT.

Välj Hard Disk Drives. (är bara tillgänglig om du har mer än en disk) här väljer du turordningen på dina diskar. Bios har förkärlek för IDE-diskar och brukar placera dessa först.

När du är nöjd med ditt val går du tillbaka med ESC.

Har du mer än en CD/DVD finns där ett alternativ för att välja turordningen på dessa också.

Gå därefter till "Boot Device Priority". Normalt skall här nu finnas:

1st Boot Device Floppy

2nd " " Den hårddisk som du har som förstaval.

3rd " " Den CD/DVD som du valt först.

När du skall installera OP ändrar du bara bootordningen till CD/DVD överst.

Spara och starta om.

Nu får diskarna den normala beteckningen. C:, D:, E: o.s.v. i den ordning som du själv har valt.

 

MVH/FairMan

 

Datorn är inte dum. Den gör bara som du säger!!

 

 

 

[inlägget ändrat 2007-11-26 10:07:42 av FairMan]

[inlägget ändrat 2007-11-26 10:14:24 av FairMan]

[inlägget ändrat 2007-11-26 10:35:05 av FairMan]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta får jag läsa flera gånger,det står phoenix awardbios.Jag skall printa detta o kika i bios om jag känner igen ngt av detta,på flera ställen står det olika i boken o bios.

[inlägget ändrat 2007-11-27 05:42:47 av glidan]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns samma funktioner i Award-BIOS. Det är bara texten och uppbyggnaden som skiljer lite. Ändra ingenting förrän du har fått ordentlig kläm på hur du skall göra.

Om du talar om vad ditt moderkort har för beteckning så är det lättare att hjälpa.

 

MVH/FairMan

 

Datorn är inte dum. Den gör bara som du säger!!

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

A8N-E Du jag har börjat många gånger med format,jag försöker undvika men ibland hamnar man därutan backups,det är görskoj en två veckors slit.En vacker dag blir jag duktig som Cecilia kanske?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Glidan!

Ok Cecilia är jätteduktig.

Men koncentrera dig nu på uppgiften.

Om du läser vad jag har bett dig göra ordentligt, så behöver du inte ens formatera. Har du en flaska rödvin framför dig "or what"!

Du har fått instruktioner som min sjuåriga dotter lätt förstår. Ge dig på uppgiften så skall du se att det funkar.

 

MVH/House

Datorn är inte dum. Den gör bara inte som du säger!!

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag måste printa det först,någonting jag känner till o är rädd för är döda datorer,just nu går min, jag har hdplats kvar så jag låter den döda disken vänta lite,jag bygger om med ojämna mellanrum,helst vill jag inte röra maskinen innan jag flyttar ut diskarna till ngn slags box på utsidan.jag hade en total krash i förra veckan när jag bytte cpu samt kopplade in en Raptordisk(nu har jag mätt lite med ngt diskprg,o har sett att den har samma värden som mina andra diskar,men iallafall systemet har en egen disk).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så fort jag får råd (eller min nya cpu är intjänad)byter jag till ett kort med bara Sata för att slippa problem med denna typ av kollisioner.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...