Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Har problem med Windows movie maker, snälla hjälp mig!


Jutteee

Rekommendera Poster

Hej hej

 

Jag har nyss börja använda windows movie maker på nytt. gjorde det för nåt år sedan då allt fungerade klockrent.

 

Jag har en bra DV kamera som jag kopierar filmerna från och in på datan genom Windows movie maker.. Bästa kvalite. Sedan väljer jag att importera det till en klippsamling som vanligt.

Filmklippen från klippsamlingen kan jag kolla på i programmet utan problem, men sedan när jag drar ner ett klipp på tidslinjen och trycker på play så är det svart i filmrutan men ljudet kommer.. Men ljudet är i lite slowmotion, så våra röster är helt sega..

 

Alltså mina klipp blir fel på tidslinjen, men inte i klippsamlingen!

Ingen bild, men slowmotion ljud!

 

Snälla! alla ni som kan något om det här, hjälp mig, börjar få panik nu!

 

Tack på förhand

Danne

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Jutteee !

När du gjort det förr så vet du väl hur du ska gå tillväga och då misstänker man nåt fel i systemet, men du kanske glömt eller något har ändrats.

 

DV kamera skriver du, är det en kamera med DV band ???

 

Vilken väg importerar du till datorn, är det Firewire ???

 

Vad ska du göra med slutresultatet, bränna till DVD eller spela upp på datorn ???

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjena Åke

 

precis, Jag vet ju hur jag går tillväga osv.

det e en digital videokamera med dv band och jag importerar genom usb precis som jag gjort förr på min gamla data då jag höll på me redigering av precis samma film som nu.. men den redigeringen försvann efter en datacrash så nu ska jag göra om den på min nya dator..

 

Slutresultatet - jag kommer antagligen komprimera den till dvd och bränna för att sedan kunna visa den på DVD spelaren!

 

Visst låter det som nåt fel i systemet, men vad ska jag ta mig till..?

Den är helt nyformaterad, har lagt in ACE Mega codecs pack som jag blivit rekomenderad att göra av många.

 

Det skumma är ju att det funkar när jag klickar på ett klipp i klippsamlingar, men så fort jag drar ner den till tidslinjen för redigering så blir det ingen bild och ljudet blir slowmotion..

 

Har du någon aning alls om vad problemet kan grunda sig i??

 

Tack

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du någon aning alls om vad problemet kan grunda sig i??

 

Nja inte direkt men för det första ska du importera i DV-AVI enl. bifogad bild här, detta före att få ut bästa kvalitet på DVD när filmen är färdig.

 

Du skrev bästa kvalitet och då kan det vara det översta alternativet på bifogad bild du menar men det ska det alltså inte vara. Problemet beror säkert inte på det men jag nämner det ändå.

 

Du importerar via USB och det ska gå bra förutsatt att du har en av dom senara USB varianterna i din dator, med för gammal USB går det inte för dom är för långsam.

 

Om du bränner med Nero 6 eller senare då behöver du ingen extra codec, Nero innehåller allt som behövs, jag tänker då på om codecen kan störa på nåt vis men det kanske var lika före codecinst.tionen också.

 

Normalt fungerar Movie Maker mycket bra brukar inte vara några problem.

 

Det enda jag kan komma på med hänsyn till ditt problem är den importerade filen, om det blir något fel på den, du kan analysera genom att lägga in en annan filmfil i Movi Mak.

 

Jag har lagt ut en filmsnutt som du kan ladda hem och prova, den fungerar i Movie Maker på min dator, skickar nedladdningsadressen som Mail. Vi kan utgå ifrån om den här snutten fungerar vid fortsatt felsökning.

 

 

 

[bild bifogad 2007-11-21 23:04:46 av Åke.L]

[inlägget ändrat 2007-11-22 09:07:03 av Åke.L]

1002215_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du importerar via USB och det ska gå bra förutsatt att du har en av dom senara USB varianterna i din dator, med för gammal USB går det inte för dom är för långsam.

 

Tyvärr räcker det inte med det. Kameran måste också stödja funktionen att skicka DV-AVI genom Firewire. Att man har tillräckligt snabb USB i datorn räcker inte om kameran trilskas. Jag får t ex endast en lågupplöst MPEG1-kodad film genom USB från min Sonykamera, och ja, USB i datorn är det inga fel på, den är riktigt Hi-Speed USB2.

 

Om det inte funkar med rätt inställning i Movie Maker skulle jag definitivt prova med Firewire istället. Det fungerar ALLTID (nåja)!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Om det inte funkar med rätt inställning i Movie Maker skulle jag definitivt prova med Firewire istället. Det fungerar ALLTID (nåja)!

 

Självklart, såvida kameran har Firewireanslutning. Om den endast har USB anslutning vilket jag förutsätter när Juttee använder usb då är det väl rimligt att kameran kan leverera i DV-AVI den vägen när det är en DV (band) kamera.

 

Men men, det kanske är datorn som inte har någon Firewire och då kan det vara som du säger, vi kanske får veta det såsmåningom, han har i alla fall fått möjlighet nu att prova en DV-AVI fil som garanterat ska fungera i Movie Maker och då är det lättare att analysera var nånstans problemet finns.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite nyfiken, finns det DV-kameror _utan_ Firewire/iLink? Jag har aldrig sett någon?

 

I mitt fall levererades kameran med en USB-sladd. Inte ens försäljaren förstod vad man skulle med Firewiresladd till. Att man som konsument antar att den sladd som levereras med kameran är vad som behövs tycker jag är helt naturligt. Tyvärr finns det "korkade" fabrikanter som tänker annorlunda och försäljare som inte har en susning om vad det är de säljer.

 

Jag hjälpte en kompis att handla en DV-kamera så sent som i somras. Samma sak där, ingen Firewiresladd i kartongen. Affären (Sears) hade inte ens såna sladdar. De trodde inte ens att kameran hade Firewireutgång (men det hade den). Suck.

 

Man skulle ju önska att det som verkar naturligt också är det bästa. I ett annat liv kanske ;)

 

han har i alla fall fått möjlighet nu att prova en DV-AVI fil som garanterat ska fungera i Movie Maker och då är det lättare att analysera var nånstans problemet finns.

 

*väntar* :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Jag hjälpte en kompis att handla en DV-kamera så sent som i somras. Samma sak där, ingen Firewiresladd i kartongen. Affären (Sears) hade inte ens såna sladdar. De trodde inte ens att kameran hade Firewireutgång (men det hade den). Suck.

 

Ja visst är det dåligt men säljarna har i regel mycket olika prylar att hålla reda på så man får väl ha en viss förståelse.

 

Jag är inte säker på om det finns DV kameror för endast USB men allt förändras ju och dagens USB 2 håller en överföringshastighet av ca 20 MB/s så det räcker gott och väl till för DV i realtid, märkligt om inte nya DV kamerors USB är kompatibel för samma överföringshast som filerna på bandet även om dom är utrustade med Firewire också.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hi-Speed USB har ju funnits ett antal år och jag är lika förvånad som du, men det är ju inte alltid verkligheten hinner med teorin... Hmmm, nej det kanske blev lite fel men du förstår säkert vad jag menar :) Jag vet inte riktigt vad det är för vits med Firewire på DV-kameror numera men den finns väl där av historiska skäl kanske.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte riktigt vad det är för vits med Firewire på DV-kameror numera men den finns väl där av historiska skäl kanske.

 

En anledning kanske är att USB inte är tillräckligt stabilt (ännu)?

Sen finns det många tekniska fördelar med FW, men det är en annan diskussion.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själv upplever jag åtminstone den senaste USB versionen stabil, har provat att föra över material "Från Kamera till datorn via Firewire direkt till en extern hårddisk via USB, alltså ingen mellanlandning mellan kameran och den ext. hårddisken och det flyter på hur bra som helst i DV.

 

Har också mätt överföringshastigheten som stadigt ligger på ca 20 MB i mitt system.

 

Att kameror har både Firewire och USB är nog bra åtminstone under en övergångsperiod när det finns äldre datorer i bruk med äldre USB versioner.

Men även Firewire utvecklas mot snabbare varianter och troligen kommer det överföringsformat från kameror som kräver högre hastigheter än dagens DV i framtiden så allt det här med Firewire eller USB är säkert en öppen fråga ett bra tag till.

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Från Kamera till datorn via Firewire direkt till en extern hårddisk via USB

 

Precis så gjorde jag också med min laptop, inga problem alls.

 

Vad gäller överföringshastighet så ligger t o m HDV inom samma område som DV så det lär nog dröja innan det behövs mer än så. Och den dagen skulle jag nog hellre se en riktigt fet hårddisk i kameran eller nåt annat ännu bättre, i alla fall inte band.

 

Men kikar man på t ex HDCAM så blir det lite jobbigare:

 

http://en.wikipedia.org/wiki/HDCAM

 

880 Mbit/s!!!

 

Men visst kan FW och USB få samexistera, se bara till att inte lura kunderna utan se till att de kan föra över DV på korrekt sett med den sladd som medföljer.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Det är väl Win XP du har med servece Pack 2. bifogar en bild på min version av Movie Maker.

 

 

 

[bild bifogad 2007-11-22 22:23:04 av Åke.L]

1002696_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag testade med din filmsnutt som var fungerande hos dig. mne tyvärr gick det inte.. samma problem nästan.. fungerade i klippsamlingar men när jag lagt ner den på tidsspåret för redigering och satte på play så var de ingen bild men ljud?!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Filen jag lagt ut för ditt prov provade jag själv efter att ha laddat hem den över nätet för att vara säker att inget hänt ute på webbplatsen och den fungerade så du kan nog nästan utesluta importen från kameran.

 

Du har väl kontrollerat så din Movie Maker version stämmer överens med operativsystemet, med dom senare versionerna ska du ju ha "Service pack 2" till XP enl. bifogad bild i mitt förra inlägg.

 

Hoppas någon annan har fler ide'r, jag har slut på mina !

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

aa då kan jag utesluta problem vid importen..

Det känns som det kan vara nån codec som saknas?!

jag har installerat service pack 2 o därmed har jag nya versionen movie maker till XP, så där ska de inte va några problem..

Nä antingen så har det "blivit något fel" på programmet bara sådär..

jag är inget snille på det här men de verkar vara så! Hade tänkt installera om det.. men vet ej hur jag tar bort movie maker??

Någon som har tips hur jag kan unistall movie maker för att sedan installera det på nytt, och vart får jag tag på movie maker?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Har kikat lite och Movie Maker eller uppdatering av den ser ut att ingå i servispacken Service pack 2.

 

Har du provat "Start / Hjälp o Support / Windovs Uppdate".

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Hur har det gått?

 

Jag har också ett sådant problem, då jag ladda ner en youtube film från http://download.uzeik.net/eng.php och använder ett prgram som heter Super för att ändra fil från .flv till .avi

Då när jag lagt in filmen i klippsamlingar fungerar allt men sen när jag lägger till tidslinjen så går ljudet slow motion och bilden är svart. Låter rätt så kul när det är en låt som spelas:)

 

Någon som kommit fram till något än? Jag har försökt med många olika fil codecs men det hjälper inte:(

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tjena.. Jag har löst mitt problem!

Jag hade ace codec pack så jag avinstallerade det.. tankade därefter hem community codec pack, installerade det..

men det räcker inte.. i movie maker så finns det inställningar för vilka codec som ska användas.. verktyg-alternativ-kompatibilitet . där kan du klicka i o av olika codecs.. testa dig fram, mittt tips..

hoppas de funkar.. de funkar för mig än så länge.. men hur som helst så har jag märkt att de mesta som kan strula upp movie maker är codecs.. så första problemet jag får efter det här, då kollar jag mina codecs!

Tja

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Toppen att du löste problemet och berättar hur du gjorde, nu har även vi lärt oss något också :thumbsup::thumbsup:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Hej!

 

Jag verkar ha samma problem. Jag har använt movie maker många gånger förr. Nu var det dock ett tag sen och till min förvåning så vill den inte spela upp nånting när jag lagt det på tidsaxeln. (Den kan spela upp ljud så länge det inte är några bilder till. När jag lagt till en bild funkar ingenting.) Men det går bra att se filerna när de ligger i klippsamlingen. Detta är hur frustrerande som helst. Allt som finns i Windows Update har jag redan och jag har testat att ladda ner movie maker från flera olika ställen. Men det är ingen skillnad.

 

Vad skall jag ta mig till?!

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...