Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Översikt


jan-erik

Rekommendera Poster

Nu har jag skaffat mig Flash CS3 och DW CS3. DW vet jag precis vad den ska användas till, men har svårt att hitta nån övergripande info om Flash. Att man använder den för snygga animationer har jag ju förstått, men är det så att man tillverkar en hel hemsida i Flash, eller kombinerar man med andra produkter, som xvis DW?

Jag har oxå nu snubblat över Flex.

Vad i himmelns namn ska man ha det till? Är det ett komplement till Flash, eller i-stället-för?

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Grattis till dina nya program! ;-)

 

Visst kan du göra en hel hemsida i Flash om du så önskar. Nackdelen med att göra en hemsida i Flash är att det blir så "tungt" så de som inte sitter med så starkt bredband får en lång laddningstid, vilket i sin tur skapar irritation.

Då är det bättre (tycker jag) att göra mindre animeringar där det behövs och infogar i ditt html-dokument. Själva hemsidan gör du i DW med html, css och ev javascript och flash-filmer.

 

Titta på Adobes hemsida angående flex:

http://www.adobe.com/se/products/flex/

 

För att få mer kött på benen om flash och dreamweaver kan du titta på webdesignskolans hemsida:

http://www.webdesignskolan.com/

 

Annars googla på flash tutorial så hittar du mycket kul och spännande vad gäller flash! Både små och stora skapelser... :-)

 

Lycka till!

/DiverGirl

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack, Diver Girl. Poäng ligger och skvalpar.

Vad detta innebär är ju att om man inte har några animationer på sin hemsida så har man ingen större nytta av Flash? Jag har för mig att man kan göra fina menyer i Flash, xvis.

Ska kolla lite mera, även på Flex. Återkommer säkert med flera frågor.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst kan du göra menyer i flash, men det finns ingen anledning till det om du inte har en hel hemsida gjord i flash.

 

Du kan skapa väldigt trevliga menyer bara genom html och css med hjälp av ul-listor. Eller också skapar du en meny med javascript för att få lite mer "animerad" effekt om du så önskar.

 

/DiverGirl

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså, för en vanlig sida som

www.jea.se

så finns det ingen större anledning att använda Flash? Med "vanlig" menar jag en sida som inte strävar efter att vara vacker, utan mera ett arbetsredskap.

Jag ska göra om denna sida, den är byggd under tiden jag lärt mig nya tekniker och är lite mycket spaghetti nu. Jag är ute efter en övergripande strategi för upplägget, vilka verktyg jag ska arbeta med, etc.

Arbetar du som konsult?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förstår...

Nej, för en sådan "vanlig" hemsida krävs absolut ingen flash.

 

Vad gäller strategin så finns några punkter du kan gå igenom (finns säkert mer):

 

1. Vad är målättningen med sidan, vilka är användarna, hur många sidor blir det? Ska det vara dropdown-meny? Hur avancerat ska det vara osv? Ju mer du har klart innan du börjar desto mindre behöver du justera efterhand.

2. Skissa med penna och papper hur du vill att layouten ska vara innan du sätter dig ner med DW och börjar koda.

3. Tänk organiserat - dela in bilder och filer i olika mappar så det blir lätt att arbeta med materialet.

4. I detta fallet - håll dig till html och css. Eftersom det på jea.se finns olika anmälningsfunktioner och inloggningar krävs ett serverspråk. Det som är valt idag är PHP. Fortsätt med det.

5. Använd DW - det är ett alldeles utmärkt redskap för denna hemsidan.

6. VIKTIGT! Se till att hemsidan blir lättnavigerad och övergriplig för användaren. Ta bort allting som inte behövs utan välj en ganska ren och enkel layout. Det är så många bilder som står för layouten själv s a s. Är där för mycket runt omkring försvinner alla bilderna och det är ju synd, för det är väl de som ska framhävas.

7. VIKTIGT! (tycker jag) Ta bort alla popupfönster, det är frustrerande för en användare att allting öppnas i nya fönster. Ha menyn t ex till vänster eller högst upp och allt innehåll centrerat i mitten.

 

Får du härdsmälta i din tankegång - sök efter lite inspiration på nätet. Det finns massor med sidor som visar upp olika css-baserade hemsidor.

Googla på css gallery.

 

Det här var en enkel strategi för själva projektets gång, hoppas det var det du sökte efter...

 

/DiverGirl

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jättebra! Du är duktig.

Och jag är säker på att det är fler än jag som tycker så. Det är en generell brist att man lätt hittar all detaljinfo om en produkt som man behöver, men har mycket svårt att hitta övergripande info och just "strategi"-tips.

Detta om popup-fönster.

I de fönster som innehåller info för mina hundägare är raderna klickbara för att man ska kunna boka sig, läsa utvärderingar etc. Hur skulle du ha löst detta utan popup-fönster?

(Poäng 2 närmar sig).

 

www.jea.se

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack det var snällt sagt...

 

Ja, det kan vara väldigt svårt att hitta information om just strategier.

Det finns, jag har sett vid nåt tillfälle, men tyvärr inte sparat länken så jag kommer inte ihåg var det var.

Men sen får man jobba fram ett eget arbetssätt som passar en själv.

 

Eftersom du har allting(?) lagrat i databas med hundar, ägare, lösenord osv kan du istället för att få upp det i en popup, få samma information fast i det centrerade området som jag nämnde innan.

Där du kan logga in, få upp den information som du som inloggad användare enbart har behörighet till.

Det du gör är att istället för att välja nytt fönster väljer den <div> eller <td>, beroende på om du bygger med divar eller tabeller, informationen ska komma upp i.

Du kan förslagsvis ha login-funktionen i en kolumn till höger eller vänster, som alltid är synlig. Då har man möjlighet att logga in sig oavsett på vilken sida man befinner sig på hemsidan.

 

Principen blir egentligen densamma, bara det att man håller sig på samma sida hela tiden.

Förstår du hur jag menar?

Som i ett forum ungefär. Där kan du läsa och ta del av information utan att vara medlem, men du kan inte skriva egna inlägg eller så utan att vara inloggad.

 

I ditt fall:

Är du inloggad, har du möjlighet att boka, läsa utvärderingar, ta del av allting annat på hemsidan.

Är du INTE inloggad får du ta del av allting på hemsidan utom just de områden som är tänkt för medlemmar. Precis som det är idag - fast snyggare... ;-)

 

/DiverGirl

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2007-11-21 16:42:21 av Diver Girl]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Snart måste du nog skicka mig ditt bankkonto så att jag kan göra en liten insättning...

Ja, all info är lagrad i mysql, i en databas med nästan 50 tabeller!

Login-funktionen ligger redan i vänsterkolumn.

 

I main-fönstret ligger 6 st tabellbaserade fönster (Pågång etc).

Om jag är inloggad kan jag klicka på en rad i ett av dessa fönster och gräva fram mera info i två nivåer, och jag kan även själv lägga in text där.

Om jag nu klickar på en rad xvis i Pågång - skall jag då placera denna info ovanpå de 4 fönsterna? Det finns ju liksom inte plats till mera, och jag vill undvika ladda om sidan varje gång.

Så borde man ju kunna göra med hjälp av div/z, eller hur?

Det blir ganska likt som det är idag, men jag slipper ju popup.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så här skulle jag vilja ha det:

När jag som inloggad klcikar på en rad i xvis Pågång så ska den underliggande infon lägga sig mitt på skärmen, delvis över de fyra fönsterna. När jag lämnar det med cursor ska det släckas ner automatiskt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle du kunna göra en handritad skiss bara hur du menar med fyra fönster och infot som ska lägga sig över de fyra fönstrena?

 

Jag har svårt att se framför mig vad det är du är ute efter, rent layoutmässigt menar jag...

 

/DiverGirl

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Diver Girl,

Vet inte riktigt hur jag ska nå dej med en handritad skiss. Jag bor visserligen inte mer än en dagsfärd från dej...

Om du kollar på sidan så ser du att det ligger 8 st "fönster" till höger om vänsterkolumnen. Dom heter pågång, harvatt etc. Genom att klicka på en rad i ett av dessa fönster kommer man åt mera info, som fn visas i ett popupfönster. Vad jag förstår så är det detta som du tycker skulle ändras, men jag förstår inte riktigt hur jag ska gå tillväga.

menar du att om jag klickar på en rad xvis i Pågång, så ska underliggande info ersätta "8 fönster"? Det finns ju inte plats för mera, lixom.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag fick lite mycket att göra idag så jag har inte hunnit svara, ursäkta.

 

Du kan bifoga en bild här på forum (så slipper du köra.. ;-) ), det räcker med lite fyrkanter, bara så jag ser din tankegång.

Antingen med papper och penna och en scanner, eller med powerpoint eller annat program du kan ha tillgängligt.

 

Jag känner att jag tappade dig lite när du förklarade hur du ville att det skulle se ut.

 

/DiverGirl

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Titta där - där kom en fin bild... ;-)

 

Ok, då ska strukturen vara ungefär densamma som idag.

 

Jag sitter lite tajt till just nu - men jag kommer tillbaka så fort jag får en stund över.

 

/DiverGirl

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Under tiden som du sitter tajt så formulerar jag några tankar som du kan fundera på när du blir lite avtajtad:

1) När hundägaren/medlemmen/gästen kommer in på sidan så vill jag att h*n direkt ska få en överblick över verksamheten. Därför ligger de sk "fönsterna" i "main", och där kan man i rubrikform se vad som är på gång, vad som har hänt, etc. Folk sitter på sina jobb och tar en snabb flukt, ungefär som man kollar mail. Det kan vissa dagar vara upp emot 300 unika besökare.

Detta är uppskattat, de allra flesta går bara in på sidan utan att logga in, för att kolla om det finns någon aktivtet som passar. Om så är fallet så loggar man in och gräver djupare, annars lämnar man sidan. Jag vet ganska mycket om hur dom beter sig, eftersom jag loggar besökta sidor per inloggad/ipnr, och på så sätt kan spåra.

 

Eftersom jag själv avskyr sidor där man går vilse i allt navigerande så siktade jag i min enfald på att denna basinfo alltid skulle ligga kvar, och att "grävd" info skulle placeras för sig själv. Man ska inte behöva klicka för att finna sin mest efterfrågade info. Därav alla popupfönster.

(jag tycker att många av dagens sajter är hopplöst röriga både vad gäller infot på sidan och hur man navigerar, en slags infomani. Och det verkar som om de värsta syndarna är de som sysslar med webutveckling. Jag har själv över 30 år i IT-branchen.)

 

Det finns en del finesser, xvis kan man skapa sin egen personliga meny. man kan även själv bestämma färger, stilstorlekar, omladdning, man kan sno layout från andra, och en del andra saker. Detta lagras per inloggad/ipnr, så sidan ser inte alls så tråkig ut i verkligheten som "default" gör.

 

Kan man tänka sig att jag låter sidan se ut som den gör idag när man startarr upp den, men att "main" används helt för framgrävd info? I så fall skulkle jag vilja att ordningen återställs automatiskt, xvisd när markören lämnar, eller nåt.

 

men, du får YTTERST gärna komma med förslag. Jag lovar att du ska få pong så du dignar, och är förstås beredd att betala dej, men det får man kanske inte skriva här?

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag gjort en preliminär skiss till ett utkast som du ju kan titta på som ett fredagsnöje. Ni har väl inget roligare i Munka Ljungby. ;)

Men detta har jag bara gjort för att tiden ska gå tills du kommer med ditt förslag, det känns nästan om om det var julafton lunchtid.

 

kolla på

 

   www.jea.se/tjlayout01.html 

 

[inlägget ändrat 2007-11-23 16:30:49 av jan-erik]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen

 

Ber om ursäkt för fördröjningen.

Jag har haft fullt upp de sista dagarna.

(ja, kan man ha även i en håla... ;-) )

 

Ditt förslag tycker jag ser mycket bättre ut än den första skissen.

 

Här har du meny till vänster för allmänheten.

Sen centrerat i mitten hittar man allting som är viktigt och som man ska hitta snabbt.

Här väljer du givetvis vilka knappar som ska vara synliga för inloggade resp icke inloggade.

 

Sen kan du välja att ha enbart länkar (text) eller göra om dina knappar med css så det blir lite snyggare design.

 

Bra jobbat!

 

/DiverGirl

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...