Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ett filter rensar bort dumma kommentarer


Stefan Eklinder

Rekommendera Poster

Stefan Eklinder

 

Hrm, blir vi moderatorer arbetslösa nu?

http://www.idg.se/2.1085/1.131660

 

Fast ett filter kan ju göra fel och tänker inte alltid logiskt. Har heller inget omdöme som en människa bakom tangentbordet.

 

En annan fråga om IDG inför det här på Eforum också, men tanken finns kanske. :-)

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast ett filter kan ju göra fel och tänker inte alltid logiskt

 

Snarare så att filter ÄR logiska, men att språket inte är det. Jag är dock tveksam till att det kommer fungera så jättebra.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var det dummaste jag hört. Det finns ingen chans i världen att något sådant här kan fungera som det är tänkt.

Eftersom det bara använder kontextuella och språkliga regler finns det ju ingenting som kan hjälpa den att förstå kontext som inte är uttryckt direkt bland kringliggande inlägg. Denna typ av icke-präntad kontext kan vara exempelvis allmänt känd, implicerad information, såsom världsläget, personligheter hos andra skribenter eller förra veckans löpsedlar.

 

Det enda det kommer leda till är en form av programdriven censur som kommer hindra många av mina inlägg från att postas, när de i själva verket inte bryter mot några regler.

 

:thumbsdown::thumbsdown::thumbsdown:

 

 

[inlägget ändrat 2007-11-20 19:52:00 av Anjuna Moon]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Anjuna Moon skrev:

Det enda det kommer leda till är en form av programdriven censur som kommer hindra många av mina inlägg från att postas, när de i själva verket inte bryter mot några regler.

 

Jag tycker inte dina kommentarer är dumma.

Många är väldigt bra och lockar till ett skratt emellanåt.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker inte dina kommentarer är dumma.

Många är väldigt bra och lockar till ett skratt emellanåt.

Tack! :)

 

Emellanåt kommer det ju dumt ur min mun dock och där har jag inget emot att det förhindras. Men ibland kan en ren parsning av en text och dess skrivna kontext resultera i att denna motor tolkar det som en förolämpning, när den kanske i själva verket bara är en harmlös ironisk betraktning. Ironin kanske bara inses dock om man känner till den kontext jag använder (vilket alltså kan vara exempelvis en nyvald president eller dylikt, men som jag inte nämnt i texten utan bara är underförstått)

 

Ett dåligt exempel: "Killen i det vita huset har inte många hjärnceller".

Detta skulle ju vara ett personligt påhopp om motorn tolkar objektet som en medlem på forumet istället för USAs president. I det första fallet skulle vi ha ett regelbrott (som motorn skall förhindra), i det andra fallet är det en tillåten nedlåtande åsikt om en politiker (om än inte speciellt nyanserad)

 

Om motorn då är av det hårdare slaget kommer den förhindra inlägget från att skrivas och jag har därmed blivit censurerad att kommentera en politiker på mitt eget burdusa sätt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är ju detta idiotiska program amerikanskt. Ska det användas på idg.se:s artikelkommentarer och på Eforum måste det översättas till svenska. Och vilka ska göra det? Språkmänniskor med väl uppövad känsla för det rätta ordet i varje enskilt uttryck, människor som behärskar korrekt svensk meningsbyggnad? Tillåt mig tvivla på den saken. För övrigt stör ett ord i IDG-journalistens översättning mitt språköra. "Please try to restate it " översätts med "Var snäll att omformulera den". Normal svenska : Var snäll och ...

 

Jag tror aldrig vi kommer att få detta program insatt här. Alltför många frågeställare skulle sållas bort. Jag kan inte heller förstå hur programmet har kunnat bli så entusiastiskt mottaget i USA eller så överdriver dess skapare Ortiz. Han hoppas ju tjäna pengar på sin idé. Massan av stav- och meningsbyggnadsfel som jag ser på Eforum hittar jag inte på amerikanska forum.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spamfilter som SpamAssassin fungerar trots allt rätt bra (tycker jag) och jag tror inte det finns speciellt mycket språklig kunskap inbyggd i det programmet, det är nog rätt stendött på den fronten. Ska man tro beskrivningen av StupidFilter (http://stupidfilter.org/main/index.php?n=Main.About) så verkar det inte vara speciellt mycket mer avancerat än så (språkligt sett).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Halloj alla!

 

Mitt "gamla" (2004) kära Zyxxel-adsl2+-modem (som innehåller "allt", inklusive AP), kan även filtrera internettrafik.. Alla sidor/sajter som innehåller exempelvis "hubba-bubba", kommer inte fram.. Om jag nu skulle vilja spärra "hubba-bubba"...

 

Känner mig som en liten diktator här.. ;-)

Burma/Myanmar -släng er i väggen!!

-Här har ni er överman!

hehe..

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Emellanåt kommer det ju dumt ur min mun[..]
Det må så vara men oftast så uttrycker du det på ett begåvat och korrekt sätt vilket den här typen av filter aldrig skulle klara av.

Nu tycker jag iof bara att det är av godo att ett dylikt filter omöjligtvis kan värdera innehållets "smarthet" :)

 

/Cluster

------------------------------------------------------------

Ditt vetande är värdelöst om inte andra vet att du vet

-----------> http://eforum.kicks-ass.net <------------

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...