Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Begreppsförklaring någon?


AnnaK

Rekommendera Poster

Hej,

 

Kan någon förklara vad RW Skiva är för något? Vad är CD-RW- och DVD-RW-skiva? Är det två varianter av RW-skiva?

 

Om jag ska bränna en ljudbok, är det CD-RW jag ska använda då för att bara behöva använda en skiva dvs singelbok tror jag det kallas? Fungerar Nero att använda?

 

Många frågor.... Har sökt på forumet och nätet men inte hittat.

Tack på förhand!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

RW står för ReWriteable, dvs att man kan radera skivan och bränna om den med ny data, till skillnad från en R, som bara kan brännas en gång (man kan dock lägga till ny information, men inte ta bort).

 

CD är en skiva som rymmer upp till 800 MB och kan läsas i vilken CD-läsare som helst. DVD är en skiva som rymmer 4.7 (enkelt lager) eller 9.5 (dubbla lager) GB data och kan läsas i en DVD-läsare.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack! Enkelt och väldigt bra förklarat!

 

Så om jag ska bränna en ljudbok, är det en DVD skiva jag behöver då och går den att spela i bilens CD tro?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, CD.

 

En CD rymmer ca 74 minuters ljud/musik och en DVD rymmer (normalt) 4 timmars video med ljud.

 

[inlägget ändrat 2007-11-20 15:41:22 av Mr Andersson]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För tydlighetens (? :)) skull så skall det vara en CD-R eller CD+R skiva du skall bränna.

 

Om det skall vara plus (CD+R) eller minus (CD-R) beror lite på vad brännare (i datorn) och läsare (i detta fall i bilen) klarar av att hantera. De flesta (nyare) brännare och läsare klarar av båda formaten men det är inte helt säkert.

Som tur är så kostar inte dessa skivor så mycket så ett felköp av ett tio-pack behöver inte ruinera dig.

 

 

 

/Cluster

------------------------------------------------------------

Ditt vetande är värdelöst om inte andra vet att du vet

-----------> http://eforum.kicks-ass.net <------------

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns bara CD-R
Helt rätt, då blev det som sagt bara förvirrande :)

 

CD-R ska du ha helt enkelt!

 

/Cluster

------------------------------------------------------------

Ditt vetande är värdelöst om inte andra vet att du vet

-----------> http://eforum.kicks-ass.net <------------

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, till CD spelare i bilen ska du bränna CD-R eller CD-RW skivor, själv skulle jag välja -R men om jag vill göra prov skulle jag använda -RW för att inte förbruka skivor (förutsatt att bilens spelare kan läsa RW).

 

Ja du kan använda Nero.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Man kanske också skall påpeka att för att en bok skall rymmas på en CD skiva så skall den inte spelas in som Audio CD utan (tror jag) som MP3

 

Det är inte självklart att alla något äldre CD spelare kan spela upp MP3 format.

 

LARSAS

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Larsas nämner MP3 och det är ett alternativ, WMA är ett annat format som är ganska bra komprimerat åtminstone om det jämförs med WAV, WMA i CD kvalitet bygger 64 kbit/s, röstkvalitet 8 kbit/s och däremellan finns det fler valmöjligheter, dom flesta CD spelarna läser nog WMA.

 

Frågeställaren nämnde inget om formatet så hon kanske bara ska kopiera skiva eller skivor men är det inte kopiering så är ju det här en viktig detalj också.

 

[inlägget ändrat 2007-11-20 19:40:13 av Åke.L]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack snälla för alla svar! Jo jag är med på att en cd bara rymmer 74 min ljud och det är därför jag undrar över:

Om jag ska bränna en ljudbok, är det CD-RW jag ska använda då för att bara behöva använda enskiva dvs singelbok tror jag det kallas?

 

Men det har alltså med formatet att göra då? Alltså, det fungerar att använda en CD skiva ("vanlig" eller överskrivningsbar spelar ingen roll) och det behöver inte vara DVD. Sedan var det där med formatet. Ett alternativ är att bränna som MP3, jag läste att man då bränner som data cd i Nero ej som musik. Testade det idag och tyvärr fungerade det inte att spela MP3 i bilen (standard stereo i en Toyota Avensis -06). Om jag ska prova något annat, ex VMA behöver jag konvertera de filer jag har i MP3 format till VMA först då och isf hur gör jag?

 

Tack på förhand!

 

:-)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Nero startsmart Val CD högst upp och sedan Noten.

 

Det bör visa vilka alternativ du har i just din Nero version.Det är ej säkert att du kan konvertera filerna till annat format men det finns säkert alternativ för att bränna en korrekt MP3 KOPIA ellerWMA KOPIA

 

LARSAS

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om din bilstereo kan spela upp andra format än vanlig audio-cd så lär det nog stå så rätt tydligt (d v s det är en finess man gärna vill skylta med).

 

Står det inget tror då jag i alla fall att den bara spelar upp vanliga audio-cd.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om din bilstereo kan spela upp andra format än vanlig audio-cd så lär det nog stå så rätt tydligt (d v s det är en finess man gärna vill skylta med).

 

Står det inget tror då jag i alla fall att den bara spelar upp vanliga audio-cd.

 

Det låter logiskt! :-) Räknar du WMA som "vanligt" format?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, en audio-cd är en audio-cd = ingen digital komprimering. MP3, WMA och alla andra (digitalt) komprimerade format har inget med audio-cd att göra alls.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK, jag tror jag får formulera om min fråga (den var nog luddigt ställd av mig....)

 

Om jag vill komprimera en ljudbok till så få CD skivor som möjligt men bilstereon i fråga ej kan läsa MP3 format utan bara vanligt format. Vad för format kan jag välja när jag bränner?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då är svaret att du inte kan komprimera filerna alls. Du skall bränna skivorna som Audio CD och då ryms ett antal minuter (74 till drygt 80 beroende på skiva, brännare och läsare men enklast är att utgå från att det är 74) på varje skiva. Förhållandet mellan original och kopia blir alltså 1 till 1.

 

/Cluster

------------------------------------------------------------

Ditt vetande är värdelöst om inte andra vet att du vet

-----------> http://eforum.kicks-ass.net <------------

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, tack för svaret (även om jag hade önskat mig ett annat :-)

Så WMA går inte heller att spela på en "vanlig" bilstereo då?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att spela WMA är en extrafunktion som en spelare kan ha eller inte. Hur det är i ditt fall är föstås omöjligt att svara på men rent generellt så behöver en cp-spelare inte kunna spela WMA för att få kallas cd-spelare.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dom flesta vanliga CD spelare som inte är väldigt gamla kan spela WMA, hur det är med spelare för bilar vet jag inte men även dom bör klara det.

Du kan ju prova att bränna något i det formatet och testa i bilens spelare.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

 

Går det att bränna musik eller ljudbok på en DVD skiva för att på så sätt få plats med mer material och slippa (när det gäller ljudbok) att ha 10000 CD skivor (well, kanske en liten överdrift med 1000 men iaf 10-20st).

 

Tack på förhand!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst går det. Om du komprimerar till mp3, WMA eller liknande och bränner dessa på DVD får du förstås plats med väldigt mycket.

 

Men hur ska du lyssna till den? En del DVD-spelare kan spela upp dvdskivor med komprimerad musik. I datorn går det förstås bra.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...