Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Domännamn


martin12345

Rekommendera Poster

Hej!

Har försökt söka men hittar inte riktigt svaret på min fråga så jag kaster ut den här...

Vad är "Best practice" för domännamn (FQDN).

Vi är ett litet företag som planerar att gå från arbetsgrupp till domän lokalt på företaget(AD win 2003 server). Vi har ett registrarat domännamn på internet "företag.se". Har läst i 2003 att dom rekomenderar att bygga vidare på detta så att vi kallar domänen för tex "kontor.företag.se".

Stämmer detta eller är jag ute och cyklar, hur ska jag göra i så fall?

 

Mvh

Martin

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag brukar använda en låtsas-TLD, tex företag.local . På det sättet ligger den riktiga domänen utanför AD-domänen. Jag vet att många rekomenderar det du skriver, men efter alltför många återvändsgränder och problem, så gör jag på "mitt" sätt.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag (och många med mig) instämmer med Mr Andersson.

Om ni har mintuffafirma.se så använder du mintuffafirma.local som TLD.

Det blir gärna oklart vad som är en internet/webb-domän och vad som är en AD-domän annars. Det är ju även vanligt att en liten firma har externa DNS:er för webbsiterna och då börjar det blir riktigt jobbigt att hålla tungan rätt i mun.

 

/Cluster

------------------------------------------------------------

Ditt vetande är värdelöst om inte andra vet att du vet

-----------> http://eforum.kicks-ass.net <------------

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för snabba svar!

Jag kör med företag.local som ni föreslår. Eftersom vi precis som Cluster skriver har vår website på externt webhotell.

 

Detta är vår första "riktiga" server och jag hade tänkt att köra AD, DHCP, DNS och filserver på denna bakom vår befintliga router.

Har hört att det finns inbyggd mjukvaru-router i 2003, rekomenderar Ni denna framför en separat router? Det känns som att om man ska använda denna ska det vara en dedikerad server för detta eller finns det klara fördelar (enklare VPN, NAT mm)?

 

(Jag vet att en följdfråga på ett annat område kanske ska placeras i en separat tråd men jag kunde inte hålla mig)...

 

/Martin

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har hört att det finns inbyggd mjukvaru-router i 2003, rekomenderar Ni denna framför en separat router?

 

NEJ!

 

finns det klara fördelar (enklare VPN, NAT mm)?

 

Du kan styra åtkomsten till Internet på användarkontonivå, det är lite svårare med en hårdvarurouter.

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Återigen så håller jag med :)

 

Hårdvarubrandvägg och hårdvarurouter är rätt väg att gå.

 

/Cluster

------------------------------------------------------------

Ditt vetande är värdelöst om inte andra vet att du vet

-----------> http://eforum.kicks-ass.net <------------

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...