Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Datorhjälp uppskattas till 100%


Firetruck

Rekommendera Poster

Jaaa... lite grann ser dom ut som på bilden, fast "Piggarna" sitter i ett enda rektangulärt hål, och inte i varsitt runt hål som på bilden. Också är det bara 3 piggar fast med utrymme för 4 :). Men om du inte har erfarenhet av nyare grafikkort så antar jag att det är svårt för dig att hjälpa mig :P

 

 

EDIT: Vad vet jag, men vär kanske du kan ta reda på det (om du vill eller orkar , självklart kan jag inte kräva något av dig) https://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=ASN88GT-512

 

Jag har själv försökt men hittar inget vettigt som sladdarna kan leda till :)

[inlägget ändrat 2008-01-18 14:29:55 av Firetruck]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 100
  • Skapad
  • Senaste svar
Jaaa... lite grann ser dom ut som på bilden, fast "Piggarna" sitter i ett enda rektangulärt hål, och inte i varsitt runt hål som på bilden. Också är det bara 3 piggar fast med utrymme för 4 :). Men om du inte har erfarenhet av nyare grafikkort så antar jag att det är svårt för dig att hjälpa mig :P

Nja, det är nog bäst någon annan svarar på vad det är för sorts kabel.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Firetruck: fick du någon hjälp av Stefans uppmaning från förut?:

Plugga på den här datorbyggarskolan:

http://www.nordichardware.se/Recensioner/?page=1&skrivelse=22

0

Exempelvis "Installation av grafikkort och SLI" här:

http://www.nordichardware.se/Recensioner/?page=25&skrivelse=220

 

Annars blev du påmind om den nu. ;-)

 

P.S. Strömkablar som (PCIe)-grafikkort kopplas med ska ha följt med nätaggregatet (det ska finnas exakt två stycken, men fram till den dagen du eventuellt skaffar SLI behöver du förstås bara den ena av dem).

 

[inlägget ändrat 2008-01-18 16:00:37 av RN]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, jag läste men hittade inte riktigt vad jag sökte :) Hittade inget om sladdarna som sticker ut från mitt grafikkort.

 

Så, RN, du menar att jag ska strunta i sladdarna som kommer ut ur grafikkortet och istället koppla ihop det med moderkortet via den sladden som kom tillsammans med Nätaggregatet? Om svaret är JA så fick jag bara en sladd, fast med 3 uttag, liksom ett sort i ena änden, sen delar sladden sig och jag har två små ändar på andra sidan av sladden :)

 

PS Kul att höra ifrån dig igen, RN, och det kom ingen CD läsare med datorn, men vi tog från den gamla :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hittade inget om sladdarna som sticker ut från mitt grafikkort.

Jag är ärligt talat inte helt säker på vad du menar för sladdar nu (det ska inte finnas andra än själva strömkabeln, som följt med nätaggregatet och som ska sitta mellan det och kontakten baktill på kortet).

 

Och ifall det verkligen var ett "Seasonic S12 Energy+ 650W" (http://tinyurl.com/32es6g) du köpte så finns där visst två kablar för PCIe-grafikkort – jag har kopplat 2x8800GTS med just detta aggregat! :)

 

...3 uttag, liksom ett sort i ena änden, sen delar sladden sig och jag har två små ändar på andra sidan av sladden :)

Om den låg i kartongen grafikkortet kom i är det säkert bara en adapterkabel – åtminstone låter det som det – som bara behövs ifall datorns nätaggregat råkar sakna speciella uttag för PCIe-grafikkort varmed man är tvungen att använda andra sladdar ifrån det som i stället har molexkontakter (som Cecilia visade tidigare idag: //eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=1001310#1021438). I så fall ska den inte behövas alls för dig.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sladdarna som satt i grakkortet hade pappa satt dit, så de är borta ur bilden nu.

 

(det ska inte finnas andra än själva strömkabeln, som följt med nätaggregatet och som ska sitta mellan det och kontakten baktill på kortet).

Vad jag kommer ihåg så kom bara den konstiga sladden som delar sig i två (som du antog var en adapterkabel) och en strömsladd som går in i nätagget och väggen i huset.

 

Och ifall det verkligen var ett "Seasonic S12 Energy+ 650W" (http://tinyurl.com/32es6g) du köpte

ja det var det

 

Annat än de två så sitter alla sladdar fast långt inne i nätagget.

[inlägget ändrat 2008-01-19 10:27:20 av Firetruck]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

SLUTGILTIGT TACK

 

Jag har nöjet att meddela att pappa och jag chansade lite, i otålighet och nyfikenhet. Vi fick datorn att fungera och jag spelade nyss Warcraft 3: The Frozen Throne på högsta upplösning utan minsta problem. Alla fläktar är igång och hittils har inget crashat :) och jag hoppas att det inte gör det i fortsättningen heller. Jag vill tacka RN för din otroliga hjälpsamhet, jag vill tacka Cecilia för din hjälp med installationen av datorn, jag vill tacka Stefan Eklinder för dina bra tips och jag vill tacka Ajuna Moon för din korta - men dock trevliga - medverkan i min långa tråd.

 

Det känns skönt att logga in här på eForum utan att känna oro eller - hur dumt det än låter - hopp, och istället känna känslan av att äntligen ha en RIKTIG dator. Vilken lättnad!

 

Den 19 november 2007 kl.20.29 tog jag tag i saken och skrev denna tråd, och vilken tur att jag gjorde det! Jag har lärt mig mycket, jag har oroat mig mycket och jag har haft mycket kul med denna tråden, och jag vill tacka för allt.

 

"Livet är bortkastat på de levande"

 

- Douglas Adams

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Annat än de två så sitter alla sladdar fast långt inne i nätagget.

Hm, var tvungen att kika efter själv också och mycket riktigt var det ju för faen inte modulära kablar enligt som jag kom ihåg det..! De sista 2-3 nätaggen jag köpt har modulära och därför mindes jag det som att även detta Seasonic hade det, men icke. (modulära = borttagbara kablar, så man kopplar endast de som verkligen behövs, vilket är bra för luftgenomströmningen och kylningen)

 

En liten lustighet, om du även köpte lådan Antec Nine Hundred, är att nätagget måste monteras i botten av denna – upp och ner! Det vill säga med fläkten uppåt, för hur ska den annars kunna suga in kylluft och hållas sval. :)

 

Hm, men vad var ursprungsfrågan nu igen..? ;-) Det har iaf följt med ett litet häfte med nätagget, med bilder på och benämningar av, de olika kablarna/kontakterna. Jag postar också en bild av dem.

 

 

EDIT:

Började på inlägget redan för ett par timmar sen men hann aldrig skriva klart det, så när jag äntligen gjorde det postade jag utan att refresha sidan så det kanske blev lite konstigt nu..! ;)

 

Glömde också att tillägga ett enormt stort GRATTIS!!! :)

[inlägget ändrat 2008-01-19 17:02:21 av RN]

1021883_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för grattisarna :)

 

En liten lustighet, om du även köpte lådan Antec Nine Hundred, är att nätagget måste monteras i botten av denna – upp och ner! Det vill säga med fläkten uppåt, för hur ska den annars kunna suga in kylluft och hållas sval. :)

 

Jag märkte det, men med den pyttelilla erfarenhet av att sätta ihop datorer förut trodde jag att det vär rätt håll, så jag tänkte inte mer på det :)

 

Möjligt att jag skriver om en månad eller så för att berätta lite mer om vad jack tycker men jag antar att både ni och jag vet :)

Vi (kanske) ses!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, datorn funkar fint hittils bara att om man högertrycker på skrivbordet så kan man välja nånting som visar hur bra datorn är och så, och där står att den hittar 512 MB RAM men vi beställde och satte in 1024x2!? Nåja, det kanske inte har med just hur mycket som sitter i datorn att göra. (kollade beställningen också, och det stod 1024x2)

 

Sen har vi inte internet än, för vi tog internetkortet från den förra datorn och satte in det. men vi hittade inte installationsCDn :S Så moin fråga är: Kan man Tanka drivrutiner från internet och installera med det? Kortet är NETGEAR 802.11b wireless PCI adapter 32-bit Model MA311 11Mbps.

 

Vi har testat tanka, föra över på cd, installera men vi får det inte att funka :( hjälp tack :P

 

:):):):):):):):):):):):):)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...och där står att den hittar 512 MB RAM men vi beställde och satte in 1024x2!? Nåja, det kanske inte har med just hur mycket som sitter i datorn att göra.

Kolla igen så att det inte bara är grafikkortets minne som avses för då stämmer ju mängden 512MB lite bättre. I annat fall är nånting lite galet som då behöver lösas.

 

Sen har vi inte internet än, för vi tog internetkortet från den förra datorn och satte in det.

Var det följande uppgraderingspaket du tog...

https://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=UPA46

...som innehöll följande moderkort?:

https://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=GIGM57SLI-S4

 

Du kan då montera bort gamla nätverkskortet för det finns i så fall redan ett inbyggt sådant i moderkortet – bara att aktivera i biosen (ifall det inte redan är gjort) så kommer Windows att känna av det och vilja ha drivrutiner, som kan hittas här:

http://tinyurl.com/35x4ta

 

Ska också passa på att ge en liten kommentar till en sak du skrev tidigare:

Vi fick datorn att fungera och jag spelade nyss Warcraft 3: The Frozen Throne på högsta upplösning utan minsta problem.

Någonting hade varit allvarligt fel om du inte hade kunnat köra det spelet helt maxat (och troligtvis också maxade kvalitetsinställningar genom grafikdrivarens egna menyer) – det blir trots allt fem år gammalt nu 2008. :) Som datorn är konfigurerad nu klarar den t o m av att tackla Crysis – det kanske allra tyngsta spel som existerar idag – om än inte fullständigt maxat med just DX 10-versionen.

[inlägget ändrat 2008-01-23 20:00:50 av RN]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I XP så kan man se hur mycket minne XP anser att det finns i Aktivitetshanteraren - Prestanda - Fysiskt minne Totalt

 

Drivrutiner för nätverkskortet ska ju finnas på Netgears webbplats. Vissa nätverkskort så ska man först installera drivrutinen och sedan stoppa in kortet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svar till RN:

Kolla igen så att det inte bara är grafikkortets minne som avses för då stämmer ju mängden 512MB lite bättre.
jo så var det visst :)

 

Var det följande uppgraderingspaket du tog...

https://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=UPA46

...som innehöll följande moderkort?:

https://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=GIGM57SLI-S4

vi beställde allt i listan i inlägget långt däruppe :) (8000:-datorn)

 

Någonting hade varit allvarligt fel om du inte hade kunnat köra det spelet helt maxat
Jo, detta har bara hänt en gång. jag körde allt på max, och efter ett tag började skärmen frysa i 1 sekund. sen igen. och igen till slut hade jag laggat fast totalt :S då hade datorn dock varit på en hel dag. kanske berodde det på det? men med 7 fläktar så...

länken verkar död

 

Svar till Cecilia:

Drivrutiner för nätverkskortet ska ju finnas på Netgears webbplats. Vissa nätverkskort så ska man först installera drivrutinen och sedan stoppa in kortet.
ok, jag får testa både ditt och RNs förslag :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, detta har bara hänt en gång. jag körde allt på max, och efter ett tag började skärmen frysa i 1 sekund. sen igen. och igen till slut hade jag laggat fast totalt :S

Kan ha med mjukvara att göra och då främst drivrutinerna. På moderkortssidan jag länkade till (som funkar nu iaf för mig) finns bl a de mycket viktiga chipset-drivarna, men jag rekommenderar att ta dem direkt ifrån Nvidia i stället (som är tillverkaren av detta nForce 570 SLI).

http://www.nvidia.co.uk/object/nforce_nf5_win2k_9.16_uk.html

 

Att uppdatera grafikdrivaren också kan verkligen inte skada, speciellt om du använder dem från skivan som följde med.

http://www.nvidia.co.uk/object/winxp_169.21_whql_uk.html

 

Jag ser det också som mycket viktigt att de inbyggda ljudkretsarna har uppdaterade drivare, speciellt som sådana kräver så mycket resurser av processorn. Färskaste varianten hittas hos Realtek:

http://tinyurl.com/fls9e

 

Kom att tänka DirectX också – det måste uppdateras för att hänga med, det är t ex inte helt kompatibelt med nyare grafikdrivare (även DX som följer med XP SP 2 är gammalt nu).

http://tinyurl.com/36vs9m

 

X2-processorer måste ha det extremt viktiga Dual-Core Optimizer installerat (annars kan de mest besynnerliga fel uppstå, inte bara i spelen).

http://tinyurl.com/aokka

 

(på samma sida finns också processordrivaren för Cool'n'Quiet så att denna energisparfunktion ska kunna fungera under XP (i Vista är det redan inbyggt) – kräver, förutom aktivering i bios, att man ställer in Windows energischema på Minimala energisparfunktioner alternativt schemat för bärbara).

 

Eftersom det väl rörde sig om XP32 rekommenderar jag också att installera en dual core-fix för själva Windows:

http://andreas.lightsoft.se/?m=200603

 

Detta om mjukvaran, det som poppade fram i skallen nu när jag skriver... Men datorns beteende gör mig också lur på ifall strömtillförseln är riktigt ordentlig (inte om nätagget räcker till för det gör det med råge), om allting verkligen är kopplat exakt som det ska vara. Exempelvis har väl moderkortet en 24-pinnarskontakt för strömkontakten (finns också, främst äldre, 20-pinnars)..? Nätagget är kompatibelt för både 20- och 24-pinnars men för det senare måste man liksom foga samman två kontakter – en bredare del och en smalare skall vara dikt an mot varandra och sedan tryckas ner i moderkortet. Viktigt är också att den lilla 12V-kontakten (uppe till höger på bifogad bild) verkligen är ansluten.

 

Lycka till! Att slänga ihop en dator är enkelt (var inte det minsta orolig över att du inte skulle klara det, speciellt inte när Cecilia gick in och stöttade), det tidsödande momentet är sen att få den att fungera optimalt. ;-)

 

[inlägget ändrat 2008-01-24 19:01:40 av RN]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, tack så mycket för alla uppdateringslänkar :) Pappa lyckades fixa internet på nåt sätt, jag var inte där, men det verkar funka rätt bra. Jag meddelar om WC3 börjar lagga mycket igen :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Wow med ALLT po hogsta installningarna = 64 FPS :D aah, det e gott!

 

Ett problem aterstar: allt jag skriver blir som pa ett amerikanskt tagentbord, sa jag kan inte skriva de tre sista bokstaverna i svenska alfabetet osv. Kan man andra det? _ elika med ? osv...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Wow med ALLT po hogsta installningarna = 64 FPS :D aah, det e gott!

Det är ju lysande! Mer behövs inte eftersom ögat ändå slutar hinna uppfatta uppdateringarna nånstans vid runt 70 fps. Så i teorin ska du inte märka nån skillnad överhuvudtaget mellan 64 och 74fps. :)

 

Blev ärligt talat lite förvånad över att fps:en inte var ännu högre än 64, men har märkt på mig själv att jag nog har underskattat strategispel en liten aning – hur tunga de faktiskt kan vara. Det är inte min favoritkategori (som i stället är rollspel) så man har ju inte speciellt stor erfarenhet av dem. Orkar inte med RTS (kamp mot klockan; bygg snabbast eller dö) men sitter faktiskt nu med Heroes of Might & Magic V (turordningsbaserat). Men iaf så fastän Heroes V är ett par år gammalt nu är det mycket tungt för min dator med 8800GTS SLI – detta vid maximal utzoomning och vid en viss vinkel för att kunna se lite längre, då det börjar hacka så att det inte är spelbart på något sätt alls..! :P

 

Har det förresten löst sig med tangentbordet? Borde bara vara att ändra i Kontrollpanelen...

 

P.S. Spel blir man aldrig för gammal för! :) Mycket bättre (och mer stimulerande för hjärnan) avkoppling än en meningslös fotbollsmatch på TV. Har en svåger som är ungefär 20 år äldre än mig (han är alltså 50+) men som spelar kanske t o m ännu mer än vad jag själv gör, så du kan alltså se fram emot många och härliga spelår i ditt ännu så unga liv..! :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har det förresten löst sig med tangentbordet? Borde bara vara att ändra i Kontrollpanelen...

 

nae.... inte riktigt :P eller inte alls f'o'r att vara exakt. hittar inte st'a'llet man st'a'ller in grejer i om man s'a'ger so...

 

Har en svåger som är ungefär 20 år äldre än mig (han är alltså 50+) men som spelar kanske t o m ännu mer än vad jag själv gör, så du kan alltså se fram emot många och härliga spelår i ditt ännu så unga liv..! Skoj

 

trevligt o h'o'ra :D

 

 

osso 'a'r internetet mitt RIKTIGT rangligt... brukar ha ''low'' eller ''very low'' signal strength och idag hade jag runt 500 ms (millisekunder) i WoW i snitt... kunde knappt spela. En skorsten korsar signalen mellan min dator och voran rauter, pappa tror det kan vara det. Skulle en sladd hj'a'lpa??

[inlägget ändrat 2008-01-30 23:17:20 av Firetruck]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hittar inte st'a'llet man st'a'ller in grejer i om man s'a'ger so...

Aha, kanske lätt för mig att bara slänga ur mig "Kontrollpanelen"... :P Men följande steg borde lotsa dig rätt:

Start -> Kontrollpanelen -> Nationella inställningar och språkinställningar -> fliken Språk, knappen Information...

Skulle svenskan saknas där är det bara att klicka Lägg till... Eventuellt kommer Windowsskivan att behövas för inläsningen av språket.

 

En skorsten korsar signalen mellan min dator och voran rauter, pappa tror det kan vara det. Skulle en sladd hj'a'lpa??

Typ som en fet tegelskorssten á la öppen spis..? Står det en sådan i vägen kan din pappa mycket väl ha rätt i att den är problemet då den troligen dämpar signalen mycket effektivt. Om ni har sladd är det väl enkelt att testa med den i stället... om inte, kanske routern går att flytta på bara för att se..?

 

Drivrutinen för nätverkskortet är naturligtvis väldigt viktig och bör förstås vara uppdaterad (och inte nån flera år gammal från en CD-skiva). Och hur var det förresten med det där... används moderkortets inbyggda kretsar nu eller ett gammalt instickskort ifrån förra datorn? Det skulle inte förvåna mig ett dugg om de inbyggda kretsarna då är mycket bättre.

 

[inlägget ändrat 2008-01-31 05:37:34 av RN]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jaso, jaha. nu fattar jag. jag var inne o cyklade under ''skrivare och annan hordvara'' har inte svenskt tagentbord ennu f'o'r jag hade wow igong och datorn skulle starta om och bla bla bla. men tack f'o'r det!

 

Jag vet 'a'rligt talat inte men jag 'a'r ganska s'a'ker po att vi anvender det gamla. Sen vet jag inte om vi har nya drivrutiner till det (om det e det gamla vi andv'a'nder)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

hej, länge sen :) ville bara göra som vi kom överrens om - skriva o säga hur allt funkar. Glad att säga att allt funkar mycket bra. That's it! :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jätteroligt att höra, verkligen! :) Det var en lång och mödosam tråd det här men kul att du är nöjd med maskinen som den blev till sist! :thumbsup:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 years later...

Ursäkta om det är olämpligt att bumpa en såhär gammal tråd, men jag (Firetruck, fast med ny användare) vill bara säga att jag inte sällan tänker tillbaka på denhär tråden, och allt jag lärde mig genom vår lilla resa! Jag var femton år på den tiden och... äeh, jag vet inte men hela grejen kändes stor på den tiden. Jag var (och är fortfarande, antar jag) lite av en perfektionist på det sättet att jag - för att ta tråden som exempel - ville ha den optimala speldatorn vad gällde relationen mellan pris och vara. Jag ville inte nöja mig med att köpa en färdigihopsatt dator som kom med Word eller Excel eller där processorn kunde varit bättre och moderkortet av lite sämre kvalitet mot ett bättre pris. Nej, jag skulle ta hjälp av de kunniga inom området och startade så en tråd på ett forum. Och vilken tråd sen! Det känns konstigt att tänka tillbaks på alla de timmar jag satt och skrev, väntade på svar, skrev, förklarade ditten och datten hit och dit. I två och en halv månad! Det är väl det här jag vill komma till; vi höll på i två och en halv månad! Det var ingen vanlig tråd det här, det var ett projekt! Ett maraton i datordiskussion!

 

Jag antar att jag bara ville titta tillbaks på den där tiden med lite mognare ögon och tacka en gång till för all hjälp jag fick. Tacka som en lite mognare man som uppskattar er tid, och inte som en hormonstinn femtonåring som till slut fick som han ville :) Detta kan tyckas pretentiöst och överdrivet, och ja, det är ett överdrivet tack för "lite" hjälp med en dator, men det är mer själva magnituden på tråden och bara det att vi tog oss ut på andra sidan helskinnade som jag tackar för. Det här var (är) mer än bara en tråd, i alla fall för mig. Det var en underhållande upplevelse att vara med om och det är en underhållande upplevelse att minnas. Den är på gränsen till sentimental för mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...