Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Datorhjälp uppskattas till 100%


Firetruck

Rekommendera Poster

Hejsan allihop. Jag läste just en tråd från 2005 om prisvärda speldatorer. Användarna "RN" och "stålis" var mycket kunniga om ämnet, och dikuterade ivrigt om processorer och RAM minnen. Då tänkte jag "vad bra om jag kunde få lite hjälp av några folk som de två!"

 

Just det. Jag tänkte handla en ny dator. En prisvärd en. Hade tänkt mig en speldator som ska kunna hantera CS, Warcraft III The Frozen Throne, WoW samt nya spel som warhammer online. Datorn ska vara helt inriktad på spel. jag har inte alltför mycket pengar, så jag vill inte förlora ett öre :)

 

Windows XP ett STORT +

inte alltför stor hårddisk, ~180 nånting, då jag bara vill spela inte ha så mycket på datorn.

inga tillbehör såsom mus / skärm / tagentbord.

Inget skit som är bra när man ska jobba. (typ word / operativsystem som stödjer program som word)'

 

Nu har jag fått med allt tror jag. I tråden från 2005 så berättade RN och stålis om hur olika processorer och sådant jobbade tillsammans, och hur man ifrån den vetskapen kunde välja hårdvara mer effektivt. Därför vore det bra med en tabell eller en tydlig förklaring om hur olika hårdvaro"grejer" jobbar ihop.

 

Funderar på denna.

 

Processor: Intel Core 2 Duo E6550 2.33 GHz

 

Minne: Corsair Dual Channel 2x1024 MB 800MHz CL4

 

Hårddisk: Western Digital Caviar 320 GB S-ATA II 7200rpm/16mb

 

Grafikkort: ATI Radeon™ HD2900PRO 512MB DDR3 Dual DVI HDCP PCI-E

 

Moderkort: GIGABYTE GA-P35-DS3, Intel® P35 Chipset, 4 x 240-pin DIMM, 6 x Serial ATA 3.0Gb/s, Realtek® PCI-E Gigabit LAN, 8-kanals High Definition Audio, 10 x USB 2.0

 

CD/DVD: Samsung DVD+-RW DL 20X

 

Chassi: NZXT HUSH Classic

 

Nätaggregat: Zalman ZM500-HP High Efficiency

 

Operativsystem: Ingår ej

 

Program: Nero 7.0 & Norton AntiVirus (OEM version)

 

Garanti: 3 års garanti och support

 

Men helst utan Nero 7.0 & Norton AntiVirus (OEM version) då de antagligen ökar kostnaden. Och med lite mindre hårddisk (som nämnts innan) Mina frågor är: Är denna datorn bra att spela på? Är den prisvärd? kommer den att hänga med i framtiden? Tänkte köpa windows XP på en annan hemsida för 840 nånting.

 

<JAG BER HEMSKT MYCKET OM URSÄKT FÖR SERIÖS OCH -ENLIGT MIN UPPFATTNING TRÅKIG TRÅD MED BARA EN SMILEY! MEN JAG HAR HAFT EN KASS DATOR SEN JAG FÖDDES OCH VILL NU UPPGRADERA MIG REJÄLT!!>

 

tACk på förhand :) <-- andra smileyn! yaaay...

[inlägget ändrat 2007-11-19 20:28:17 av Firetruck]

[inlägget ändrat 2007-11-19 21:11:34 av Firetruck]

[inlägget ändrat 2007-11-19 21:12:18 av Firetruck]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 100
  • Skapad
  • Senaste svar
Jag läste just en tråd från 2005 om prisvärda speldatorer. Användarna "RN" och "stålis" var mycket kunniga om ämnet, och dikuterade ivrigt om processorer och RAM minnen.

Vad är det för dumheter vi har skrivit den här gången då? ;)

 

jag har inte alltför mycket pengar, så jag vill inte förlora ett öre :)

Då tycker jag du kan vara något återhållsam på datorn i övrigt men inte på grafikkortet. Du kan med fördel spendera lika mycket eller mer pengar på enbart grafikkortet som på moderkort, processor inkl minnet. Även om en sådan lösning kanske inte kan ge grafikkortet fullständig rättvisa ger den ändå kostnadseffektiv och bra spelprestanda.

 

Windows XP ett STORT +

Vad jag förstår är det mestadels strategispel du är ute efter att kunna köra? Betänk då att några av de nyare av dem har stöd för DX 10 varför Vista blir ett krav om du vill kunna nyttja detta.

http://www.novatek.com.au/news/confirmed-dx-10-games.html

 

Vista ger fortfarande inte samma spelprestanda som XP men det kommer nog att lösa sig med tiden – inte heller XP kunde i början matcha föregångarna i Win9x-familjen.

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=996620#997278

 

Funderar på denna.

Summan av processor, moderkort inkl minne blir lågt räknat då ca 3500kr. För den summan får du nästan 8800GT SLI eller HD2900Pro Crossfire (varav de första är att föredra) d v s två grafikkort, men observera att moderkortet du sett ut inte är anpassat för det. Till att driva kalaset kan man välja exempelvis Seasonic S12-650E+ 650W...

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=135106

...som har gett mig goda erfarenheter då ett sådant driver 2x8800GTS m m i min dator. Sammantaget hade ett belopp på strax under 10000kr alltså gett dig mycket bra spelprestanda och en konfiguration som klarar DX 10.

 

Edit:

Är 10000kr för högt belopp så ta bara ett grafikkort men då nån modell dyrare/högre än HD2900Pro. En speldator värd namnet ska förresten också ha ordentligt ljudkort! :-) Inbyggda kretsar, typ "Realtek HD", duger inte utan då ska det vara nån modell av Soundblaster X-Fi (obs! ej modellen X-Fi XtremeAudio!!).

[inlägget ändrat 2007-11-20 00:05:55 av RN]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nää. Jag spelar inte så mycket strategi. Wow / CS / warhammer online är inte strategispel. Warcraft är dock det i grunden, men det är DotA som gäller. Men eftersom det är strategi i grunden antar jag att det 'räknas' som det.

Hade inte tänkt att köpa de spelen som stog i listan på http://www.novatek.com.au/news/confirmed-dx-10-games.html

så nu kanske du kan lista ut vilket operativsystem som är bäst? :-)

 

Summan av processor, moderkort inkl minne blir lågt räknat då ca 3500kr. För den summan får du nästan 8800GT SLI eller HD2900Pro Crossfire (varav de första är att föredra) d v s två grafikkort, men observera att moderkortet du sett ut inte är anpassat för det.

 

Hmm. Menar du att moderkortet som fanns i den datorn jag funderade på inte är anpassat för 2 grafikkort, och att jag istället ska köpa http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=135106 ?

 

Sammantaget hade ett belopp på strax under 10000kr alltså gett dig mycket bra spelprestanda och en konfiguration som klarar DX 10.

 

Men om vi kör utan "en konfiguration som klarar DX 10" då? ^^

 

 

gick in på Datorbutiken.com. under "bygg egen dator" fanns det AMD / AMD EZPC / Intel / Intel EZPC. vilken är bäst för mej?

 

Ses!

[inlägget ändrat 2007-11-20 10:30:12 av Firetruck]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nää. Jag spelar inte så mycket strategi. Wow / CS / warhammer online är inte strategispel.

Nä just det, gjorde kanske ett litet tankefel där, Wow är ju ett rollspel, CS ett "springa och dö, springa och dö"-spel... ;-) Rollspel är annars min favoritkategori, dock singelplay offline med nåt bra berättande som motiverar spelandet för mig. Online känns ungefär som "Diablo II men helt utan handling och som aldrig nånsin tar slut" (nu har jag inte prövat just Wow med senast i somras så däremot Guild Wars). Fast online så finns förstås gemenskapen med sin Community och massa andra spelare som då blir spelets motivation i stället för storyn. Smaken är olika. :-)

 

Hade inte tänkt att köpa de spelen som stog i listan på http://www.novatek.com.au/news/confirmed-dx-10-games.html

så nu kanske du kan lista ut vilket operativsystem som är bäst? :-)

Apropå det du sa tidigare: "Tänkte köpa windows XP på en annan hemsida för 840 nånting." så ifall du inte har en enda liten skiva med operativsystem nu så bör du nog spendera dina pengar i Vista ändå, för att det är mycket mera framtidssäkert och i synnerhet som datorn du köper bör (skall) ha DX 10-hårdvara. Spelen till Windows övergår sakta men säkert till att stödja DX 10 i någon mån, dina nuvarande spel kommer inte att räcka för evigt utan tar ju slut nån dag (onlineliren tröttnar du kanske på i sinom tid och vill testa nåt nytt sådant lir i stället). Att spendera pengar på XP idag och om några månader kanske vilja pröva nåt nytt DX 10-spel i stället, och i så fall vara tvungen att öppna plånboken en gång till bara för Vista, känns inte som nån vidare bra idé – bättre om datorn är förberedd redan från första början.

 

XP saknar ju DX 10 och kommer säkerligen aldrig att få det heller. För mig som redan har hunnit samla på mig en hel hög med olika operativsystem genom åren är det ju enklare att välja vilket av dem som bör installeras på vilken datorkonfiguration. Stämmer åldern 15 år i din presentation har du väl knappast hunnit med att göra detsamma, gissar jag bara. Just nu har min dator faktiskt både XP och Vista, men skulle jag vara tvungen att välja bort ett av dem hade det varit XP som fått ryka iväg p g a att det inte är lika framtidssäkert för spel. Sedan får det prestera precis hur bra det vill med de flesta av dagens sådana...

 

Men detta är förstås bara hur jag tänker; vad som är rätt för mig behöver ju inte nödvändigtvis komma att stämma in även för dig. :-)

 

Menar du att moderkortet som fanns i den datorn jag funderade på inte är anpassat för 2 grafikkort,

Precis, GA-P35-DS3 har bara möjlighet till ett PCIe-grafikkort:

http://tinyurl.com/yquwlj

[inlägget ändrat 2007-11-21 06:59:28 av RN]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har en windows 95 CD :) men vi kör på vista då!

Om jag fattar det rätt så har jag 2 val? 1: Ett moderkort som stödjer 2 grafikkort ( http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=135106 ) eller 2: ett moderkort som stödjer 1 grafikkort. Vilken ska jag ta? :P

 

gick in på Datorbutiken.com. under "bygg egen stationär dator" fanns det AMD / AMD EZPC / Intel / Intel EZPC. vilken är bäst för mej?

 

Är sådant som nätaggregat / processorfläkt / dödsviktigt?

 

Altså... Finns liksom proccessorer för 2000KR med 2.33 MHz och sen finns det dem för 1500KR med 2.6 MHz... varför är de starkare billigare?? Gör mig oerhört förvirrad och velig när jag ska välja ^^

 

Har också hört att DDR är bättre än DDR2 (pratar minne nu) eftersom prestandan är ungefär samma men DDR är lite billigare. Är det så? Ojsan. Märkre nu att grafikkort har DDR OCKSÅ nu^^ ska minnet och grafikkortet ha "samma version" av DDR för att funka bättre?

 

Försökte få ihop en dator på datorbutiken.com men jag lyckades få chassin nätaggregat, hårddisk och grafikkort till 9900. altså inget minne / operativsystem / fläkt / moderkort inräknat. Behöver nog lite hjälp :)

[inlägget ändrat 2007-11-21 12:09:40 av Firetruck]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att få mer klarhet i saker och ting tänkte jag ställa ett par frågor :)

 

1: Vad är moderkortets uppgift?

 

2: Är kylning viktigt? Är det bara bra mot överhettning eller har det andra uppgifter här i livet?

 

3: Jag fattar att grafikkortet har med grafiken att göra, men exakt vad? allt?

 

4: Gör tillverkare någon skillnad?

 

5: om man ska köpa processor / minne / grafikkort, vad är det man ska kolla på? siffrorna eller bokstäverna?

 

Förlåt att jag spammar och ger dig en massa att skriva! :-D

 

 

 

[inlägget ändrat 2007-11-21 19:44:32 av Firetruck]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att få mer klarhet i saker och ting tänkte jag ställa ett par frågor :)

Oj, här har vi nån som vill lära sig, kul! :-) Men p g a datorns komplexitet blir det svårt att sammanfatta dina frågor i ett enda inlägg.

 

1) Om man ska försöka ringa in nån enskild komponent om vad som egentligen är datorn så tycker jag det måste få bli moderkortet. Allt utgår och samordnas i och över moderkortet. Dit kopplas samtliga av datorns komponenter – även eventuella externa enheter – för att kunna kommunicera med varann. Ifall man kallar processorn för datorns hjärna så står moderkortet i så fall för dess nervsystem.

 

2) Värme är datorns fiende nr 1 och kan göra datorn instabil, få den att uföra räknefel men farligast av allt så kanske förkorta livslängden för utsatta komponenter.

 

3) Ja, grafikkortet har med all grafik att göra och är det mest kritiska i sammanhanget. Detta även om det är processorn som hela tiden har det centrala kommandot och som delar ut räkneuppgifterna till de rätta komponenterna, t ex komplicerade shaderberäkningar till grafikkortet, ljud och särskilda ljudeffekter som behöver accelereras till ljudkortet (om det är utrustat med egen processor för ändamålet; som jag sa förut bör en speldator ha X-Fi) o s v.

 

Även om tyngsta lasset för grafiken självfallet läggs på, och är beroende av, grafikkortet så är processorns del i det ändå mycket viktig. De har bl a särskilda instruktionsuppsättningar som MMX, 3D Now!, SSE etc ämnade för flyttalsberäkningar som är vanliga i 3D-grafik. Saknar processorn t ex SSE kan det bli så olyckligt att ett visst spel inte ens går att köra på datorn.

 

4) Jag klistrar in ett svar jag gav nyligt i en annan tråd:

"Nej, inte bland korten i standardutförandet. Tillverkarna brukar försöka sticka ut ifrån mängden genom att exempelvis erbjuda överklockade kort (självfallet med garanti) och/eller innovativa kyllösningar etc. Garantiåtaganden kan skilja mycket, t ex BFG erbjuder garanti så länge en kund äger ett kort av dem och det är nog tämligen svårslaget i generositet."

 

5) Oj, det blir en hel roman, du får nog försöka lita på hjälpen/köpråden här i forumet i stället..! ;-)

 

Förlåt att jag spammar och ger dig en massa att skriva! :-D

Ingen fara, och ifall jag skriver nåt eller inte är ändå upp till mig själv... Ibland blir det långa inlägg ifrån min sida och då brukar det många gånger också komma följdfrågor. ;-)

[inlägget ändrat 2007-11-22 02:25:18 av RN]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, tack! Jag förstår faktiskt mycket mer nu, inte minst om moderkortets uppgift!

 

Även om din teoretiska hjälp har lärt mig mycket om datorer och hur de funkar, så funkar liksom det liksom inte bara med teori (för mig i alla fall), och jag behöver därför lite granna konkret hjälp :S Hoppas jag inte låter oförskämd / lat / girig / bortskämd! Ber om ursäkt i så fall!

 

Så vitt jag förstår det, så är den datorn jag funderade på bra, fast med ett moderkort som hanterar 2 grafikkort, + ett extra grafikkort. minus lite hårddiskutrymme samt de program som fanns med. (Norton och det dära) Det skulle ta lååång tid för lilla mig... AAARGH! jag sitter och försöker formulera mig så bra som möjligt men det skiter sig bara! så här ska det vara!:

 

sådärstor hårddisk (~160GB)

Moderkort som stödjer 2 grafikkort

2 grafikkort som jobbar bra ihop med moderkortet

X MB minne, jag vet inte hur mycket jag BÖR ha (antar att 2048 är lagom i dagsläget)

OK kylning värt priset

NZXT HUSH Classic Black CHASSI (gillar den skarpt :))

Bra processor, vet inte hur stark den bör vara men hoppas att någon därute vet! :)

Något häftigt ljudkort

windows vista som är bra för spel och stödjer DX 10

 

Om någon kunde lappa ihop en dator som fyller mina "krav" och länkar blir jag underbart glad.

 

Tro inte jag inte uppskattar din hjälp, RN. Du har fått mig att förstå mycket mer, även om jag behöver - som jag uttrycker det - "konkret hjälp" nu inför slutspurten!

 

altså... sitter och läser igenom inlägget innan jag postar det och inser att, om någon skulle anstränga sig att göra detta för mig skulle jag bara säga TAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAACK SÅ MYCKET för liksom... det vore så SNÄLLT! jag hade uppskattat det oändligt mycket altså. Har alltid tvingats dras med en "förra generationens" dator, men alltid varit osäker på om det vore bra att köpa en färdigbygd dator, och alltid för okunnig för att sätta ihop en egen...

 

TACK! på förhand:)

[inlägget ändrat 2007-11-23 20:12:39 av Firetruck]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Firetruck, vill först bara säga att för mig låter du inte det minsta "oförskämd / lat / girig / bortskämd", som du uttryckte det, utan tvärt emot faktiskt. :-) Det är fullt förståeligt om det känns frustrerande ifall kunskaperna saknas hos en själv. Problemet är inte att folk inte vill hjälpa här utan det gäller också att ha tid till det. ;-)

 

När jag tidigare nämnde summan ca 10000kr hade jag inte hela datorn som sådan i åtanke utan bara typ processor, moderkort inkl minne samt grafikkorten. Saknas övriga prylar såsom hårddisk, skärm o s v blir det svårt att klara sig under den summan. Detta ifall det ska vara en prestandamaskin för spel. Följande konfiguration slutade på 11758kr och hade gett dig mycket bra spelprestanda:

 

"Uppgraderingspaket AMD Athlon64 X2 Dual-Core 6000+ 3.0GHz, Gigabyte GA-M57SLI-S4 nForce 570 SLI MCP, 2048MB DDR2 800MHz"

https://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=UPA46

 

"Antec NINE HUNDRED Ultimate Gamer Case without PSU/utan nätagg"

http://tinyurl.com/2q5fvm

(detta ger den luftgenomströmning och kylning som krävs i lådan)

 

"Seasonic S12 Energy+ 650W 120mm Fan ATX2.0 20/24-pin 4/8-pins 12V"

http://tinyurl.com/32es6g

 

"Creative Sound Blaster X-Fi Xtreme Music Bulk (utan tillbehör)"

http://tinyurl.com/2okduc

(EAX 5.0 för spel, helt enastående ljud för musik, DTS m m för filmer)

 

"Western Digital Raptor WD740ADFD 74GB 10000rpm 16MB cache S-ATA"

http://tinyurl.com/2pv67u

(denna snabba disk är för Vista)

 

"Western Digital Caviar WD2500KS 250GB 7200rpm 16MB SATA2"

http://tinyurl.com/35bc42

(denna disk är för spelen etc)

 

"Asus Extreme GeForce 8800GT 512MB DDR3 TV-out HDTV DUAL DVI RETAIL PCI Express"

http://tinyurl.com/3cscjr

(två stycken av detta kort)

 

Ovanstående kommer prestera bättre än min egen dator som ändå fick drygt 10300 poäng i 3DMark06 senaste jag mätte:

http://service.futuremark.com/orb/resultanalyzer.jsp?projectType=14&XLID=0&UID=11487346

 

Hoppas du blir nöjd med förslaget! :-) Det var ändå lite kul att plocka ihop nånting åt dig – jag brukar bli lite blödig då det kommer ungdomar och undrar över saker (vet inte varför, kanske för att jag har syskon som är bra mycket yngre än mig själv ;-)).

 

Edit:

Var tvungen att korta ner länkarna som annars blev trasiga...

 

[inlägget ändrat 2007-11-24 06:57:10 av RN]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jättesnällt :D

 

TAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAACK SÅ MYCKET

 

3 små frågor bara: ska jag välja EN av hårddiskarna eller ha bägge? och jag märkte att chassit var utan nätaggregat och du inte valt något. vad händer då? :) lade också märke till att inget operativsystem var valt. Vilket borde jag ha? Jag hade nog kunnat lista ut det själv men man kan väl lika gjärna ta hjälp av en mycket kunnigare person när man väl är i farten :D (du)

 

jag brukar bli lite blödig då det kommer ungdomar och undrar över saker (vet inte varför, kanske för att jag har syskon som är bra mycket yngre än mig själv ;-)).

Tur mör mig då! :))

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ska jag välja EN av hårddiskarna eller ha bägge?

Allting från listan! :) Den snabba (men ack så dyra) Raptorn är som jag skrev för Vista d v s systemdisken. Finns också en mindre på 36GB men det blir i minsta laget och är inte att rekommendera – t o m Microsoft själva rekommenderar 40GB för allt utom Home Basic:

http://www.microsoft.com/windows/products/windowsvista/editions/systemrequirements.mspx

 

och jag märkte att chassit var utan nätaggregat och du inte valt något.

Men som nätagg skrev jag ju "Seasonic S12 Energy+ 650W 120mm Fan ATX2.0 20/24-pin 4/8-pins 12V"..! :-)

 

lade också märke till att inget operativsystem var valt. Vilket borde jag ha?

Från och med Vista Home Premium och uppåt (skippa alltså Home Basic), 32- eller 64-bitars är valfritt även om jag själv har föredragit 64-bitars sedan några år tillbaka (även XP på min dator är det).

 

Ledsen om du får vänta på svaren litegrann men som sagt måste man ha tid att sitta här också..! :-)

 

EDIT:

Köp förresten inte ett OEM-Vista då det är så begränsat vad gäller tillåtna installationer o s v (kanske därav det låga priset)..!

[inlägget ändrat 2007-11-25 05:16:08 av RN]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men som nätagg skrev jag ju "Seasonic S12 Energy+ 650W 120mm Fan ATX2.0 20/24-pin 4/8-pins 12V"..! :-)

hoppsan :)

 

känns tungt för alla icke OEM vista jag hittar är över 2000kr :S

 

och du,, som jag ser det, finns den datorn du linkade bara i delar? för jag hittar inte alla delarna du länkade under "bygg egen dator - Intel"

Ledsen om du får vänta på svaren litegrann men som sagt måste man ha tid att sitta här också..! :-)

Det är lugnt

 

 

 

Haha min bror tror du ska scamma mig :D

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

känns tungt för alla icke OEM vista jag hittar är över 2000kr :S

XP, icke OEM eller "upgrade" el dyl, är ungefär lika dyrt. Exempel från datorbutiken.com (som du hade kollat hos förut)...

http://tinyurl.com/2m5hk3

 

(och då är det inte ens XP professional utan Home)

 

Haha min bror tror du ska scamma mig :D

Öh, va? Jag har aldrig ens hört uttrycket, var tvungen att googla för att se vad det betydde.!! :) (Är jag gammal, obildad eller både och? ;-))

 

[inlägget ändrat 2007-11-25 15:34:52 av RN]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

scamma betyder ungefär att lura på pengar om du inte tagit reda på et än :)

 

XP, icke OEM eller "upgrade" el dyl, är ungefär lika dyrt.

 

Ja just det. det är problemet :) hittar inget billigt operativsystem... amenshit! vista icke-OEM kostar ju 2000kr MINST! kan man inte ta XP istället? :-)

 

(Är jag gammal, obildad eller både och? ;-))

Vi säger väl gammal för syns skull? :D

 

[inlägget ändrat 2007-11-25 17:28:20 av Firetruck]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

scamma betyder ungefär att lura på pengar om du inte tagit reda på et än :)

Ja du... om man bara hade tjänat en slant på att sitta här och knappa hade det förstås varit tacksamt, men nej, man får såklart inte ett öre. :)

 

kan man inte ta XP istället? :-)

Det avgör du, inte jag..! :) Men läs här igen och fundera:

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=1001310#1001821

 

Och som sagt verkar XP vara precis lika dyrt så länge man inte tar OEM med de begränsningar detta innebär (man får inte ominstallera hur många gånger som helst; det kan räcka med att bara byta moderkort i datorn för att licensen inte längre ska gälla – bortkastade pengar med andra ord, även om inköpssumman är låg)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den du valt ut blev vist 14000 o det tyckte inte pappa om. hälften säger han. Känns surt för mig och kanske för dig också som spenderat tid och ork på denna tråden när det inte ens blir nåt :(

Kom ner till pappa och sa "det blev visst 14000" och allt han sa var "gjöm det. Hälften" då sjönk min lust och ork till 0 direkt.

[inlägget ändrat 2007-11-25 19:37:46 av Firetruck]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Känns surt för mig och kanske för dig också som spenderat tid och ork på denna tråden när det inte ens blir nåt :(

Ingen fara, mig lider det ingen nöd på. :thumbsup:

 

Hälften" då sjönk min lust och ork till 0 direkt.

Jag hade faktiskt på känn att det skulle bli för dyrt (även jag har varit 15 en gång i tiden ;-))... Men det går att skala litegrann i konfigurationen jag föreslog och ändå fortfarande få bra spelprestanda. Det första vi tar bort är Raptordisken – även om den ger en tacksam ökning för hårddiskprestandan är det ändå nå't av en lyxvara för entusiaster. Det andra vi plockar bort är ett av grafikkorten – du får fortfarande bra spelprestanda och är det så att du vill ha två kort är det ju inte mer än att köpa ett till likadant senare när det åter finns pengar igen. Ljudkortet kan vi också ta bort – kör med de inbyggda kretsarna i moderkortet tills vidare, de duger under en övergångsperiod.

 

Grundkonfigurationen, uppgraderingspaketet, blir det lite svårt att spara något mer på... nätaggregatet är verkligen ingenting att snåla in på då det blir att tigga om en instabil och nyckfull dator. Och hälften av 14000 blir ju bara 7000kr, en summa som det blir mycket svårt (omöjligt) att få en vettig speldator för. Detta om man dessutom betänker att ett par tusen går till operativsystemet så blir det kvar futtiga 5000kr för själva datorn – orimligt.

 

Den nedskalade konfigurationen utan operativsystem slutade iaf på 7789kr:

 

"Uppgraderingspaket AMD Athlon64 X2 Dual-Core 6000+ 3.0GHz, Gigabyte GA-M57SLI-S4 nForce 570 SLI MCP, 2048MB DDR2 800MHz"

https://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=UPA46

 

"Antec NINE HUNDRED Ultimate Gamer Case without PSU/utan nätagg"

http://tinyurl.com/2q5fvm

(detta ger den luftgenomströmning och kylning som krävs i lådan)

 

"Seasonic S12 Energy+ 650W 120mm Fan ATX2.0 20/24-pin 4/8-pins 12V"

http://tinyurl.com/32es6g

 

"Western Digital Caviar WD2500KS 250GB 7200rpm 16MB SATA2"

http://tinyurl.com/35bc42

 

"Asus Extreme GeForce 8800GT 512MB DDR3 TV-out HDTV DUAL DVI RETAIL PCI Express"

http://tinyurl.com/3cscjr

 

Ovanstående borde ge åtminstone från 8000 poäng i 3DMark06 det är verkligen inte fy skam det heller. :-)

 

Så vill jag också säga att om man snålar för mycket vid köp av datorkomponenter så är det nästan ett värre förstörande av pengar än om man vräker på och köper de senaste och dyraste entusiastprylarna! För då sitter man där med en burk som inte går att använda till de senaste spelen men som ändå har kostat flera tusenlappar – fullständigt bortkastat.

 

Och så tackar jag givetvis också för poängen i tråden! Det var också kul att få ett livstecken ifrån NWM (i ett tidigare inlägg). :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för poängen Anjuna, kul! :-)

 

Jag är inte ute efter att sälja min idé Firetruck – inte ett öre i provision ramlar in – och folk får såklart göra det som behagar dem, men det finns ändå ett par saker till att nämna som kanske ger din pappa lite bättre perspektiv på det hela, så upp med hakan! :-)

 

För det första så rata budgetkonfigurationer! De är inte för spel. För det andra blir mitt senaste förlag faktiskt inte mer än en mainstream-PC (tänk klasserna budget, mainstream, prestanda och slutligen entusiast) d v s från en prisklass där de bästa förhållandena pris/prestanda vanligen hittas.

 

Jag hade kunnat föreslå en prestandamaskin för entusiaster men lät bli då det oftast faller på sin egen orimlighet. Men bara för skoj skull listar jag nu en sån konfiguration, och för enkelhetens skull tar jag från datorbutiken.com som du hade kollat hos redan från början.

 

"Uppgraderingspaket Intel Core 2 Duo E6850 3.0GHz, Gigabyte GA-P35-DS4 iP35, 4096MB DDR2 800MHz"

http://tinyurl.com/2w2rsa

 

"Antec NINE HUNDRED Ultimate Gamer Case without PSU/utan nätagg"

http://tinyurl.com/2q5fvm

(detta ger den luftgenomströmning och kylning som krävs i lådan)

 

"Antec Truepower Quattro 1000W 80mm Fan ATXv2.0 EPSv2.91 20/24-pin 4/8-pin Modular"

http://tinyurl.com/327vpy

 

"Creative Sound Blaster X-Fi Xtreme Gamer – Fatal1ty Professional Retail"

http://tinyurl.com/2mql8m

 

"Western Digital Raptor WD740ADFD 74GB 10000rpm 16MB cache S-ATA"

http://tinyurl.com/2pv67u

(denna är för Vista)

 

"Western Digital Raptor WD1500ADFD 150GB 10000rpm 16MB cache S-ATA"

http://tinyurl.com/2m6j9b

(denna är för spelen och övriga data)

 

"BFG GeForce 8800Ultra OC 630MHz GPU 768MB DDR3 TV-out HDTV DUAL DVI SLI-ready RETAIL PCI Express"

http://tinyurl.com/2vjjty

(två stycken av detta kort, fabriksöverklockat GF 8800Ultra även om BFG ändå erbjuder livstidsgaranti)

 

Ovanstående går lös på 23697kr... ;) Men saknar å andra sidan i stort sett konkurrens helt och hållet. Denna dator smular allt, kan man säga. :)

 

Hehe, jag hade visst inte så mycket att göra just för tillfället, men ställ då iaf den summan mot mainstreamkonfigurationen på 7789kr som jag föreslog i förra inlägget..! ;-) Eller för den delen prestandakonfigurationen från början på 11758kr! (men så tillkommer givetvis operativsystem)

[inlägget ändrat 2007-11-26 07:17:35 av RN]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för poängen Anjuna, kul!

Du får ju inte alltid poäng av folk du hjälper och jag vet ju att din kompetens i det här området (tillsammans med Stålis och Zipp/Cecilia på sina områden) är avgörande för E-forums överlevnad så jag tyckte det var på sin plats =)

Den var även förebyggande, eftersom jag ganska snart kommer försöka dränera dig på info (så snart jag betalat tandläkaren för min nya brygga så blir det ny superspelmaskin ;)

[inlägget ändrat 2007-11-26 08:33:00 av Anjuna Moon]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den var även förebyggande, eftersom jag ganska snart kommer försöka dränera dig på info (så snart jag betalat tandläkaren för min nya brygga så blir det ny superspelmaskin ;)

Jag tar inte emot mutor men poäng går bra! ;) Tandläkare är iaf härliga – inte nog med att de plågar en, de ska dessutom ha ordentligt betalt för det också. Nu senast så gick enbart en bettskena (jag gnisslar sönder tänderna i sömnen) på 2600kr för mig. Man får gråta en skvätt över tanken på alla datoruppgraderingar man går miste om. ;-)

 

Men till dess får du väl iaf ha ovanstående konfiguration i minnet? :-)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok. pappa kanske går med på 7790kr + operativsystem... Operativsystemet är också det jag oroar mig mest för. Om inte XP stödjer nya spel, kommer man inte komma att spela nya spel ALLS på XP då eller? (tvivlar på det)

 

skulle det heller inte gå att dra in NÅGRA hundralappar på nätaggregatet? och att göra hårddisken 30-50G mindre, vore det att tigga om problem? pappa är inte HELT hemma ännu, så... :)

 

Ser att processorn du valt ut inte är på max eftersom den du länka i 23000krs datorn inte var den samma. Men om den du valt ut till MIG ändå är på topp 3 eller nåt kan jag offra lite av dens styrka för ett lägre pris.

 

Oj, och du, finns det ingen billigare HEMSIDA? hade nog hjälpt.

OjOj! har glömt att nämna att min nuvarande "speldator" (som är från år2000 någonting) är ganska proppad med virus, så att mitt mål är att egentligen fixa ny dator och att samtidigt uppgradera mig lite grand :) även om huvudmålet är att få en dator som man kan spela på på högre än sämsta inställningarna! :)

[inlägget ändrat 2007-11-26 19:35:06 av Firetruck]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

skulle det heller inte gå att dra in NÅGRA hundralappar på nätaggregatet?

Kortsiktigt så ja, men med det jag föreslog blir datorn förberedd för två st 8800GT så att du den dagen du kanske vill köpa ett till sådant – och jag kan nästan svära på att det blir sannolikt eftersom komponenterna åldras bra mycket fortare än man nånsin vill gå med på ;-) – så ska ett nytt nätaggregat inte behöva köpas en gång till bara för det.

 

Pengarna som investeras idag ska ju helst räcka så lång tid som möjligt också. Ifall du nöjer dig med ett 8800GT idag så kommer du garanterat att vilja montera in ett till sådant om ca 1.5-2 år från nu. Och även om det i din ålder kan tyckas som en lång tid kommer åren ändå att ha passerat snabbare än en fjärt försvinner i orkan. Grafikkort i mainstreamklassen hänger iaf med bra i helt nya spel ungefär ett par år medan prestandaklassen står pall ca tre år. Bättre om det vid tiden för nya uppgraderingar räcker med att köpa ett till grafikkort, i stället för grafikkort + nätaggregat. Om man ska våga sig på att sia lite kommer du i själva verket säkert då att vilja ha grafikkort + ytterligare 2GB minne (för att få totalt 4GB). Och då har jag inte ens nämnt ljudkortet! Datorkomponenter är tyvärr ingenting annat är förbrukningsartiklar (jämför med en TV som knappt ens har hunnit bli gammal fastän tio år passerat).

 

och att göra hårddisken 30-50G mindre, vore det att tigga om problem?

Fast den jag länkade till gick ändå bara på ca femhundralappen och mycket mindre belopp än så kommer man inte ned till...

 

Ser att processorn du valt ut inte är på max eftersom den du länka i 23000krs datorn inte var den samma. Men om den du valt ut till MIG ändå är på topp 3 eller nåt kan jag offra lite av dens styrka för ett lägre pris.

Paketet i den dyrare konfigurationen kostar å andra sidan 2218kr mer.

 

Oj, och du, finns det ingen billigare HEMSIDA? hade nog hjälpt.

Du kan ju alltid kolla själv men även om en annan butik säljer vissa prylar billigare så är andra dyrare i stället, eller så saknas någon komponent helt. Totalbeloppet brukar generellt ändå sluta på ungefär samma nivå...

http://www.prisjakt.nu/

 

Det verkar finnas många frågor kvar... Men innan det här blir alldeles för rörigt avslutar jag med att säga: jag har gett mina förslag, så nu är det upp till dig, eller kanske snarare din pappas surt förvärvade pengar, hur ni tänker göra av dem...

[inlägget ändrat 2007-11-28 09:08:28 av RN]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, jag hör dig. Får väl försöka förklara för pappa att det blir 10000kr så milt jag kan :) Tack för allt, och en poäng till förtjänar du allt! :-)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får väl försöka förklara för pappa att det blir 10000kr så milt jag kan :)

Jag håller tummarna! :thumbsup::thumbsup:

 

Mera som kuriosa kan det också nämnas att en dator man köper i delar – som du förhoppningsvis kommer att göra nu – egentligen aldrig blir klar... Det hinner för mig gå som max ungefär ett halvår innan jag har gjort någon förändring i burken...

 

Om man ser på ditt kommande köp är det exempelvis inte alls säkert att du, som jag spekulerade i, kommer montera in ett till likadant grafikkort. Kanske nöjer du dig med ett, kanske säljer du bort det om ett par år och ersätter det med ett helt annat. Vem vet hur länge DX 10 kommer att gälla (finns ju faktiskt redan DX 10.1 även om skillnaden är försumbar)? Så om 1.5-2 år kanske du inte alls vill montera in ett till 8800GT utan i stället ersätta det med kort som har stöd för ett kommande "DX 11"..? :-) Den som lever får se...

 

Ska vi blicka bakåt är sannolikheten dock stor att DX 10 kommer gälla under lång tid framöver – DX 9 har funnits under många år och första kortet med stöd för det var Radeon 9700Pro redan 2002. Senaste versionen DX 9.0C har funnits ända sen 2004 och första kortet med stöd var GF 6800U. Spelen tar vanligen längre tid på sig (de måste ju såklart hinna utvecklas också ;-)), men ett par år har sådana som bygger på DX 9.0C iaf funnits (eller rättare sagt sådana som använder shadermodell 3.0).

 

Som det ser ut idag har Vista (DX 10) funnits ute ungefär ett år och nu har spelen som bygger på shadermodell 4.0 börjat ramla in ett efter ett – ungefär samma tidsrymd som mellan SM 3.0 och dess första spel har alltså förflutit även nu. Och desto större anledning ser jag naturligtvis för dig att skippa XP helt och hoppa på DX 10-tåget direkt. Finns ingen anledning att köpa XP till en speldator nu idag, speciellt inte som gamla spel faktiskt också fungerar ihop med Vista. Iaf av dem som jag har prövat och det dessutom på 64-bitarsversionen – de äldsta har varit Baldur's Gate II och Diablo II d v s spel som bägge är sju år gamla och som faktiskt bygger på DX 6.0/6.1! Bakåtkompatibiliteten har jag alltså inte funnit någon anledning att klaga på.

 

Nåväl, babbel babbel..! ;-) Och så får jag såklart inte glömma att tacka för poängen! :-D

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaha, ok... jag fattar nog. såvitt jag förstår kommer den nedskalade datorn hålla relativt länge? för pappa tror att jag kommer vilja ha en ny dator om 2 år igen... jag säger då att du sa att jag bara behöver nytt grafikkort om 1.5-2 år, vilket du nekar nu, vilket är ett + :) och att man ska lägga ut mycket pengar direkt istället för att lägga ut lite och hålla huvet precis ovanför vattnet hela tiden.

 

Nåja, för att komma till saken; hur länge tror du den nedskalade datorn kommer räcka? det är nog den största haken hoss mina föräldrar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...