Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Datorhjälp uppskattas till 100%


Firetruck

Rekommendera Poster

Som jag ser det betalar man faktiskt inte för spelet utan det följer med mest som en bonus, som ett sätt att försöka få folk välja Asus framför andra märken. Korten är så otroligt lika varann att tillverkarna måste försöka locka över köparna på nå't vis. Att köpa Asus är faktiskt inte det minsta bättre än att välja XFX, Point of View, Gainward eller vad som helst.

 

Nu har det gått en liten tid sen sist och kollar man datorbutiken.com på nytt ser man att det numera finns inte mindre än nio tillverkare som erbjuder 8800GT för lägsta priset 2295kr (lägsta hos just dem alltså). Därför rekommenderar jag då att ta en fabriksöverklockad modell eftersom priserna hur som helst är desamma – mer prestanda i kortet i stället för ett spel, som du väl ändå inte riktigt gillade, helt enkelt.

http://tinyurl.com/28gjtb

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 100
  • Skapad
  • Senaste svar

Kom på en sak: Jag antar att jag ska sätta ihop själva hårdvaran själv. Altså att jag får hem en "pc i delar" som det brukar stå. Är det lätt eller? Kan vara bra att förbereda sig :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Firetruck skrev:

Kom på en sak: Jag antar att jag ska sätta ihop själva hårdvaran själv. Altså att jag får hem en "pc i delar" som det brukar stå. Är det lätt eller? Kan vara bra att förbereda sig :)

 

Det är inte särskilt svårt att bygga en dator själv. Faktiskt väldigt kul och lärorikt. Du lär dig hur din dator fungerar samtidigt.

 

Plugga på den här datorbyggarskolan:

http://www.nordichardware.se/Recensioner/?page=1&skrivelse=220

 

För att få ännu mer kunskap kan du se om du inte kan hitta någon bok att läsa om datorbygge. Jag pluggade själv både på nätet och hittade en Dummiesbok, som förklarade det hela på ett kul sätt. Sen var jag inte rädd för att sätta en skruvmejsel i en dator. :-)

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Stefan.

 

Det är nu mitt stora nöje att berätta att datorn är beställd! Allt utom operativsystem, för det visade sig att pappa hade en XP skiva. Hellre gratis XP än dyr Vista eftersom de spelen jag kommer spela de närmaste månaderna inte kräver DX10. 4 års väntan och 5 veckors datorabstinens är över!

Tack för ordet, och tack RN, Stefan Eklinder och Ajuna Moon!

 

"Livet är bortkastat på de levande"

 

- Douglas Adams

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är nu mitt stora nöje att berätta att datorn är beställd!

:thumbsup::):thumbsup:

 

Allt utom operativsystem, för det visade sig att pappa hade en XP skiva. Hellre gratis XP än dyr Vista eftersom de spelen jag kommer spela de närmaste månaderna inte kräver DX10.

:thumbsup:

 

Tack för ordet, och tack RN, Stefan Eklinder och Ajuna Moon!

Lycka till med bygget och mycket nöje över julen! :) Sen om några veckor vore det förstås kul om du delade med dig om hur du känner över datorn, om du blev nöjd och så...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

om några veckor vore det förstås kul om du delade med dig om hur du känner över datorn, om du blev nöjd och så...

 

Självklart ska jag det!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pappa undrar om det kommer finnas en CD / DVD läsare i datorn :) Jag antar att det gör det, men man kan ju alltid fråga ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj! Det är ju en sån självklar sak att jag inte ens nämnde den men det kanske var en miss att inte göra det... :thumbsdown: till RN!

 

Har själv iaf en Lite-On LH-20A1H, DVD-brännare, och trivs bra med den – hade säkert kunnat köpa en till likadan...

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=148437

 

Den klarar dock varken Blu-ray eller HD DVD fast de är å andra sidan långt ifrån lika billiga.

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=702

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick just reda på att vi får datorn den 10 januari, så jag kommer väl kommentera den runt februari antar jag. :)

 

Tills dess!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Datorn kom visst idag, den 16 januari. Vi har satt fast moderkortet och seasonic fläkten, men fastnade på alla små sladdar som ska från chassit in i moderkortet. Det verkar inte heller vara någon CD drive.

 

vad göra??

 

[inlägget ändrat 2008-01-16 16:22:26 av Firetruck]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Firetruck skrev:

Datorn kom visst idag, den 16 januari. Vi har satt fast moderkortet och seasonic fläkten, men fastnade på alla små sladdar som ska från chassit in i moderkortet. Det verkar inte heller vara någon CD drive.

 

vad göra??

 

Brukar finnas en bra beskrivning i manualen för moderkortet hur dom sladdarna ska kopplas. Kanske till och med en "Quick Install Guide"?

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, vi har en manual för chassit, och en manual för varje enskild komponent, inklusive moderkortet så klart. Men det finns sladdar som heter "RESET SW", "POWER SW" och H.D.D och liknande. DEssa går från chassit och vi misstänker att de ska sitta i moderkortet. "SW" betyder switch antar vi, men vi hittar inte många matchande uttag på moderkortet, och de som matchar heter lite annorlunda :P

 

Jag gissar att hälften av alla lösa sladdar ska gå till valfria komponenter som extra flätktar och liknandem men det finns många i manualen som vi inte fått dit riktigt.

 

alla större komponenter är nu på plats (grafikkort, hårddisk m.m)

 

Tack

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok... Allt har ström nu... Vi tror bara att det inte finns nån sladd som för UT information FRÅN hårddisken. Sen är det några sladdar som heter AC'97, 1934 och HD audio som vi inte vet var de ska sitta. Plus "RESET SW", POWER SW" och "H.D.D LED" som jag sa förut.

 

Så 6 sladdar + information ut från hårddisken har vi kvar att lösa :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hårddisken ska ha ström från nätaggregatet och sedan en kabel från moderkortet, närmare bestämt från en SATA-port.

 

AC'97 är en ljudenhet, om det blir lättare då

1394 är det som också kallas Firewire

HD Audio också ljud

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaha.

 

men var ska man koppla in AC'97, 1394 och HD audio? Jag har ett GA-M57SLI-S4 moderkort. Kommer datorn funka efter att AC'97, 1394, HD Audio är ikopplat?

 

har bara köpt färdiga datorer förut :P

 

Hur ser kabeln som ska från moderkortet till hårddisken ut?

[inlägget ändrat 2008-01-17 14:22:49 av Firetruck]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inte läst hela tråden så jag antar att det gäller en ny SATA-ansluten hårddisk och då hittar du en bild på http://sv.wikipedia.org/wiki/Bild:Serial_ATA1_Data_Cable.jpg

 

Det kan inte vara nödvändigt att koppla in ljud och Firewire för att datorn ska starta. Det är inte heller nödvändigt att ansluta hårddisken. Däremot så behöver du kunna slå på strömmen så Reset- och Power-anslutningarna behövs.

 

Jag har inte tid att läsa någon manual nu men om någon annan vill göra det så finns den på http://www.gigabyte.com.tw/Support/Motherboard/Manual_Model.aspx?ProductID=2287

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

SATA står det ju där och med den högre hastigheten SATA2.

 

Då behöver du nog komplettera med en sådan sladd.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med moderkortet kom det 4 gul-orange sladdar. De heter SATA 3Gb/s Cable. Bara en fick plats i hårddisken men det kvittar väl... Men det är den som ska in i hårddisken då? Det jag behöver hjälp med är VAD som ska in VAR. och vad sladdarna heter har jag sagt otaliga gånger :))

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det ska bara vara en SATA-sladd mellan moderkortet och hårddisken.

 

Manualen sidan 26 så står det om frontpanelens anslutningar.

11) F_PANEL (Front Panel Jumper)

POWER SW ska anslutas där det står Power Switch.

RESET SW ska anslutas där det står Reset Switch

H.D.D kan väl vara HD (IDE Hard Disk Active LED) om den går till en lysdiod i frontpanelen, den måste vändas rätt för att fungera, men går knappast sönder om den vänds fel.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack så jättemycket, det hjälpte. En sista fråga (hoppas jag!) :) Från Grafikkortet hänger det 2 likadana sladdar, de har vita / genomskinliga uttag, och tre "piggar" (de som förs in när man kopplar dem med något) dock finns det plats för en fjärde: såhär: [ ooo] hoppas du fattar :D. Dess två sladdar, består egentligen av 3 sladdar (var) en gul, en brun och en svart: såhär:

 

________

________

________

 

Måste de sitta någonstans?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...