Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Datorhjälp uppskattas till 100%


Firetruck

Rekommendera Poster

jag säger då att du sa att jag bara behöver nytt grafikkort om 1.5-2 år, vilket du nekar nu, vilket är ett + :)

Nej jag nekade egentligen inte till nånting utan angrep det bara ifrån en annan synvinkel; hypotesen om att du i stället för att köpa ett till grafikkort om ett par år så kanske du säljer iväg kortet helt och byter till ett nytt som, spekulativt nu, har stöd för "DX 11". ;-) Det kanske kan tyckas bli lite flummigt nu men vad jag försöker säga är att det inte behöver vara svart eller vitt – utgångspunkterna kan vara olika. Hm, hur ska jag lägga fram det så att det blir tydligt?

 

Vi ponerar för enkelhetens skull med bara två olika scenarier:

 

1) Om två år kommer det finnas massvis med härliga DX 10-spel – World of Warcraft 2 med stöd för shadermodell 4.0 – men prestandan i en mainstreamdator inköpt i slutet av 2007 börjar visa sina begränsningar. Lösningen blir att skaffa ett till likadant kort för en välbehövlig prestandaskjuts framåt. Det grafikkortet kommer vid denna tid att vara mycket billigt (om det alls går att få tag i fortfarande!).

 

ELLER:

 

2) DX 10 visade sig mest bara bli en övergångsperiod till det mer avancerade DX 11 i Vista:s Service Pack 2 och 8800GT klarar tyvärr inte att nyttja shadermodell 5.0 i nya WoW 2. Lösningen blir att helt enkelt sälja iväg detta grafikkort på Blocket eller var som helst, extraknäcka som tidningsbud, och skaffa ett rykande färskt mellanklass-9950GT med dubbla prestandan i stället... :-)

 

Faktum är iaf att DX 10 är tungt, mycket tungt. Dagens hårdvara får svettas! Jag vet inte om du noterade min lilla mätning i Crysis här...

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=996620#997278

...på min dator med Opteron 185-processor, 2GB DDR400 (som förvisso tillhör gårdagen) och 8800GTS 640MB SLI. Har även gjort lite småmätningar i Call of Juarez samt Lost Planet DX 10 men orkar inte söka fram det nu...

 

och att man ska lägga ut mycket pengar direkt istället för att lägga ut lite och hålla huvet precis ovanför vattnet hela tiden.

Att hålla sig till budgetprylar är, som jag redan har sagt, inte modellen att gå efter om datorn ska anpassas för spel. Det blir inte billigare bara för att man själv vill det så gärna utan det är bara att betala vad det kostar. Att snåla in med budgetprylar blir i längden troligast också en än dyrare affär för då måste man köpa nytt och nytt igen bara för att datorn ska kunna hanka sig fram hjälpligt i spelen, och detta med en bra mycket högre totalsumma under ett lite längre tidsperspektiv.

 

Nåja, för att komma till saken; hur länge tror du den nedskalade datorn kommer räcka?

Det blir enligt min bedömning en dator tillhörande den övre mellanklassen som kommer kunna hänga med bra under uppskattningsvis ett par år – beroende på vad man själv har för krav gällande grafikinställningar etc så allt mellan "helt okej" till "mycket bra". Om man hade haft spåkulan att kika i hade det förstås varit mycket lättare... ;-) Men det tredje året av datorns livstid kommer den visa sina begränsningar tydligare och det börjar blir mera uppenbart att den faktiskt aldrig har varit annat än en mainstream-PC, om än en sådan ifrån det lite högre skiktet.

 

Även den nedskalade konfigurationen kommer ändå klara de flesta av dagens spel på högsta inställningarna och dessutom med kvalitetsinställningar som antialiasing och anisotropisk filtrering. Detta gäller även exempelvis DX 10-spelet Bioshock, som jag själv har spelat igenom (med 8800GTS) på högsta i 1680x1050. Men utvecklingen går så fort, så fruktansvärt fort...

 

det är nog den största haken hoss mina föräldrar.

Jag har bevakat branschen sedan ungefär mitten av 90-talet, och många har de stunder av ångest varit över hur vansinnigt snabbt det går..! :-/ Man har ibland velat trampa ner en bromspedal, som inte finns, men det är bara att acceptera och försöka hänga med så gott man förmår.

 

P.S. Medan nu den aktuella mainstream-PC:n antagligen kommer hänga med enligt ovanstående resonemang så kanske en budget-PC (beroende på konfiguration) inte kan hänga med överhuvudtaget, inte för spel iaf...

 

Mycket skrivande har det visst blivit i den här tråden..! ;-) Men nu är det iaf God natt och sov gott! :-) Zzzzzz......

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 100
  • Skapad
  • Senaste svar
Vi ponerar för enkelhetens skull med bara två olika scenarier:

 

1) Om två år kommer det finnas massvis med härliga DX 10-spel – World of Warcraft 2 med stöd för shadermodell 4.0 – men prestandan i en mainstreamdator inköpt i slutet av 2007 börjar visa sina begränsningar. Lösningen blir att skaffa ett till likadant kort för en välbehövlig prestandaskjuts framåt. Det grafikkortet kommer vid denna tid att vara mycket billigt (om det alls går att få tag i fortfarande!).

 

ELLER:

 

2) DX 10 visade sig mest bara bli en övergångsperiod till det mer avancerade DX 11 i Vista:s Service Pack 2 och 8800GT klarar tyvärr inte att nyttja shadermodell 5.0 i nya WoW 2. Lösningen blir att helt enkelt sälja iväg detta grafikkort på Blocket eller var som helst, extraknäcka som tidningsbud, och skaffa ett rykande färskt mellanklass-9950GT med dubbla prestandan i stället... :-)

 

Ledsen att behöva säga detta, men det var ungefär så jag fattade det:) jag sammanfattade bara din 2 ton tunga text till 1.5 rader :-)

 

anisotropisk filtrering.

Du kan skippa såna ord, fattar endå inte :D

 

Men det tredje året av datorns livstid kommer den visa sina begränsningar

men då är det bara att skaffa ett nytt GT8800XT grafikkort eller nyare om jag fattar det rätt?

 

förlåt att du får skriva så dina fingrar blöder :-D men livet är hårt :)

 

[inlägget ändrat 2007-11-29 14:16:39 av Firetruck]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ledsen att behöva säga detta, men det var ungefär så jag fattade det:)

Det är ju helt toppen! :thumbsup: Men den som verkligen behöver förstå det hela så bra som möjligt är förstås den som faktiskt betalar för kalaset... ;-) Och det skadar ju inte om denne någon – vi nämner inga namn – faktiskt vet vad det är för nånting som "någon" betalar för. :-)

 

jag sammanfattade bara din 2 ton tunga text till 1.5 rader :-)

Nu förstår jag inte, jag har väl inte skrivit nå't... det här är faktiskt mitt allra första inlägg i tråden.

 

Du kan skippa såna ord, fattar endå inte :D

Jag har som sagt inte skrivit ett enda ord förrän nu.

 

men då är det bara att skaffa ett nytt GT8800XT grafikkort eller nyare om jag fattar det rätt?

Helt rätt, förutom att kortet kommer heta ZGT88000XTZ. ;-)

 

Tur iaf att man kan hålla det hela på en fortsatt seriös nivå – hade ju varit lite trist om det börjar spåra ur... :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu förstår jag inte, jag har väl inte skrivit nå't... det här är faktiskt mitt allra första inlägg i tråden.

 

Jag har som sagt inte skrivit ett enda ord förrän nu.

 

jag hoppas du skojjar :) eller att du skriver i fel tråd! :)

 

ZGT88000XTZ

näära var jag i alla fall :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag hoppas du skojjar :-) eller att du skriver i fel tråd! :)

Det var bara min fullständigt befängda humor som råkade lysa igenom litegrann..! :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

*suck av lättnad* :)

 

Men min pappa tjatar om pengar, och föreslår DELL inspiron 530s. kan inte länka för man kan konfigurera mkt själv. den pappa tog ut der ut så här:

 

nu från 7259 kr

 

Base: intel® Viiv Core 2 Duo E6550-processor (2.33 GHz, 1 333 MHz, 4MB cache)

 

Operativsystem: Äkta windows vista home prem,ium

 

Minne 3072 MB 667 MHz DDR2 SDRAM-minne med dubbla kanaler [2x1024 + 2x512]

 

hårddisk: dubbel hårddisktsenhet med 55 GB, icke RAID (2 x 250GB - 7 200 RPM)

 

GRAFIKKORT: INTEGRERAD INTEL® gRAPHICS MEDIA ACCELERATOR 3100

 

oPTISK ENHET: 16. dcd +/- rw-ENHET

 

tagentbord och mus (ej visentligt)

 

Media för system: resurs-DVD - (diagnostik ooch drivrutiner)

 

Ljudkort:inbyggt 7.1 Channel högkvalitetsljud

 

samt lite annat krafs.

 

vad tycker du om den? jag gillar den inte så värst mkt''

ursäktq för stavfel men jag sitter och sk´river på ett märkligt sätt :)

 

PS. Ska jag vara ärlig så var din humar ganska rolig :-) du fick mig i alla fall :P

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men min pappa tjatar om pengar, och föreslår DELL inspiron 530s.

Har han kunskaperna som krävs för att plocka ihop rätt dator för dig? Inget illa menat men det ser verkligen inte ut som det. Att konfigurera en dator för ett specifikt ändamål är ingen liten hobbysyssla man gör bara så där i all hast utan kräver lite mer eftertänksamhet än så. Om du/ni läser igenom tråden en gång till upptäcker ni att allting är motiverat och genomtänkt, och att det dessutom finns en baktanke om framtida anpassningar av datorn för att enkelt balansera upp den till framtida krav. Den kommer som sagt att lägga sig i övre mellanklassen, faktiskt gränsande till prestandaklass, och går med enkel manöver att bygga ut för att klara sig tämligen väl även om några år från nu. Komponenterna är väl balanserade pris/prestandaprodukter d v s att de ger höga prestanda räknat per varje investerad krona. Och om ett par år kommer 8800GT att kosta mindre än hälften mot för idag vilket ger möjlighet till en mycket billig prestandaskjuts framåt.

 

Dell följer iaf inte helt vanlig standard utan brukar ha sina egna knepiga lösningar på många saker vilket innebär att en framtida uppgradering kan visa sig bli hopplös. Att exempelvis montera in ett helt vanligt men starkare ATX-nätaggregat, lämpat för driften av bättre grafikkort än det medföljande (de inbyggda kretsarna i moderkortet) är oftast bara att glömma. Det brukar inte fungera. Datorn du listar påminner om en "5000-kronors-dator" man plockar ihop själv. På detta lägger man operativsystemet och vips kostar den 7000kr i stället. Vad Dell har sparat in på i det här fallet ser man direkt är grafik- och ljudkorten. Datorn är helt enkelt en kontorsmaskin, en billig budgetdator inkl dyrt operativsystem. :thumbsdown:

 

Ursäkta om jag låter lite syrlig nu, men det är konstigt hur pass mycket mer folk litar på ens ord om de måste betala för att få höra dem. Men det går inte att komma ifrån att man blir mycket seriösare bemött när man kräver betalt. Så är åtminstone mina erfarenheter.

 

PS. Ska jag vara ärlig så var din humar ganska rolig :-) du fick mig i alla fall :P

Tack! :-) Men om du först kände dig illa berörd av mitt knasande ber jag om ursäkt, det var iaf aldrig någon avsikt!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä, min pappa är journalist så någon datorutbildning har han inte.

 

Datorn du listar påminner om en "5000-kronors-dator" man plockar ihop själv. På detta lägger man operativsystemet och vips kostar den 7000kr i stället. Vad Dell har sparat in på i det här fallet ser man direkt är grafik- och ljudkorten. Datorn är helt enkelt en kontorsmaskin, en billig budgetdator inkl dyrt operativsystem.

jag fattar precis, har alltid varit misstänksam mot Dell. Formella gubbar som sitter på kontor kan inte kunna mycket om speldatorer! :)

 

Tack! :-) Men om du först kände dig illa berörd av mitt knasande ber jag om ursäkt, det var iaf aldrig någon avsikt!

nja, illa berörd var kanske att ta i, men lite dum kände jag mig, jag visste ju inte vad du menade riktigt, och ironi och uttryck är ju svart att känna igen över internet.

 

Men tack for du svarar sa fort, och kommer med hjälpsamma och personliga svar :P

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag fattar precis, har alltid varit misstänksam mot Dell. Formella gubbar som sitter på kontor kan inte kunna mycket om speldatorer! Skoj

Dell tar ju fram datorer i olika nischer, just Inspiron 530s är inte inriktad på spel utan verkar vara en dator framtagen för att titta på teve i (innehåller en teve-tuner) och annat liknande.

http://www1.euro.dell.com/content/products/productdetails.aspx/inspndt_530s?c=se&l=sv&s=dhs&cs=sedhs1

 

Utan för avancerade spel så behöver du väl en i XPS-serien:

http://www1.euro.dell.com/content/products/features.aspx/desktops_best?c=se&cs=sedhs1&l=sv&s=dhs

Där går det att hitta bra grafikkort.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Utan för avancerade spel så behöver du väl en i XPS-serien:

http://www1.euro.dell.com/content/products/features.aspx/desktops

_best?c=se&cs=sedhs1&l=sv&s=dhs

Där går det att hitta bra grafikkort.

Jag är benägen att både hålla med dig Cecilia och att inte göra det på en och samma gång. ;-)

 

Paketen under ca 15000kr innehåller nämligen budgetgrafikkort men som alltid vid nyköp bör man utgå ifrån mainstreamklass för en speldator. Såväl GF 8600 som HD2600 har ända sedan releasen varit besvikelser på området spel – de presterar inte bättre än förra generationens 7900GS och X1950Pro. Ny spelmaskin värd namnet bör fortfarande ha de nyligen släppta mainstreamkorten GF 8800GT eller HD3870 (AMD kan inte konkurrera med Nvidia uppe i prestanda/entusiastklasserna). Inte minst med tanke på kortens livslängd.

 

Att köpa en färdig Dell med liknande spelprestanda som mitt lilla ihopplock innebär alltså ett flera tusenlappar högre pris.

 

EDIT:

För att ta en liten jämförelse med dig själv – hoppas du inte misstycker :-) – så när du för ett år sen köpte 7600GT i julklapp åt din son tillhörde detta kort den tidens mainstreamklass (eller, det var i en övergångsfas för att bli nedputtat av 7900GS). Tack vare att han inte fick ett snorbilligt budgetkort klarar hans dator fortfarande spel ganska bra ändå – för det gör den väl, eller hur? – och måste inte bestyckas med nytt kort igen redan. Åtminstone inte om man bara har dess prestanda i åtanke – det fixar ju t ex inte DX10 som idag har blivit riktigt intressant...

http://www.idg.se/2.1085/1.131913

 

Tänkte först ärligt talat att detta ändå måste vara för två år sedan, för riktigt så fort kan väl utvecklingen ändå inte ha gått med framsprutandet av nya grafikkort, men nej då det var faktiskt bara för ett år sen...

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=894960#894960

[inlägget ändrat 2007-11-30 11:20:59 av RN]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Av ren nyfikenhet tänkte jag ställa en fråga till er. Men först lite bakgrund:

 

Jag har alltid haft en "förra generationens dator" om man kan kalla det det, men ni fattar. Jag har önskat mig RAM minne / grafikkort / dator i julklapp / födelsedagspresent. På sin höjd har jag fått en plattskärm julen 2006. Det är allt jag har FÅTT utom kläder / mat. (av mina föräldrar)

 

Så nu till frågan: A) Hade NI gett eran 15åriga son en dator för 10000:- ?

B) Hade NI låtit eran 15åriga son köpa en dator för 10000:- ?

(ni betalar den, sen betalar er son den i efterskott)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
A) Hade NI gett eran 15åriga son en dator för 10000:- ?

 

Ja, om sonen skött sig i skolan bland annat, så visst skulle han få en dator som beröm för att han skött sig. Det blir som en morot.

 

B) Hade NI låtit eran 15åriga son köpa en dator för 10000:- ?

(ni betalar den, sen betalar er son den i efterskott)

 

Om sonen lovade sköta sig i skolan och inte vara ute och spela djävel om kvällarna. Om jag skulle gett honom en dator i den prisklassen, då skulle en del av sonens studiebidrag gå till inbetalningen för datorn. Sommarjobblönen likaså.

 

Är pengarna ihopjobbade av sonen själv, så hade jag inte haft några synpunkter på köpet. Jobbar han själv ihop pengarna, så ser han pengarnas värde och inser att 10.000 kr är mycket pengar. Det tar ändå ett bra tag att spara ihop så mycket pengar när man har andra utgifter runt omkring.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag svarar på första inlägget... Det avhjälper när inläggen har börjat trassla in sig i varandra som nu.

 

A) Hade NI gett eran 15åriga son en dator för 10000:- ?

Egentligen kan inte jag svara på det av den enkla anledningen att jag inte har några barn. Men rent hypotetiskt hade jag iaf lätt kunnat göra det; mina yngre syskon blir hela tiden överösta med datorprylar av mig. Det gäller givetvis också att ha ekonomi nog för att göra det. I din ålder kan det vara lätt att föreställa sig att föräldrarnas ekonomiska resurser är i det närmaste oändliga. Jag menar, de köper dittan och dattan hela tiden, så varför inte prylen jag vill ha också? Men föräldrar är faktiskt som vilken annan människa som helst, som måste prioritera och hushålla, tänka sig noga för vad pengarna egentligen ska användas till.

 

En dator för 10000kr åt dig nu kan t ex innebära en fattig och torftig jul, en skippad semesterresa till sommaren, att du kan glömma en eventuell EU-moppe etc etc... det finns alldeles för mycket andra saker som de surt förvärvade pengarna måste räcka till också..!

 

B) Hade NI låtit eran 15åriga son köpa en dator för 10000:- ?

(ni betalar den, sen betalar er son den i efterskott)

Jag skulle kanske ha betalat hälften av datorn (som en dyr julklapp?) och andra hälften hade du då fått stå för själv. Men som sagt är det svårt att svara på eftersom jag saknar barn, men jag har iaf gjort liknande nån gång för min yngre bror vars bil rasade ihop mitt under en flytt mellan Blekinge och Småland och som kostade nästan 8000kr att få rullandes igen – jag betalade hälften för att lätta bördan (för en fattig student) och andra hälften fick han beta av själv på avbetalning...

 

Men vad jag hade gjort hjälper nog inte dig så mycket... men jag skulle iaf mycket hellre se att du satt hemma vid datorn försjunken i WoW och communityn online än att du var drogad ute på stan med gänget. För festar, busar och härjar... det bara gör man i en viss fas även om jag ser på det mera som en period i ens egen utveckling (det tråkiga är bara att en viss procent tyvärr fastnar kvar i beroende under den fasen, i synnerhet gör många det lite längre fram i livet under studier vid högskola/universitet).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar tackar, kul att läsa vad du hade gjort.

 

Men vad jag hade gjort hjälper nog inte dig så mycket...

Nä, det vet jag, jag var nog mest nyfiken. Själv hade jag nog - under de omständighetern jag skrev innan jag listade A) och B) - betalat en dator åt min unge, eller betalat halva. Om jag skulle komma ihåg hur jag längtar efter en nu :) Nåja, den "datorn" vi har nu, är så full med trojanska hästar och annat så den går inte att spela på (bokstavligt talat)

 

PS. det beror ju också på hur mycket ens son gillar datorer eller ej. En fotbollsnörd hade nog inte fått en dator för 10000 av MIG i alla fall.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Nåja, den "datorn" vi har nu, är så full med trojanska hästar och annat så den går inte att spela på (bokstavligt talat)

 

Vi har experter här som kan bistå med hjälp med rensning av datorn. :-)

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, tack så mycket men jag får hjälp med det på ett annat forum; thatcomputerguy.us de säger att det inte är mkt hopp :)

 

men tack i alla fall :)

 

Shit vad trasslig tråden blev, som RN sade. :-D

[inlägget ändrat 2007-12-02 13:11:44 av Firetruck]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Firetruck skrev:

Ja, tack så mycket men jag får hjälp med det på ett annat forum; thatcomputerguy.us de säger att det inte är mkt hopp :)

 

Oki, då får du hålla din nya dator ren och fin nu då. :-)

Rigga den med bra brandvägg och antivirusprogram.

Om du nu ska spela online t ex.

 

Shit vad trasslig tråden blev, som RN sade. :-D

 

Tyvärr har långa trådar en benägenhet att bli väldigt trassliga här.

Hoppas det blir en grej för IDG:s crew att fixa till såsmåningom.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:) Ingen höjdare på antivirus program och brandväggar, så jag tänkte bara höra om du hade nåt tips? (:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:) Ingen höjdare på antivirus program och brandväggar, så jag tänkte bara höra om du hade nåt tips? (:

Detta är egentligen Cecilias sak att svara på men själv trivs jag iaf bra med "avast! antivirus" som är kostnadsfritt för privat bruk.

http://www.avast.com/eng/download-avast-home.html

 

Datorn behöver också antispyware av vilka AVG Anti-Spyware eller SUPERAntiSpyware är bra val.

http://free.grisoft.com/doc/download-free-anti-spyware/us/frt/0

http://www.superantispyware.com/superantispywarefreevspro.html

 

Gällande brandväggen bör ju XP:s, eller Vistas för den delen, inbyggda sådan vara aktiverad som lägst. På en dator med Win 2000 här hemma använder jag i stället Comodo Firewall.

http://www.personalfirewall.comodo.com/

 

Sitter utöver mjukvarubrandväggen dessutom bakom en hårdvarubrandvägg och mer paranoid än så orkar jag inte vara. ;-)

[inlägget ändrat 2007-12-02 17:26:32 av RN]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Gällande brandväggen bör ju XP:s, eller Vistas för den delen, inbyggda sådan vara aktiverad som lägst. På en dator med Win 2000 här hemma använder jag i stället Comodo Firewall.

http://www.personalfirewall.comodo.com/

 

Den engelska PRO-versionen 3:an är riktigt på hugget. Går inte att installera ett program förrän brandväggen slår till och frågar om godkännande. :-) Riktigt irriterande när t ex Firefox uppdateras, men så ska klart en brandvägg vara.

 

Om inget annat lär man få bra med varningar om någon trojan försöker installera sig här. Lär inte gå obemärkt förbi.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack RN

Tack Stefan Eklinder

 

Orkar inte riktigt skriva mycket idag, men jag uppskattar det inte mindre för det :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, min polare har det, han säger det är bra. Men jag älskar inte strategi om man säger så. Skulle man kunna beställa det utan spel? Skulle dra in ca 400kr på det, om det inte följer med gratis

[inlägget ändrat 2007-12-09 14:30:26 av Firetruck]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...