Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

JMAIL: Skicka från flera mailadresser (msg.From ")...?


Henrik Petersson2

Rekommendera Poster

Henrik Petersson2

Jag håller på att bygga ett mailformulär med asp och jmail.

 

Jag har gjort så att man kan välja från en rullista varifrån det mailas, ex: "Nisse" eller "Klara".

 

När man väljer respektive har jag lyckats med hjälp av en if-sats att få formuläret att skicka från olika mailadresser beroende vad man väljer i rullistan, men problemet är att när man väljer den ena av dem ska det skickas mail från två olika mailadresser. Anledningen är att när man svarar på det mailet ska det komma i två olika personers inkorgar.

 

Jag har försökt med följande:

 

If Request.Form("Subject") = "Nisse" then

msg.From = "nisse@lingonskogen.se"

msg.From = "klara@lingonskogen.se"

Else

msg.From = "klara@lingonskogen.se"

End If

 

När jag väljer "Nisse" från rullistan och skickar blir mailet bara skickat från "klara@lingonskogen.se". Den andra mailadressen hoppas alltså över.

 

 

Jag har även försökt:

 

If Request.Form("Subject") = "Nisse" then

msg.From = "nisse@lingonskogen.se" & "; " & "klara@lingonskogen.se"

Else

msg.From = "klara@lingonskogen.se"

End If

 

När jag gör på detta sätt visas visserligen båda mailadresserna som avsändare men Outlook tolkar båda som en och samma mailadress vilket innebär att det inte går att svara på den. Typ:

 

"Nisse [nisse@lingonskogen.se; klara@lingonskogen.se]"

 

Hur ska man göra för att få detta att fungera?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det verkligen Subjekt som avgör vem det är från?

 

Nåja, såhär skall det väl iaf se ut:

If Request.Form("Subject") = "Nisse" then
  msg.From = "nisse@lingonskogen.se"
Else
  msg.From = "klara@lingonskogen.se"
End If

Men om du har fler avsändare så föreslår jag en Selectsats eftersom det är "snyggare" och lättare att underhålla:[log]

<%
SELECT Case Request.Form("Subject")
  Case "Nisse" strSender = "nisse@lingonskogen.se"
  Case "Klara" strSender = "klara@lingonskogen.se"
  Case "Adam" strSender = "adam@lingonskogen.se"
  Case "Eva" strSender = "eva@lingonskogen.se"
  Case Else strSender = "support@lingonskogen.se"
  ' Case Else används alltså om man inte väljer någon i listan   
END SELECT
msg.From = strSender
%>

[/log]

 

/Cluster

------------------------------------------------------------

Ditt vetande är värdelöst om inte andra vet att du vet

-----------> http://eforum.kicks-ass.net <------------

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som jag förstår det så vill du att mailet ska kunna innehålla två olika avsändare på en och samma gång.

Så när man väljer att svara på mailet så kommer svaret till två olika epostadresser(ansändare).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så när man väljer att svara på mailet så kommer svaret till två olika epostadresser(ansändare).
?

Ett mail har väl ändå normalt bara EN avsändare?

Sedan kan det så klart ha godtyckligt antal mottagare (samt kopior/blinda kopior).

 

/Cluster

------------------------------------------------------------

Ditt vetande är värdelöst om inte andra vet att du vet

-----------> http://eforum.kicks-ass.net <------------

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett mail har väl ändå normalt bara EN avsändare?
Jag tror att det var det han ville ändra på, det var mer en fråga till honom om det var Så han tänkte.

I så fall har han redan fått svaret :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Henrik Petersson2

Tack för svar allihop :-)

 

Om vi säger så här. Mailen skickas från två olika avdelningar på mitt jobb via formuläret till en tredje, som i sin tur gör vad som ska göras och sedan svarar på mailet med vad som är gjort.

 

En av dessa två avdelningar ska inte få tillbaka svaret från den andra avdelningens ärende. Därför vill jag alltså göra så att när avdelning 3(mottagaren av mail från formuläret) svarar på avdelning 1's brev ska avdelning 1 och 2 få svaret. När avdelning 3 däremot svarar på avdelning 2's brev ska bara avdelning 2 få svaret och inte avdelning 1 (för de har inte med dessa ärenden att göra).

 

(Låter närmast som en gåta ur Illustrerad Vetenskaps hjärngymnastik men jag hoppas ni förstår.) ;)

 

Detta är vad jag menar och därför har jag som ni ser i mitt första inlägg gjort en if-sats, som jag dock inte får att fungera.

 

 

-Cluster - Jag tror jag förstår hur du menar med select-satsen. Med den kan man välja från flera olika avsändare - jag vill däremot kunna välja att antingen reply:a till en eller två avsändare.

 

 

Anjuna Moon - " oMess.ReplyTo="xxxx@hhhh.com" - Kan man lägga in den (två under varandra) i if-satsen så att jag har ett val av antingen en reply-adress eller två?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Henrik Petersson2

Det har jag gjort nu men resultet var det samma som för msg.From: att endast en av de två mailadresserna blir den som det skickas ifrån.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Henrik Petersson2

Okej. Men det jag egentligen vill är att när någon svarar på mailet som skickats från mailformuläret ska man svara till två olika mailadresser.

 

Mailet behöver inte skickas från två mailadresser mao.

 

[inlägget ändrat 2007-11-20 14:56:36 av Henrik Petersson2]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, jag läste tråden och tolkade det som att du ville skicka FRÅN flera adresser, eftersom det är det du nämner överallt.

 

Gör som Anjuna föreslog i går 23:10.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Henrik Petersson2

Ja det är det jag skrivit. Men då meningen med det hela endast är att två mailadresser ska få tillbaka svar om någon svarar på mailet spelar det ingen roll om det så skickas från två mailadresser eller om det på något annat sätt görs så att man svarar till två.

 

Angående Ajunas svar med flera .ReplyTo-rader så har jag försökt det (då lagt in två .Reply.To-rader med två olika adresser i en if-sats). Detta har dock inte funkat utan har genererat samma resultat som .From = att det fortfarande bara blir en adress som avsändare.

 

Jag har alltså provat följande:

 

If Request.Form("Subject") = "Nisse" then
msg.Reply.To = "nisse@lingonskogen.se"
msg.Reply.To = "klara@lingonskogen.se"
Else
msg.From = "klara@lingonskogen.se"
End If

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Henrik Petersson2

Sorry my fault - det är ReplyTo jag har skrivit. Alltså:

 

If Request.Form("Subject") = "Nisse" then
msg.ReplyTo = "nisse@lingonskogen.se"
msg.ReplyTo = "klara@lingonskogen.se"
Else
msg.From = "klara@lingonskogen.se"
End If

[inlägget ändrat 2007-11-20 15:46:40 av Henrik Petersson2]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan nog bara använda en ReplyTo.

 

Något åt detta hållet(har inte kollat övrig kod):

If Request.Form("Subject") = "Nisse" then
msg.From = "nisse@lingonskogen.se"
msg.ReplyTo = "klara@lingonskogen.se"
Else
msg.From = "klara@lingonskogen.se"
End If

Har inte testat detta sätt så jag är inte alls säker på att det är så här du ska lösa det!

 

[inlägget ändrat 2007-11-20 16:16:39 av Micke_skane]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror ändå inte att detta är en framkomlig väg tyvärr.

 

De flesta (alla?) e-postläsare kommer när man svarar att skicka svaret till Reply To-adressen om någon sådan finns angiven om inte så skickas svaret till avsändaren (som fortfarande bara kan vara en adress). Eventuellt så kan vissa e-postläsare skicka till både avsändare och reply to om man väljer "Svara Alla" el. motsv. Outlook 2007 och GMail (webb) gör inte det när jag testar, dock så gör Live Mail (webb) det.

 

/Cluster

------------------------------------------------------------

Ditt vetande är värdelöst om inte andra vet att du vet

-----------> http://eforum.kicks-ass.net <------------

 

 

[inlägget ändrat 2007-11-20 17:54:26 av Cluster]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Henrik Petersson2

Jo precis, frågan är alltså om det kommer att fungera. Det närmaste jag kommit i detta är när jag skrev:

 

If Request.Form("Subject") = "Nisse" then
msg.From = "nisse@lingonskogen.se" & "; " & "klara@lingonskogen.se"
Else
msg.From = "klara@lingonskogen.se"
End If

 

Som avsändare blev då som sagt "Nisse [nisse@lingonskogen.se; klara@lingonskogen.se]"

 

Men självklart tolkar e-postläsaren detta som en mailadress som i detta fall blir felaktig. Jag hade istället velat att det som avsändare stod:

 

"Nisse [nisse@lingonskogen.se]; Klara [klara@lingonskogen.se]"

 

Då skulle det tolkas som två mailadresser och frågan är om det går att lösa?

 

[inlägget ändrat 2007-11-20 17:36:52 av Henrik Petersson2]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då skulle det tolkas som två mailadresser
Nja, när jag testar det så skalar Outlook (2007) och Hotmail/Live Mail bort den andra adressen. Gmail däremot behåller båda och beter sig så som du önskar.

 

Din lösning skulle alltså vara beroende på vilken e-postläsare mottagaren har och det känns inte så stabilt.

 

/Cluster

------------------------------------------------------------

Ditt vetande är värdelöst om inte andra vet att du vet

-----------> http://eforum.kicks-ass.net <------------

 

 

[inlägget ändrat 2007-11-20 18:28:47 av Cluster]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Din lösning skulle alltså vara beroende på vilken e-postläsare mottagaren har och det känns inte så stabilt.
Håller helt med, men det skulle vara intressant att veta om man kan göra detta i .NET!?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

intressant att veta om man kan göra detta i .NET!?
Svaret är naturligtvis att det inte spelar någon roll hur du skickar mailet* eftersom det är mottagarens (server och) e-postklient som avgör hur det skall hanteras.

 

* Iof så kan ju även den skickande mailservern slå bakut om du anger två olika avsändare i ett och samma mail.

 

/Cluster

------------------------------------------------------------

Ditt vetande är värdelöst om inte andra vet att du vet

-----------> http://eforum.kicks-ass.net <------------

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Henrik Petersson2

Intressant... Men då är det alternativet alltså inte aktuellt. Hade det varit så att det bara funkat i Outlook hade det varit lugnt då detta mailformulär kommer att köras på mitt jobb där vi endast jobbar med det, men men...

 

Men finns det något sätt att få det att automatiskt skriva in en mailadress som "cc"? Jag menar att när nån svarar på mailet skickas då ett mail dels till avsändaren och en till den "cc:ade"?

 

Grejen som är viktig i sammanhanget är att det via en if-sats (eller via någon annan lösning) ska gå att välja om mailet ska skickas till två mailadresser vid svar eller inte. Det är väldigt komplicerat att förklara hur jag menar och varför det ska vara så men det är ett måste ;-)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför inte göra det enkelt för dig och sätta upp en mailgrupp i mailservern istället?

 

/Cluster

------------------------------------------------------------

Ditt vetande är värdelöst om inte andra vet att du vet

-----------> http://eforum.kicks-ass.net <------------

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svaret är naturligtvis att det inte spelar någon roll
Kom på det med i morse :)

Det var en tanke i sena timmen utan någon större tankegång :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...