Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Betala inom 5 dagar, 10 dagar, 15 dagar.


Poker

Rekommendera Poster

Funderar på en sak kring betalningsvillkor.

 

Företag får så klart sätta att fakturan skall betalas inom 5 dagar, 10 dagar eller vad det nu kan vara men jag "hörde" det är 30 dagar som är "lag"

 

Och om man betalar en faktura som privatperson/företag har man också accepterat och godkänt 15 dagars-betalningsvillkoren.

 

Vad gör man om man får en faktura där det står "15 dagar" om man vill hävda 30-dagars regeln som är det normala.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske fråga leverantören om man kan få 30 dagar. Kan man inte det, byt kanske leverantör.

Detta varierar dock från bransch till bransch.

 

När jag för mer än 10 år sedan jobbade på postens företagspaket märkte jag att alla datafirmor i Göteborgstrakten fick sina paket mot postförskott.

Betalning vid leverans.

 

Med ett undantag.

 

Enda firma i Göteborgstrakten där leverantörer typ grossister, importörer av datakomponenter

vågade släppa varorna utan samtidig betalning till postchauffören.

(eller den firman kanske betalade i förskott)?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är helt upp till ett företag hur många dagar en faktura ska betala på, men självklart så ska det vara inom "rim och reson" så att man som kund ska hinna att betala, standarden brukar vara ca 15 dagar, ibland längre.

Bor man långt från en bank/inbetalningsställe, och inte har tillgång till internet, man kanske inte har bil heller och jobbar udda tider, så måste man kunna ha lite tid på sig, så rimligt är väl minst 5 dagar ändå.

 

Vad gör man om man får en faktura där det står "15 dagar" om man vill hävda 30-dagars regeln som är det normala.

 

Ta kontakt med företaget och få en diskution om detta.

 

 

 

 

 

 

// Gästen

 

Sopa alltid rent framför egen dörr

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...