Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

En extra dator?


karlsson777

Rekommendera Poster

Hej alla...

Jag har en kille på jobbet som pratar om att han har kopplat in en gammal dator som all internet trafik går igenom och att han på så sätt är både fullständigt anonym och söker mot virus m.m. Men han kan inte förklara hur det hänger ihop.

Är det någon här som vet?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mycket kortfattat och enkelt, så har din kompis gjort iordning en dator med virusprogram och kanske en brandvägg också, som han sedan har sin vanliga dator kopplad mot, han har då troligen två nätverkskort i den också, det ena går mot modemet och det andra går mot datorn han normalt kör på.

 

Men fullständigt anonym är han definitivt inte, eftersom han alltid lämnar ifrån sig ett IPnummer utåt, så det går att spåra honom, eller hans dator om det skulle krävas.

 

 

 

 

 

 

// Gästen

 

Sopa alltid rent framför egen dörr

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det ena går mot modemet och det andra går mot datorn han normalt kör på.

 

Är det så att det andra nätverkskortet är koplad med nätverkskortet på hans dator som han normal kör på?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kanske är mer praktiskt om han kör mailserver och annat på den extra datorn, de kontroller som görs där slipper man göra på de andra datorerna.

 

Säkrare? Pja... På många sätt uppnår man samma sak med en "router", fast virusskanning kan de normalt sett inte göra.

 

Jag skulle definitivt ha ett antivirusprogram på mina andra datorer ändå. Om den första datorn kör en mailserver som kollar alla mail är väl det bra men man kan ju fortfarande ladda ner andra saker som vid uppackning visar sig innehålla "skit", då har man redan passerat den andra datorn.

 

Anonymiteten påverkas dock inte alls. Den dator du sitter vid syns kanske inte men den andra datorn (kopplad till nätet) är precis lika synlig som man själv skulle vara om den inte fanns där. Ingen mer anonymitet alltså.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stämmer.

 

Sen om han kör "första" datorn som en "säkerhetsserver/dator" eller som en mailserver som lizardKng är inne på, vet inte jag?

 

Gällande säkerhet, så bör han nog hålla ett öga på denna dator ändå, han lär få in "skräp" på den precis som vanligt när man kör en dator mot nätet, förutsätter att han också har installerat flera av dom vanliga skyddsåtgärderna, som man brukar få göra förutom virusprogram/brandvägg, typ antispyware-program och liknande, kör han denna dator som en form av server, så måste han ha koll på den.

 

Men som lizardKng också säger, så ska man ha minst ett virusprogram i datorn som ligger efter serverdatorn också, annars är man på sikt illa ute.

 

I vanliga nätverk, på företag, kommuner och så, så har dom oftast både mjukvarubaserade lösningar för sina skydd, och vanliga hårdvarubaserade brandväggar, och annat som skyddar nätverket.

 

 

 

 

 

// Gästen

 

Sopa alltid rent framför egen dörr

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...