Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Fujitsu Siemens.


Rodgeman

Rekommendera Poster

Har en Amilon 1437G med en 100Gb Sata disk... Jag vill formatera och installera Win XP eller Vista.. men När jag startar med Installations cd för både Vista och XP så hittar den inte min disk.. men jag kan installera Linux Ubuntu 7 utan problem.. så disken måste ju fungera.. Har köpt den begagnad.. och det verkar som det var en Linus installation innan..

 

men jag vill Ha windows.. då jag inte e hemma alls i Linux..

 

Snälla hjälp nån..

 

Mvh rodge

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Åtminstone när man ska installera XP på en SATA-disk så brukar man behöva ha drivrutinen för moderkortets SATA-kontroller på en diskett som man stoppar in tidigt under installationen (när det står något om tryck på F6).

 

Det finns ingen återställningspartition på hårddisken? Kolla vad det står i datorns manual.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hmm.. förstår.. nästan.. men det finns ingen diskett läsare..

 

Har letat på Fujitsus hemsida.. men jag hittar inga drivisar på det..

 

Förklara gärna med gumman..

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad jag kan se så finns det bara drivrutiner för XP för AMILO M1437G, så Vista får du nog inte att fungera.

http://support.fujitsu-siemens.com/com/support/downloads.html

Men nog finns det många drivrutiner där. Bland annat en SATA-drivrutin:

http://support.fujitsu-siemens.com/Download/ShowDescription.asp?SoftwareGUID=4661437D-7F0A-43D6-8790-2B4A9815C21D&OSID=665F4A20-6E31-43C3-82C2-D98CE773007C&Status=True&Component=VT6421%20SATA

Kan du låna en USB-ansluten diskettenhet av någon?

För det är nog det som gäller, eller om då återställningspartitionen finns kvar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Jo som Cecilia skriver så finns det drivrutin SATA RAID att hämta då kommer jag att tänka på en sak:

 

För några veckor sedan frågade jag Siemens support hur det fungerade för mig själv med SATA vid en ev.ominstallation (Har ingen floppy) fick då svaret

att bara RAID var inaktiverat i BIOS så behövdes inte någon SATA drivrutin för att ominstallera XP med siemens recoveryskiva.

 

Har man bara en(1) hårddisk behövs ju inte RAID

 

Kanske värt att pröva kan ju ha varit korrekt information!

 

LARSAS

 

[inlägget ändrat 2007-11-17 08:09:48 av LARSAS2]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

så behövdes inte någon SATA drivrutin för att ominstallera XP med siemens recoveryskiva.

På recoveryskivan är nog drivrutinen redan inlagd, den är ju specialgjord för datorn, liksom eventuell återställningspartition.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Ja alla leverantörer borde leverera datorn så att den kan återställas via recoveryskiva eller recoverypartition utan att man behöver anskaffa hårdvara. (ex.floppydisk). Det kanske man också gör!!!

 

LARSAS

 

[inlägget ändrat 2007-11-17 09:54:48 av LARSAS2]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

.. alla leverantörer borde leverera datorn så att den kan återställas via recoveryskiva eller recoverypartition utan att man behöver anskaffa hårdvara.

 

Det är de skyldiga att göra. Du ska alltid, vid köp av dator, få med så att du kan återställa den i exakt det skick den var när du köpte den. Antingen via DVD/CD-skivor och/eller en återställningspartition. Om man haft en återställningspartition men denna blivit skadat kan man även, oftast/alltid?, ta kontakt med leverantören och få CD/DVD-skivor istället mot en självkostnad.

 

I detta fallet, denna tråd:

Är det originaldisken som sitter i datorn? Kanske eventuellt att det finns en återställningspartition där? Kanske denna går att starta upp med lämplig knappkombination när datorn startar? Känns iofs inte som alltför troligt men skadar inte att testa.

 

Annars gäller nog som sagts här att försöka låna en diskettstation om XP ska in på datorn. Eller att du känner någon "händig" som kan skapa en version av XP-installationen med SATA-drivisar på XPs CD.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Åtminstone tidigare har inte Fujitsi Siemens haft någon recoverypartition utan enbart levererat recoveryskiva.Det är kanske ide att att i BIOS avaktivera RAID och ändå testa.

 

Det brukar; om skivan saknas; fungera att låna en annans siemens recoveryskiva och under installationen mata in sin egen KOD (OEM licens)som finns noterad på datorn .(Oem licensen är ju betald)

 

Det förutsätter naturligtvis samma XP version.

 

LARSAS

 

[inlägget ändrat 2007-11-17 11:08:53 av LARSAS2]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack.. Cicci, Larsa och monshichi...*ler*

 

Jag har köpt denna Begagnad via Blocket.. Han som haft den innan har bytt till en nya Sata disk.. och jag har inte fått med någon Recoveryskiva.

 

Prövade att ladda ned sata drivisarna från hemsidan.. och följde en text ang recovery. jag använde ett usbstick.. men det ville inte först.. så jag formaterade om till Fat32.. då hittade den sticket som en floppy efter att jag tryckt F6 vid uppstart i XP skivan.. men det var fel fil säger programet.. så nu vet jag inte..

 

Tacksam för med hjälp..

 

Mvh Roger

 

 

P.S. Fick igång installationen nu.. Håller på att formatera disken nu..

 

tack alla igen för hjälpen.

 

/Rodge

[inlägget ändrat 2007-11-17 15:10:13 av Rodgeman]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var roligt att höra och tack själv för alla poäng! :) :)

Om du kan beskriva mer vad du gjorde för att lösa det så kan det vara till nytta för någon annan i framtiden.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja.. jag ropade hej för tidigt.. Jag fick disken formatterad.. och när installationen skulle börja ville den ha A: disketten igen den som jag fick via USB sticket.. men då ville den inte kännas vid den.. så jag står där nu.. det kommer inte längre..

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

Om inte datorn har diskettstation, så skulle jag försöka låna eller köpa en extern diskettstation och försöka med det. SATA-drivern kan bara installeras från diskett än så länge.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...