Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kalibrering av skärm för fotoredigering


Blaxtar

Rekommendera Poster

Hej!

Min sambo har gett mig order om att ta reda på hur man gör för att kaliberar en skärm för att få den att stämma med utskrifterna. Har en HP 2600n och en Canon fotoskrivare men färgerna stämmer inte med vad som visas på skärmarna. Dessutom så visar hennes skärm, min bärbara och stationära olika färger.

Eftersom det finns en uppsjö med guider hur man gör så tänkte jag fråga om någon har provat och kommit fram till ett bra resultat? Hur kalibrerar man skärmen, och behöver man kaliberar skrivaren?

Länkar uppskattas.

 

/David Thurfjell

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad menar du med kalibrering? Det kan vara så enkelt som att ratta lite på skärmen tills det tycks stämma överens till att skaffa spektrometrar för att mäta upp skärmen, skicka in utskrifter för att skapa färgprofiler och sånt.

 

När är det du vill ha nytta av "kalibreringen"? I största allmännhet eller kommer du att använda program som stödjer färgprofiler (t ex Photoshop)?

 

Jag är definitivt ingen expert på området men lite kanske jag kan bidra med i alla fall.

 

Själv har jag klarat mig hyffsat långt på att skriva ut en bild (sRGB) och justera skärmen efter bilden i nån slags normalbelysning. Jag fick skruva ner kontrollerna väldigt mycket kan jag säga!

 

Vad jag skulle vilja göra är att hyra en kalibreringsutrustning och sedan skicka in utskrifter för att bygga en färgprofil för skrivaren. Det skulle ge "perfekt" matching så länge man använder program som stödjer färgprofiler.

 

Men som sagt, att se till att enbart använda sRGB för utskrifter funkar tillräckligt bra för mig för närvarande.

[inlägget ändrat 2007-11-15 13:34:28 av lizardKng]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle gärna vilja slippa kalibreringsverktyg, vet att det ska gå att göra med inställningar som du kan ändra i Windows.

Har hittat inställningar för RGB på skärmen, kan man använda sig av dem och genom att titta på en testbild kalibrera skärmen för att det ska stämma överens? Och kanske använda Adobe Gamma och ställa in enligt denna länk http://web.telia.com/~u97007522/tester/kalibrera.html ?

Huvudsakligen så ska det fungera att skriva ut bilder med Photoshop (som stödjer färgprofiler, men jag vet inte hur man använder dessa och vad ändringarna innebär)

Tacksam för svar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att ställa in skärmen hyffsat bra tycker jag var enkelt. Jag drig ner ljusstyrkan väldigt mycket och sänkte kontrasten i nVidias kontrollpanel, jag tycker det ser bra ut.

 

Sen spelar det förstås minst lika stor roll vad du gör med skrivaren, vilka inställningar du använder.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...