Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Telia bedrägeriförsök?

jannejanne

Recommended Posts

Får ett erbjudande ta Telia Kväll 1900 till 0700 och Helg.

Det ska vara lönsamt för mig baserat på hur jag ringt under september.

(Smart för hur ska jag kunna kolla hur jag ringde under september.)

Efter läst igenom villkoren där det står att det är en fast avgift på 30kr/månad

börjar jag undra, idag betalar jag ju en fast avgift på 125kr/månad.

Jag klickar vidare och inser att nästa klick är en beställning på Kväll och Helg.

Bryter och går in och kollar på abbonemang.

Det visar sig att min fasta avgift blir 125+30kr/månad=155kr/månad eller

90kr dyrare per kvartal.

alla villkor är lika utom att jag betalar 0kr/min på kväll och helg.

totalt har jag 114kr/3 månader kväll och helg och dagtid.

Öppningsavgifter och minutkostnad är inte separerade, märkligt när man ser prissättning.

Med minutavgift för sig och öppningsavgift för sig i prissättning.

Jag kan alltså spara (114-90)/4=8kr/månad om jag aldrig ringer dagtid före 1900 eller efter 0700.

Men gör det gör jag ju av olika skäl. Ca 1-2 minuter / dag eller 30-60minuter/månad=6-12kr/månad med 0,2öre/minut

För att få detta generösa erbjudande ska jag binda upp mig i 12 månader!

Möjlig vinst ca 2kr/månad möjlig förlust ca 4kr/månad

Hur många tror inte att 125kr/månad blir 30kr/månad (som jag först trodde) besparing 85kr/månad när det i själva verket blir en ökning till 155kr/månad i fast avgift.

Istället för att 375kr/kvartal blir 90kr/kvartal så beställer man ett abonnemang som i fast avgift kostar 465kr/kvartal.

Men Telia har bra jurister som kollat upp lagarna så trots det känns lika bedrägligt som när en man sålde klockor med påmålade visare så är det här förståss lagligt.

• 2 months later...

Efter lite snabbläsning på telia.se så ser jag att prisavtalet Kväll & Helg gäller från 18:00-08:00, kostar 30 kr per månad, och ger följande: 0 kr / minut på kvällar och helger inom det fasta nätet och till 0771-nummer, och ger dessutom ett pris på 69 öre / minut till alla mobiloperatörer oavsett när på dygnet du ringer. (Att jämföras med 1:10-2:90 kr per minut som du betalar till mobiler om du inte har något prisavtal.

Ringer du 11 minuter per månad till Comviq/Telenor/Tre på dagtid så har du tjänat in dina 30 kronor i ökad månadsavgift.

> ett abonnemang som i fast avgift kostar 465kr/kvartal.

Jag förstår inte varför folk fortfarande har fast telefon. Jag betalar 500 kr/kvartal för min mobil. Då är minutavgiften 0 kr såväl till fasta telefoner som till alla mobiloperatörer.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...