Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

VCD


Jocke B1

Rekommendera Poster

Jag har en Samsung 611 DVD spelare som ska klara av att spela upp VCD skivor. Men när jag försökte (med flera olika skivor) så fungerar det inte. Den börjar läsa på skivan, men ingenting händer.

Jag förstår inte riktigt skillnaden på alla olika VCD format, DIV X och allt vad det heter, vet någon en bra länk till en sida som reder ut begreppen lite? Filmerna på mina skivor var sparade i .asx format, är det lika med DIV X?

Kanske det går bättre om jag använder ett annat format?

 

En fråga till, på beskrivningarna till en del DVD spelare står det att de klarar VCD men ej CD-R. Hur går det ihop? Alla VCD skivor är väl "hembrända" skivor, alltså CD-R?

*förbryllad*

 

Mvh

 

-Jocke

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

VCD är en standard som är skapad för film= det finns orginal VCD på samma sätt som dddet finns orginal videoband.

 

Du skriver att filmerna på dina skivor är sparade i asx format...det betyder att dom inte är några VCD skivor, utan endast skivor med data på. För att det ska bli VCD måste man ha en MPG fil med rätt upplösning och bitrate och bränna en VCD med ett program som stöder det. Videofilen på en vcd har tillägget .dat.

 

DivX är en codec till AVI som komprimerar avi filen väldigt mycket. (har alltså inget med mpeg och VCD att göra)

.asx är väl nån microsoft standard på video (?)

 

puh!

skriv en gång till om det var nåt du inte fattade...

 

/Daniel

 

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...