Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Komma igång med Samsung DVD Brännare?


AnnaK

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har precis köpt en DVD brännare. Köpte en jag blev rekommenderad här på forumet: http://www.dustinhome.se/ProductDetails.aspx?ProdID=5010111304

 

Har installerat den (inte så svårt - två sladdar) och undrar hur vet jag att den fungerar? Testade och bränna en skiva och det verkade inte funka, men blir då osäker på om jag gjort rätt med själva brännandet. Finns det något sätt att kolla om den är fullt installerad?

 

När jag öppnar instruktionsboken i den medskickade cd-skivan står det hur jag ansluter själva enheten under INSTALLERA. Sen finns det en flik som heter ENHETSDRIVRUTIN och där står "Uppdatera inbyggd programvara" vilket beskrivs:

1. Gå till http://samsung-ODD.com

2. Klicka på Firmware (inbyggd programvara) på menylisten (längst uppe till höger).

3. Klicka på Firmware Downloads (ladda ner inbyggd programvara). Leta reda på din enhetsmodell och börja nerladdningen

Är detta något man MÅSTE göra eller är det just vad det står UPPDATERING?

 

Tacksam för hjälp! Jag vill ju så gärna komma igång nu! :-)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är detta något man MÅSTE göra eller är det just vad det står UPPDATERING?

 

Fungerar brännaren utan problem så ser jag inget skäl att dra hem ny firmware och sedan installera denna.

 

Fungerar den inte

kan det vara lösningen för att få den att fungera.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok så antingen eller alltså?

 

Näe, jag får inte brännaren eller bränningen till att fungera. Går det att kolla om själva brännaren är korrekt installerad?

 

När jag ska bränna i Nero och lagt till aktuella filer och klickar bränn så får jag upp "Spara imagefil" och förvalt mål är CD Burning. Om jag klickar ok så står det att Nero och tillsist att bränningen är utförd. Det enda jag kan hitta på skivan sedan är en fil som heter image. Vad kan det vara för fel? Jag blir inte klok på detta! Tack på förhand!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Firmwaren brukar man inte behöva göra något åt när brännaren är ny, den ska finnas inbyggd i brännaren. Det är först senare när det kommer ut skivor som inte finns med i den lagrade Firmwarens information den kan behöva uppdateras.

 

Om det är en intern IDE brännare och om inte brännaren fungerar bör du kanske kontrollera så du har byglat den rätt, du vet det här med Master respektive Slave.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, då vet jag att jag kan skippa nedladdning av firmwarens så länge då! Det är lite för många områden där det kan fela så jag vet inte var jag ska börja så det är bra att kunna utesluta.

 

Om det är en intern IDE brännare och om inte brännaren fungerar bör du kanske kontrollera så du har byglat den rätt, du vet det här med Master respektive Slave.

Oj, nä jag vet inte det här med Master resp Slave.... Vad betyder det? Det var bara två sladdar att sätta i. Det är en sån här jag köpt:

http://www.dustinhome.se/ProductDetails.aspx?ProdID=5010111304

Vill du vara vänlig och förklara? Tack!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Det mest troliga av din beskrivning är att du brännt en s.k imagefil som data CD eller data DVD .Det skall man inte göra .Bränning av imagefiler skall ske i ett speciellt programavsnitt.Då omvandlas imagefilen till det den är tänkt.

 

I nero Express finns i vissa versioner Nero Express----bild projekt kopiera---skivimage eller sparat proj- (taget från Nero 7 fullversion)

 

LARSAS

 

 

 

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2007-11-13 19:28:30 av LARSAS2]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Jag har bränt skivor förut men inte på denna datorn (eftersom brännaren är ny). Jag är dock inte 100% på att jag gör rätt, men tror det. Så här gör jag:

 

Öppnar Nero Burning ROM Essentials

Automatiskt öppnas "Ny kompilering", Längst till vänster väljer jag "Audio-CD", klickar på "Ny". Lägger till de aktuella filerna och klickar på bränn, då får jag upp "Spara imagefil" och förvalt mål är CD Burning. Om jag klickar ok så står det att Nero bränner och tillsist att bränningen är utförd. Men det enda som finns på skivan om jag sedan klickar på D: är en fil som heter image och som jag inte kan öppna....

 

Jag har också kollat drivrutinerna via Kontrollpanelen - Administrationsverktyg - Datorhantering -Enhetshanteraren - DVD/CD Rom enheten men drivrutinerna var redan installerade.

 

??? Jag går bet!

 

http://s234.photobucket.com/albums/ee16/Kaprifol/?action=view&current=PICT0002-1.jpg

http://i234.photobucket.com/albums/ee16/Kaprifol/PICT0003-1.jpg

Förresten, kan jag satt i fel sladd? Kan det förklara saken? Det finns två vita kontakter lite bredare och en liten svart. Den svarta finns bara en av men den vita två. Kan det ha betydelse?

[inlägget ändrat 2007-11-13 19:46:13 av AnnaK]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väl en stationär dator.

 

Om du har den typ av anslutning till brännaren som jag menar (IDE) då har du en kontakt ca 2,5 - 3 cm bred det är strömanslutningen och den kan inte sättas fel.

 

Den andra är en bred plattkabel med två ca 5 cm breda anslutningar, den yttersta anslutningen är Master och anslutningen som sitter en bit in på kabeln är Slave, om du har den här sortens anslutning då ska brännaren vara byglad som den är ansluten.

 

Bakpå brännaren finns det 3, kan vara 4 par stift och en bygel, det ska också finnas ett chema för hur bygeln ska sitta, Master respektive Slave.

 

PS: Har du typen av anslutning Floras bild visar då faller troligen min beskrivning ovan.

 

[inlägget ändrat 2007-11-13 20:54:27 av Åke.L]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dessa kontakter är SATA-kontakter, se bild.

 

Har inte Nero på denna datorn, så hoppas nån annan svarar. Men du ska inte bränna en imagefil!

 

Om du har Windows Media Player 11, gör så här:

 

Välj Burn/Bränn > Library/Bibliotek

 

Klicka dig fram till de låtar du ska bränna och dra dem till brännlisten till höger. Stoppa i en tom skiva och bränn.

 

[bild bifogad 2007-11-13 20:45:17 av flora50]

999421_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Härligt att du är med i diskussionen flora50, vi har ju försökt lösa det här förut :-) och kommit en bit på väg.

 

Precis som du skriver är det en SATA inte en PATA (ide) jag har och datorn är mkt riktigt stationär.

 

Grejen är att jag inte väljer att spara image fil och att det inte tycks gå att göra på något annat sätt än det jag nu gör på. Någon annan som har Nero??

 

Testar med Media Player oxå för säkerhets skull men vill kunna använda Nero, men kan ju kolla fall det är Nero felet ligger....

 

Återkommer strax....

 

[inlägget ändrat 2007-11-13 21:02:26 av AnnaK]

 

 

All kred till dig flora50 - det fungerade!!! :thumbsup:

Alltså fungerar brännaren, alla sladdar är på plats, inget firmwarens behöver laddas ner. MEN problemet med Nero kvarstår ju dock! Any idea?

[inlägget ändrat 2007-11-13 21:03:51 av AnnaK]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skönt att det fungerade!:)

 

När jag testat Nero har jag inte startat Nero Burning ROM Essentials, utan Nero Start Smart. Därifrån har jag valt Audio (noten), och Skapa Audio-CD (tror jag det hette). Sen har jag lagt till (Add) de låtar jag ska ha och tryck Burn.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då måste det vara nåt du ska välja först, så att du inte får en image. Om ingen annan här kan svara dig, ska jag ladda ner Nero i morgon och testa.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Floras exempel !

 

När jag testat Nero har jag inte startat Nero Burning ROM Essentials, utan Nero Start Smart. Därifrån har jag valt Audio (noten), och Skapa Audio-CD (tror jag det hette). Sen har jag lagt till (Add) de låtar jag ska ha och tryck Burn.

 

Jag provade Floras beskrivna exempel för Audio-CD, det stämmer och fungerar, provade med en WAV fil och jag har Nero 7.

 

Kan det vara så att du inte har fullversion av Nero och vilken version är det du har ??

 

Se bild !

 

 

 

[bild bifogad 2007-11-13 22:22:08 av Åke.L]

999442_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jodå jag har samma version som du visar.

Se bild!

 

Kanske ska prova att ta bort programmet och lägga till det igen. Något blir ju uppenbarligen fel! Felsökning pågår! Tack för ert engagemang! Skam den som ger sig!

 

[bild bifogad 2007-11-13 22:32:12 av AnnaK]

999448_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det kan vara ide, men kontrollera först hur Nero läser brännaren:

 

Nero "StartSmart / Verktyg / Nero Info Tool / Enhet"

Välj brännaren högst upp i vita fönstret så ser du funktionerna som är förbockade, du ser läsning högst upp och skrivning under.

 

Har brännaren stöd för RAM kan det möjligen vara så att skivan behöver stängas men det är jag inte hemma på.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack! Jag har gått den angivna sökvägen, bifogar bild, men jag blir inte klokare för det *skratt* skam skam skam den som ger sig! :-/

 

 

Kollar hjälpavsnitt på Nero:

Imagefil: Det här är en skrivprocess där en fysisk bild eller image skapas av en fil. Innehållet i imagefilen motsvarar exakt de data som ska skrivas till CD-skivan.

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2007-11-13 23:17:48 av AnnaK]

[bild bifogad 2007-11-13 23:19:42 av AnnaK]

999465_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

God morgon !

 

Din brännare har stöd för RAM också, det är enda skillnaden när jag jämför min och din brännare, jag har själv ingen erfarenhet av RAM men har för mig att RAM tekniken skriver filerna på samma sätt som en hårddisk, möjligen kan ditt problem finnas där med någon inställning eller nåt, du ska inte bränna med RAM tekniken om du bränner för normalt bruk, det ska vara + eller - R / RW.

 

Vi får nog hoppas på någon som haft samma typ av problem som du.

 

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Vad jag förstår så har du installerat det Neroprogram som levereras

med brännaren Det är ju naturligtvis ingen fullversion vilket också vidimeras av termen Essential.Vidare är den kompatibel med Vista

men bör fungera för ex.XP som väl är den version du har.

 

Jag tycker det är en bra ide att installera om Nero Men också att du direkt sen uppdaterar din version genom att klicka på facklan längst ner till höger i startsmartrutan

Om det inte är ändrat i din version så skall man då kunna kontrollera och sen vid behov uppdatera.

 

Felet är mystiskt Jag kan inte konvertera MP3 eller någon annan fil till imagefil bränd direkt till CD eller DVDskiva (endast till hårddisk)

kanske någon ny funktion i din version

 

LARSAS

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När du kommer till sidan med Bränn, vad har du för alternativ i Aktuell brännare? Du ska inte välja Image Recorder, för den ger en imagefil. Jag har ingen brännare i min testdator, så Image Recorder är det enda val jag har, och detta funkar naturligtvis inte för mig.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:thumbsup::thumbsup::thumbsup:

Du är ju bara en sån klippa!! Sånt enkelt (löjligt) fel som jag gick bet på (i gott sällskap :-) Nu har jag ändrat denna lilla detalj... SÅ! Lätt som en plätt fungerar det! 1000000000000 tack!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Kul att du fick det att fungera!

Du är inte den första som som valt image recorder i stället för brännare ,lätt hänt. Men att samtidigt lyckas bränna en imagefil eller något annat på skivan .Det är något nytt!.Normalt är skivan tom när man gjort det misstaget.

 

LARSAS

 

[inlägget ändrat 2007-11-14 11:58:53 av LARSAS2]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det är väl det som är meningen helt enkelt! Jag förundras fortfarande över hur fantastiskt bra det blir när man kan få och förhoppningsvis ge hjälp!

 

:-)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det är lite av min filosofi; om man hjälper nån kanske man får hjälp av nån annan en annan gång. Typ kedjebrev.

 

Och tack för poängen:thumbsup:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...