Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vem är lokföraren?


Yngletmedenmille

Rekommendera Poster

Yngletmedenmille

 

 

Smith, Jones och Robinson är lokförare, eldare, och konduktör på ett tåg, men nödvändigtvis i den ordningen. En dag slumpar det sig så att tre av passagerna heter mr Smith, mr Jones,och mr Robinson(vi kallar dem för mr för att inte förväxla med personalen)

 

1 Mr Robinson bor i Detroit.

 

2 Konduktören bor mellan Chicago och Detroit.

 

3 Den passagerare som bor i Chicago , har samma efternamn som konduktören

 

4 Konduktörens granne, en av passagerna, tjänar exakt dubbelt så mycket som konduktören.

 

5 Mr Jones tjänar exakt 2000 dollar om året och han samlar på exklusiva frimärken

 

6 Smith är bättre än eldare på biljard

 

Vem är lokföraren?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

öhh?

 

Är detta ett mattetal eller iq test?

 

Om det är ett iq test får jag antagligen "Han måste ha phsysika problem eftersom han hela tiden frågade "Vad ligger mellan Chicago och Detroit"?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis, ska man posta en gåta är det ju rätt viktigt att man citerar den helt korrekt också. Poängen med gåtor ligger just i att hitta ledtrådar i (ofta förbisedda) detaljer och får man dessa fel är det hela rätt meningslöst =)

 

 

(1) Mr. Robinson is a passenger. He lives in Detroit.

 

(2) The brakeman lives exactly halfway between Chicago and Detroit.

 

(3) Mr. Jones is a passenger. He earns exactly $20,000 per year.

 

(4) The brakeman's nearest neighbor, one of the passengers, earns exactly three times as much as the brakeman.

 

(5) Smith is not a passenger. He beats the fireman in billiards.

 

(6) The passenger whose name is the same as the brakeman's lives in Chicago.

 

[inlägget ändrat 2007-11-12 19:56:56 av Anjuna Moon]

[inlägget ändrat 2007-11-12 19:58:32 av Anjuna Moon]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...

Okej, jag fattar inget!

Vad har grannen med allt å gjöra!?

och varför tar de upp smith om han ändå inte är passagerare, är han lokförare eller vad? men man kan ju inte vara 2 personer, och om det är det så skriver ju förfataren imot sig själv eftersom i början av texten så stod det ju:

passagerna heter mr Smith, mr Jones,och mr Robinson

 

????

Vilken irriterande gåta, nästan lika irriterande som min gårdiner som ser likadana ut som en LHC...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

He beats the fireman in billiards

Det betyder ju att smith inte kan vara "the fireman" utan måste vara någon annan besättningsman. En ganska viktig ledråd....

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet du vad!

Jag kom på svaret!

Den här gåtan är gjord för att aldrig lösas, utan att få rymdmänniskor från andra sidan galaxen försöka fatta det med sina så ** bar hjärnor att de exploderar!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...