Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Album spår duger inte?


reppson

Rekommendera Poster

Blir så trött på alla kommersiella radio stationer som bara spelar singel spåren (hitsen) från CD album som släpps trots att de är fyllda av massor av bra låtar som är minst lika bra som som hitlåtarna på albumet. Hur skall dessa album spår få en chans att visa vad dom går för om dom inte spelas? Är det bara skivköparna som får höra dessa låtar?

P3 är den enda radio kanal som ibland kan överaska och spela lite olika spår från ett album.

Exempelvis har jag hört 6 olika låtar från Ola svenssons debut CD i P3, och dom var mycket bättre än Natahlie och SOS.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Albumen får bara chansen om vi som lyssnar väljer seriösa radiokanaler eller andra medier. Kommersiella radiostationer är för musik som kvällspressen är för nyheter. Selektivt, färdigtuggat och förljuget.

 

Fimpa de där skitkanalerna. Ingen idé att lyssna och irritera sig. Det är bara stänga av dyngan.

 

"Nu blir det större mångfald" fick vi höra när etern skulle släppas fri. Istället har vi 200 kanaler som spelar samma 50 låtar om och om igen. Till råga på det så känner sig P3 av någon anledning tvunget att härma dessa skämtkanaler för att attrahera lyssnare. Så allt oftare är de lika tramsiga som reklamradiostationerna... Trots att de titt som tätt är modiga nog att stå upp för sitt starka varumärke.

 

Klassisk musik, jazz, folkmusik och konstmusik från ett halvt millenium får sedan trängas på en enda kanal, tillsammans med minoritetsspråk. Medan singellistans 50 låtar snurrar på hundratals kanaler dygnet runt.

 

Ta reklamradion, bunta ihop det med expressen, aftonbladet, TV5, TV3 och gör konfetti av skiten.

 

Fördummande, nyhetsfabricerande, fördomsuppbyggade, könsrollbefästande, människokonsumerande och cyniska sophögar till medier!

 

 

... och detta var min nyanserade syn på saken...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

och detta var min nyanserade syn på saken...

Hehe, men ganska så mycket huvudet på spiken iallafall. :thumbsup:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan inte annat än instämma!

Tyvärr så är det väl ofta så idag att det egentligen bara är en singel per album som är bra (resten är fillers) och det behöver inte vara den första eller andra singeln.

 

Min personliga musikkonsumtion fungerar ungefär såhär.

1. Jag hör en singel på någon radiostation, på en klubb eller genom en bekant. 2. Jag tankar ner alla låtar från artistens album, samling el. dyl.

3. Lyssnar igenom för att se om det enbart var en låt som tilltalade mig eller om artisten har något som jag gillar.

4. Kastar allt som inte faller mig i smaken.

5. Om det är bra så är det inte omöjligt att jag köper ett exemplar av ett eller två album (antingen som download eller plastbit).

 

Problemet för mig är att oftast så fastnar jag för en viss remix av en låt och då är det lögn i h-te att kunna köpa den på lagligt vis...

 

 

 

/Cluster

------------------------------------------------------------

Ditt vetande är värdelöst om inte andra vet att du vet

-----------> http://eforum.kicks-ass.net <------------

 

[inlägget ändrat 2007-11-10 22:52:47 av Cluster]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gör mer eller mindre på exakt samma sätt som du Cluster. Jag har en rätt stor skivsamling, men det mesta är äldre än 1995 då det fortfarande släpptes skivor som höll hög kvalitet rakt igenom de flesta spåren.

 

Idag är det som sagt en massproduktionsindustri, där producenterna vill sälja så mycket som möjligt med minsta möjliga investering i innehållet. Då får de också skylla sig själva när denna taktik kommer tillbaka och biter dem i häcken. Deras största misstag är att de dumförklarat sina komsumenter och tror att vi är kompulsiva köpare av grisar i säckar. Detta var förvisso situationen innan internet kom, men nu har vi faktiskt möjlighet att syna de album vi eventuellt köper och då blir det förstås inte lika mkt sålt om det bara är skräp på dem.

 

Död åt skivindustrin! Bygg om den från scratch och satsa vid nybygget på det den urpsrungligen handlade om - musik. De gamla musikproducenterna och skivbolagsdirektörerna kan säkert hitta jobb som passar deras psykopati bättre inom ex. tobaks- vapen- eller oljeindustrin.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De gamla musikproducenterna och skivbolagsdirektörerna kan säkert hitta jobb som passar deras psykopati bättre inom ex. tobaks- vapen- eller oljeindustrin.

 

Eller gödsel...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kanske kan vara så att skivbolagen bara skickar ut CD singlar till radio stationerna och inte hela album?, dom kanske inte har hela cd album i sina skivarkiv?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...