Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Intervjufrågor nyutexaminerad?


glidaren85

Rekommendera Poster

Hej. Har varit på en intervju och fick en liten fråga som jag inte var så förberedd på och visste egentligen inte hur jag skulle svara då jag är nyutexaminerad högskoleingenjör. Frågan var: "jobbet kräver mycket kundkontakt, hur ser du på det?" Vad ska man svara på det? Och finns det fler frågor som en nyutexaminerad kan ha svårt att svara på, och gärna tips på hur jag ska svara?

 

 

Tack på förhand

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Frågan var: "jobbet kräver mycket kundkontakt, hur ser du på det?" Vad ska man svara på det?

Ja, hur ser du på det, mycket kundkontakt?

 

Vissa verkar tro att intervjufrågor är en slags frågesport där det finns ett rätt svar men så är det inte.

 

Att svara vad man själv tycker är det bästa man kan göra. Om du inte vet vad du tycker är ju det ett bra svar det också. Men har du sökt jobb som försäljare borde du ju ha funderat igenom vad det innebär med kundkontakt :)

 

Vitsen med att intervjua just dig är ju att få veta vad just du tycker, inte vad det står i diverse mallar.

 

[inlägget ändrat 2007-11-09 17:12:46 av lizardKng]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hehe, kanske inte så bra att svara "jag vet inte", då det ingår kunderelationer i jobbet. Men jobbet är inte försäljare. Men vad hade du svarat på en sån fråga?

 

"Hur ser du på kundkontakt?"

 

/Tack

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker du ska fundera igenom vad du själv tycker. Eller du har kanske aldrig haft en kundkontakt och vet inte vad det innebär?

 

Då är det rätt att svara det på en intervju. Arbetsgivaren kanske tom förväntar sig det svaret, eftersom du är nyutexaminerad....

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men vad hade du svarat på en sån fråga?

 

Jag hade svarat vad jag själv tycker. Det finns inget generellt svar på den frågan, det beror t ex på vilket jobb jag söker.

 

Men som exempel, hade jag fått frågan sist jag sökte jobb hade det nog blivit nåt i stil med "ja den dagen den sorgen, hehehe" (ok inte riktigt så kanske men du förstår kanske poängen). Varför detta lustiga svar? Jo, det var frågan om att utveckla en helt ny produkt från noll och några kunder var inte att förvänta de närmaste åren. Dessutom var jag riktigt less på alla eländiga problem kunder kan hamna i och ville ägna mig ett slag åt rent utvecklingsarbete istället. Det var liksom givet att de som började där från start inte skulle vara kvar när kunder kom in i bilden.

 

Svaret färgades också av att intervjun var på ett ganska skämtsamt allvarligt plan så ett sånt svar var helt rätt då men kunde ha varit helt fel om intervjun hade artat sig annorlunda.

 

Med andra ord, det går liksom inte att fundera ut svaren i förväg. Däremot kan man fundera ut vad man själv tycker om olika saker.

 

(och jo, jag fick jobbet)

 

[inlägget ändrat 2007-11-09 18:17:47 av lizardKng]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...