Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

följdfråga


jan-erik

Rekommendera Poster

en följdfråga till min fråga om pageflip är följande:

Är Flash det som nu gäller om man vill göra mera avancerade hemsidor?

Vad kostar det att skaffa Flash?

Finns det olika versioner av Flash?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1)

Det beror vad du menar med avancerad.

Rent layout-mässigt är det väldigt svårt att slå det. Sen kan man bygga Helt annorlunda sidor med en Helt andra funktioner/interaktivet.

Det är även en vektoriserad miljö vilket är helt annat än "pixel-miljön".

 

2)

http://www.pricerunner.se/f/47/Programvaror?sort=15&a_search=Flash+CS3&a_type=graphics_video&a_manufacturer=adobe&subm=Filtrera+s%F6kning

(Man kan ju även "låna" det från nätet/kompis, om man vill det. OLAGLIGT!)

 

3)

Det finns alltid äldre versioner som räcker mer än väl till en "vanlig" användare.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Micke. Du verkar bevandrad i allt.

Men, skulle intre du kunna sätta mej på rätt spår vad gäller mitt problem med page flip på

www.jea.se/tj/pageflip/Default.html 

Jag skulle vilja ha bort knappraderna uppe o nere, men är oförmögen att finna ut var jag skall börja.

Ligger koden för knapparna "embedded" i flash?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då får du kolla i fla-filen och dess action-script.

Men då måste du ersätta bläddringen med andra funktioner(blir nog inte lättare).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har nu skaffat Flash, men har inte tillgång till FLA-koden utan bara SWF. Men har förstått att man kan fixa "bakåtkonvertering" swf till fla med speciella program. Känner du till nåt om detta?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Många av swf->fla ger ganska scramblad kod tillbaka (även om den funkar), så det kan nog vara idé att få tag i komponenten istället. Då har du också möjligheterna att ändra precis vad du vill och anpassa den.

 

Har ingen erfarenhet av den där komponenten.

 

Jag har använt den här:

http://www.page-flip.com/component.htm

Som 2advanced har gjort och den är väldigt lättanvänd och flexibel imo.

 

Går säkert att hitta på nätet om man inte vill betala för sig.

 

 

 

En sk "fullösning" som kanske skulle funka är att ladda in swfen i en annan flashfil och i den täcka över de delar av flashen som är panel med tex bakgrundsfärgad rektangel.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad mera exakt menas med en "komponent"?

Använder man denna "komponent" för att från början skapa en page-flip?

 

Jag var inne o kolla på adressen du gav, och det ser ju proffsigt ut. jag vill absolut betala för mej, frågan är bara hur långt jag kommer. Skulle jag med detta kunna fixa så att jag slapp navigationsknapparna?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja alltså nu vet jag inte vad du har för kunskaper i flash.

 

Men den komponenten som jag länkade till fungerar så att man installerar ett tillägg i flash (MXP) sen kan man från komponentbiblioteket välja FlipBook och får en tom flipbook som man kan ställa in parametrar på (sidor, skuggor, hastigheter osv). Med detta följer från början ingen meny eller dyl. Det får man isf bygga själv med hjälp av de funktioner som finns inbyggda i komponenten.

 

Besvarade det din fråga? :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mina kunskaper i Flash är ganska nära nollstrecket, men å andra sidan så närmar du dej ännu en poäng i raskt tempo.

Vid närmare koll så hittar jag en Flash Extension Manager, och en djärv gissning vore att det är denna som ska användas för att ladda in "din" komponent i flash.

Är jag på rätt spår?

Den kostar ju bara 25 Amerikanska Bagis, och med dagens kurs kan man ju nästan åka över o hämta hem den.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"ful-lösningen" provade jag (enbart för skojs skull förstås) men det visade sigt att swf-filerna var skyddade och inte gick att hämta in.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis den jag menar. Man öppnar den med extensionmanager som lägger till den i flash på nån meny (komponentmenyn tror jag)

 

Det följer med ett gäng exempel och en dokumentation till hela paketet, den är rätt enkel att använda så du borde nog fixa det med lite fipplande. Om inte annat kan du utgå från ett av exemplen som funkar och byta ut sidorna (följer ju med fla-filer osv där du kan se hur dom har gjort).

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...