Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Windows 2000 Pro hänger sig vid shutdown


marten_berglund

Rekommendera Poster

marten_berglund

Hej!

 

Mitt W2K Professional SP4 hänger sig när jag gör shutdown. Det uppkommer nästan precis efter att jag tryckt OK på dialogrutan "Shut Down Windows". Skrivbordet är då helt tomt, inget felmeddelande eller någon annan ruta kommer upp. Dock fungerar mus och Caps Lock-dioderna. Problemet verkar bara uppkomma om jag gjort två eller fler hiberneringar sen senaste ombootningen, och/eller om jag haft datorn igång länge och den fått göra mycket minnesslukande saker. Ju fler hiberneringar desto längre tid hänger sig datorn. Vid två hiberneringar hänger den sig en minut och avslutar sedan nedbootningen korrekt. Vid ca fyra hiberneringar verkar hängningen definitiv. Problemen har funnits länge på min dator. I maj 2007 installerade jag om mitt OS, och jag la märke till problemen igen efter ett par veckor.

 

Jag har förstås googlat en del. Laddade hem en service som heter uphc (uphclean.exe) och som tog bort ett problem med att datorn halvhängde sig vid nedbootning då rutan Saving Settings visas. Men mitt grundproblem kvarstod. Microsoft verkar ha en hotfix som kanske gäller mig, men denna hotfix finns bara för XP - se:

 

http://support.microsoft.com/kb/327565/en-us

 

Vore jätteglad om någon känner till problemet och en ev. lösning.

 

Mårten Berglund

 

P.s. Mitt system: Dell Inspiron 2500, Windows 2000 Professional SP4.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marten_berglund

Jag har kollat i loggboken (Event Viewer) i alla kategorier, och kring tidpunkten för hängning finns inget loggat där. Det enda som syns där är de meddelanden som kommer upp när systemet sen bootar upp igen (efter att jag har kallstartat systemet alltså).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...