Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hardisken sonder!


kikken

Rekommendera Poster

Alltså det är mycket konstigt när jkag drar utt sladen från hårddisken ochstoppar ion det igen men nästa dag så funkar det inte nästa dag opå morgonen..
Förstår inte.

 

Men jag har en Maxtor hårddisk
Se mitt inlägg 12 nov 19:50 om var du hittar testprogrammet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ett testprogram som kan svara på (förhoppningsvis) om hårddisken är trasig eller om det är något annat fel.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"SeaTools for DOS will instruct the drive to run its built in Drive Self Test (DST) and give either a pass or fail status. If you are troubleshooting your disc drive and the DST passes, then you have a good drive!"

Det är ju bra att kunna lista ut vad som är fel eftersom du har intermittenta (oregelbundet återkommande) problem - ibland funkar det och plötsligt så funkar det inte. Att vara tvungen att läsa 10 av 16 sidor pdf "Learn more about SeaTools for DOS" och dessutom på engelska ÄR jobbigt. Du får fråga om du kör fast.

 

 

[log]när jkag drar utt sladen från hårddisken ochstoppar ion det igen men nästa dag så funkar det inte

 

[/log] Betyder det att du har provat att dra ut och sätta tillbaka sladden inuti datorn i SATA-kontakten för att den inte ska glappa och då har allting funkat ända tills du har stängt av datorn och satt på den igen?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mjaa typ den funkar om ja stänger av den och sättrer på den ja.. men inte om jag har den av i typ mer en 5 timmar eller nåt

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så jag tror at det ska funka nu den har funkar i 3 dagar nu så jag skriver om det slutar funka igen!

 

Tack för alla svar

 

Mvh'/ Klikken

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra att allt funkar nu men hur gick det till? 1) Körde du hårddisktestet? 2) Om "ja" visade det att din HDD var OK och utan problem? 3) Visar BIOS rätt storlek på din Maxtor HDD nu?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag drog utt sladen fårn hårddisken och stoppa in den igen den kanske satt löst antageligen?

 

Sen gick ja in å formatera och installera xp och jua det står 200 gig i bios nu

 

alltså Maxtor 200 gig typ..

 

Men tack för hjälpen alla!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för det jättesnabba svaret! Det är bra att du skriver hur du gjorde för det kan hjälpa den som får samma problem. Då får han tips när han läser den här tråden. Tack också för poäng. (Jag har kollat in din hemsida och tycker den är fin. Det enda fula är en del barnsliga kommentarer i Gästboken. Dem tycker jag du ska ta bort.)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det du hade skrivit var det inget fel på. Jag tänkte på Oscars kommentarer. Oj är du så ung! Då är du säkert den yngste skribenten här på Eforum. Men det ska böjas i tid som datorskickligt ska bli. ^^

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Han där Oskar är min bästa kompis men det är nån annan kille som inte har ett liv som håller på så där..

 

skit samma. :)

 

Joo. ja är rätt kunnig inom datorer! även bara för att vara 12..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu hade ja samma problem i mårse!

 

Det stog select proper in boot device bla bla bla..

 

Jag starta om datorn och kollade i bios

 

Hårddisk: Not Detected!

 

Men sen så gorde jag exkt så här!

 

Jag stängde av datorn! Hade ström kabeln i drog utt hårddisks kabeln

 

sen drig jag utt ström kabeln sen stoppa ja i hårddisk kabeln och sen ström kabeln sen funka det!

 

men jag annar att det kommer sluta fungera igen! det är antageligen nåt glab på hårddisk kabeln eller vad tror du/ni?

 

Tacksamm för alla svar men behöver mera :)

 

/Klikken

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

För mig låter som om hårddisken är sönder eller på väg att ge upp, tyvärr.

Investera i en ny hårddisk och ta backup på det du vill spara medan du kan.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
kikken skrev:

Det var ju mindre bra så ja ska alltså köpa en ny hårddisk?

 

Jepp, det verkar ju vara din hårddisk som håller på att ge upp. Tappar BIOS dessutom hårddisken var och varannan gång du startar datorn, så är det något som inte står rätt till.

 

Kolla Loggboken också. Den hittar du under Administrationsverktyg i Kontrollpanelen. Hittar du händelseID 51 och Disk där under System, så kan jag nästan garantera att det är disken det är fel på.

 

Ett sista test kan vara att koppla bort sådant som är onödigt för datorns drift. Kan också vara nätaggregatet som inte orkar försörja allt med ström. Nätagg kan ju bli slitna med åren.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...