Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

VMware speed


tankado

Rekommendera Poster

Hej!

 

Finns det något sätt att snabba upp WMvare på WinXP när man kör ett virtuellt operativsystem?

 

Jag försöker med Mac OS X Tiger men det går OTROOOLIGT segt.

 

Dell Dimension 8400

1024 MB RAM

120 GB Hårddisk

Nvidia GeForce 6 Series

 

 

 

/Tankado

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte vad jag vet.

 

Att du upplever det segt, kan ju ha andra orsaker, t.ex hur snabb/kraftig dator du har, om du kör andra program samtidigt som då upptar processorkraft, hur mycket minne du använder/har, och så vidare, du håller ju faktiskt på och "lattjar" i en specifikt program där du kör annat operativsystem, men du använder processorn och minnerna från din dator som vanligt.

 

Ska man köra virtuellt på detta sätt, så måste man ha en skaplig processor, och framför allt massor med minne, för varje operativ du kör virtuellt, så bör du avdela minst 1Gb minne för varje operativ, annars kan det bli segt tyvärr.

 

Kör själv med WMvare och har avdelat 1024 Gb för varje operativ, har 2048 i datorn totalt, fungerar lika bra som när jag kör normalt.

 

Kör ibland med Vista Ultimate virtuellt och är då härinne i eForum utan några problem, har då ändå annat igång som vanligt, ibland flera operativ igång samtidigt, kan vara bra när man snabbt ska hitta något svar på en fråga härinne, gällande ett annat operativ än XP t.ex .

 

 

 

 

 

 

 

 

// Gästen

 

Sopa alltid rent framför egen dörr

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har aldrig kört OSX men använder VMWare för att köra en Win2003-server. Det flyter på riktigt bra, men otroligt viktigt för att få VM att jobba normalt är internminne. Minst 2GB skulle jag säga är minimum för att få en hyfsat bra prestanda på det OS du virtualiserar (möjligt att OSX är mer krävande, ingen aning men det lär ju inte kräva mer än Vista som //gästen uppenbarligen fixar)

 

Mitt tips är således att pilla in åtminstone en gig till i burken. 1 GB är helt enkelt för lite för att både hålla XP och virtualisering av gästsystem.

 

[inlägget ändrat 2007-11-06 21:40:00 av Anjuna Moon]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har testat att köra både med det som VMware delar ut som standard 256 Mb, men även med 512 Mb, men detta är som sagt för lite, naturligtvis är det ju bättre om man har möjlighet att avdela 2Gb om man har, men för min del så fungerar det bra med 1Gb också, ska man köra en server virtuellt så kanske det är lika bra att köra med 2Gb, det kräver ju oftast lite mer.

Kör själv inte någon server virtuellt ännu, så jag kan inte säga emot att 1Gb skulle räcka.

Kanske kan vara läge att höja upp några till 2Gb och testa/jämföra hur stor förbättringen blir?

 

 

 

 

 

 

// Gästen

 

Sopa alltid rent framför egen dörr

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men jag har ju 1024 MB i intern.

Kan man inte köra igång 1024 i VMware ändå?

 

Om man skulle behöva nytt så går det att köpa på t ex Kjell o Company rätt billigt?

 

/tankado

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom du i så fall ska köra med 1024 i virtuell miljö, samma som du då när du kör som vanligt, så är det ju bara att testa hur det går, du kan ju knappast ha sönder något, det som kan hända är väl att programmet VMware antagligen hänger sig/slutar att fungera i så fall, och då får du sänka något istället igen.

 

 

 

 

 

 

// Gästen

 

Sopa alltid rent framför egen dörr

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror jag löste problemet med tur, jag hade MAc tiger x86 VMware klarar väl bara x32?

Så då går det inte att köra?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, VMware klarar både x32 och x86.

 

 

Utdrag från http://www.vmware.com/products/ws/faqs.html

 

 

[log]What kind of hardware do I need to run VMware Workstation 6.0?

 

VMware Workstation runs on standard x86-based hardware with Intel and AMD processors and most Windows or Linux host operating systems. We recommend that you have a 733MHz or faster processor, 512MB of RAM, and at least 1GB of free disk space, depending on the guest operating system you want to install. For more details on recommended hardware, see the host system requirements. If you plan to run 64-bit virtual machines with VMware Workstation 6, please refer to the Knowledge Base article on compatible 64-bit CPUs or download the 64-bit processor check utility. VMware Workstation does not run on RISC architectures, including SPARC or PowerPC. It cannot be installed on a UNIX-based or Apple machine.[/log]

 

 

 

 

 

// Gästen

 

Sopa alltid rent framför egen dörr

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, Men jag får det nog aldrig att funka 100% för jag har just upptäckt att det inte ser ut att finnas 2 gig RAM till min dator.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...