Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

vista---->xp, eller båda?


Exit6

Rekommendera Poster

Hej,

 

har haft Vista i ungefär 3-4 veckor nu och redan tröttnat. Sp1 har fortfarande inte kommit ut så... Vill därför gå tillbaka till xp som jag hade på min gamla dator. Formaterade om den några gånger utan problem, men undrar om det är några saker jag ska tänka på nu när jag går över från vista till xp pro?

 

Vissa säger att jag borde testa att ha båda, hur går det till?

 

Jag måste väl ändra BIOS med kanske? Hur isf, är ju lite känsligt det där och kan inte mycket om BIOS.

 

Drivrutiner får jag väl leta efter på nätet, men är det någon särkild ordning jag borde installer dem efter?

 

Något annat jag behöver tänka på?

 

För övrigt så kan jag erkänna att xp skivan inte är orginal, håller inte microsoft vad de lovar med sp1 så tänker inte jag vara lojal mot dem;) Är väl gannska lätt att klistra över verifieringsfilen med en annan. Övertyga mig gärna till att köpa en laglig xp version om ni vill:D (fattig student så det skulle svida i plånboken)

 

Tack på förhand

 

Jens

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

Är det en märkesdator, som är köpt med Vista förinstallerat?

 

I så fall får du börja med att leta rätt på drivrutiner för XP. Om tillverkaren nu har det. Annars lär du få problem med det.

 

För övrigt så kan jag erkänna att xp skivan inte är orginal, håller inte microsoft vad de lovar med sp1 så tänker inte jag vara lojal mot dem;) Är väl gannska lätt att klistra över verifieringsfilen med en annan. Övertyga mig gärna till att köpa en laglig xp version om ni vill:D (fattig student så det skulle svida i plånboken)

 

I så fall lär du inte kunna uppdatera den versionen av XP heller. Aktiveringen lär du heller inte kunna genomföra. Då den lär känna av att det förmodligen är en piratkopia du har.

 

Vidare hjälper vi inte till med sådant här på Eforum.

 

En OEM-version av XP kostar inte en förmögenhet. Du kan köpa den i en välsorterad datoraffär. Enda grejen är att du binder versionen till datorn du installerar versionen på. Går alltså inte att köra över på en annan dator senare.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det är en Dell med Vista förinstallerat.. Gick inte att köpa med XP. De har några drivrutiner men inte alla för XP. Tror du inte det går att hitta alla, t.ex med hjälp av EVEREST?

 

Angående min xp-skiva: Vet att detta är en seriös sida, var inte meningen att jag ville ha hjälp, mest en synpunkt;)

 

OEM-version (bunden?) ? Vad talar vi om för summa? Tror inte det gör så mycket att den är bunden, kommer att ha den här datorn tillräckligt länge för att Vista ska bli bättre och en eller två sp kommer ut (förhoppningsvis).

 

Måste fråga någon som kan lite om datorer med, vista eller xp?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
OEM-version (bunden?) ? Vad talar vi om för summa?

 

XP Pro SP2 1.595 kr inkl moms:

http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010115835

 

Kostar väl 95 spänn till för frakten.

 

Samma XP Pro men en bra bit över 3.000 papp:

http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010070539

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack så mycket för hjälpen, ska ta mig en funderare över det.

 

En sista fråga bara ang. sp1, eftersom det kommit ut en beta version till ett fåtal användare, betyder det att den snart kommer ut?

 

Kom på en sak till, hör inte till den här tråden men.. Varje gång jag startar datorn, stängs WMI Provider Host. Har hör att datorns minne sänks kraftigt, förslag?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
En sista fråga bara ang. sp1, eftersom det kommit ut en beta version till ett fåtal användare, betyder det att den snart kommer ut?

 

SP1 för Vista lär släppas första kvartalet av 2008 enligt IDG:

http://www.idg.se/2.1085/1.118493

 

Angående det du frågade sist om drivrutiner med Everest, så kan du alltid installera och prova om du kan hitta drivrutiner för XP.

 

Everest Home Edition kan du ladda ned härifrån:

http://www.majorgeeks.com/download4181.html

 

Kom på en sak till, hör inte till den här tråden men.. Varje gång jag startar datorn, stängs WMI Provider Host. Har hör att datorns minne sänks kraftigt, förslag?

 

Vista är jag inte så hemma på, så det kan jag inte svara på med säkerhet. Maratonmannen, som är mer hemma på det kan säkert bistå med mer säker information om det där.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

 

Exit6 skrev:

Stort tack för hjälpen!

 

Ska skicka ett inlägg under vista och hoppas att han svarar.

 

Tack själv för poäng!

 

Ett tips är att anmäla din egen tråd här och be moderatorn flytta den till Vistaforumet. Om du tänker köra samma typ av inlägg där. Du hittar anmälknappen längst ut till höger.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

 

 

 

[inlägget ändrat 2007-11-05 20:36:39 av Stefan Eklinder]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För övrigt så kan jag erkänna att xp skivan inte är orginal, håller inte microsoft vad de lovar med sp1 så tänker inte jag vara lojal mot dem;)

 

 

Vad är det du anser att Microsoft inte håller gällande SP1?

 

 

 

 

// Gästen

 

Sopa alltid rent framför egen dörr

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ehm, Stefan.. du menar inte den lilla fliken där det står anmäl? "anmäl som olämpligt", låter som om jag skulle gjort något påhopp eller nåt;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Exit6 skrev:

ehm, Stefan.. du menar inte den lilla fliken där det står anmäl? "anmäl som olämpligt", låter som om jag skulle gjort något påhopp eller nåt;)

 

Ja, det låter lite fel i den betydelsen. Men det används också när man ska tipsa eller påpeka att en tråd ligger i fel forum. Jag har redan skickat iväg ett förslag på flytt nu, så får vi se var din nuvarande tråd hamnar.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...