Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Fixar Kundkraft bästa elpriset?


Jodie

Rekommendera Poster

Jag har upptäckt Kundkraft, http://www.kundkraft.se som påstås kunna fixa billigare elpris till sina medlemmar, genom att:

 

Kundkraft informerar elleverantörerna om att upphandling ska ske samt vilken volym och antal kunder som det handlar om. Upphandlingen fungerar som en omvänd auktion och genomförs under en dag. Den elleverantör som har lämnat det lägsta anbudet när upphandlingen stänger senare samma dag, vinner alla kunder som deltagit. Elleverantörer mäste lämna anbud som är lägre än de maxpriser som Kundkraft bestämt inför varje upphandling.

 

Är det någon här som har erfarenhet - fixar i praktiken Kundkraft verkligen bästa elpriset?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har haft Kundkraft i många år, och kan säga att jag verkligen är nöjd. Du kan kolla på vad tidigare upphandlingar gett:

 

http://snipurl.com/1t5xk

 

Vanligast är 12-månadersavtal. Någon månad innan gamla avtalet gått ut, kontaktar Kundkraft dig och upplyser om att om du inte gör nånting, tecknar de ett nytt avtal med samma längd. Man kan då lätt hoppa av eller ändra avtalslängden om man vill. Du behöver inte ha nån kontakt med din nuvarande elleverantör, eller kommande, bara betala räkningarna som kommer.

 

Obs att det kostar inget att låta Kundkraft sköta upphandlingen, byte av leverantör. Dessutom får inte elbolaget ta ut fast årsavgift, vilket många gör om man själv tecknar avtal! Så priset blir det som Kundkraft har som utgångspris, oftast lägre.

 

Tänk bara på en sak; teckna avtal när det är som billigast under året, dvs våren. Vänta alltså till i januari-februari att anmäla dig. Sedan tar det ett par månader till leveransstart. Du kan bevaka när leveransstarten kommer att ske om du kollar då och då. (Jag har leveransstart 1 juni, vilket är nån månad för sent för att komma så lågt som möjligt.) Detta datum kommer sen alltid att gälla för varje nytt avtal, så försök att pricka in det rätt!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänk bara på en sak; teckna avtal när det är som billigast under året, dvs våren.

 

Tack för svar.

 

Jag är lite förvånad över att det ska ha någon nämnvärd betydelse för totalpriset när på året man tecknar sig - avtalen sträcker sig ju ändå över (minst) ett HELT år...?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men så är det, tyvärr. Det rörliga priset är också lägre på våren och sommaren. Det beror på hur tillgången är på vattenkraft. Om det är stor vårflod går priset ned mer, annars mindre. Tecknar du idag för leverans till 2008-01-01 hamnar du på det högsta priset som varit i år.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Funkar det inte som med bostadslån där bunden ränta speglar bankens tro på ränteutvecklingen under bindningstiden?

 

[inlägget ändrat 2007-11-05 20:52:25 av lizardKng]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att elpriset varierar under året tycker jag är begripligt, men förstår fortfarande inte varför leverantörerna binder sig för olika pris beroende på startårstid, när avtalen ändå omfattar en hel årscykel.

 

Hursomhelst - trots diverse jämförelsesidor jag tittat på och försökt fylla i, tycker jag det känns osäkert om jämförelserna blivit rättvisande.

Enligt dem tycks det som en lägenhet i 08-området skulle kunna spara upp emot en tusenlapp per år genom att skippa Fortum...

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...
Tänk bara på en sak; teckna avtal när det är som billigast under året, dvs våren. Vänta alltså till i januari-februari att anmäla dig. Sedan tar det ett par månader till leveransstart. Du kan bevaka när leveransstarten kommer att ske om du kollar då och då. (Jag har leveransstart 1 juni, vilket är nån månad för sent för att komma så lågt som möjligt.) Detta datum kommer sen alltid att gälla för varje nytt avtal, så försök att pricka in det rätt!

 

Som jag fattat det är det alltså i allmänhet gynnsammast om man kommer med som medlem till en upphandling som äger rum april/maj - det är väl vid den tiden på året man har chans få det lägsta priset...?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om priset ligger stilla år från år anser jag det vara bäst att anmäla sig just nu på Kundkraft. Förra året var det bättre pris vid start 1 april än efterföljande månader. På sommaren och hösten gick dock priset ned ännu mer, vilket det inte gjorde året dessförinnan.

 

Men det är många andra faktorer som påverkar i Europa, kommande tillgång och behov. Däremot är priset generellt högt just nu, men om det kommer att förbli så eller inte, får man försöka pejla på nätet och i tidningar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om priset ligger stilla år från år anser jag det vara bäst att anmäla sig just nu på Kundkraft. Förra året var det bättre pris vid start 1 april än efterföljande månader.

 

Om det skulle vara så att upphandlingarna som resulterar i lägst pris vanligen brukar ske ungefär april/maj, bör det väl vara bäst att istället anmäla sig så man kommer med lagom till då? Det måste väl vara rätt upphandlingstidpunkt (inte leveransstarten) på året som är viktigast pricka in? Eller tänker jag fel?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...