Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

"Montera" hårdisken i Linux?


Daniel Karlsson

Rekommendera Poster

Daniel Karlsson

Hur gör man för att montera sina partitioner i Linux Redhat 5.2? Jag har nämligen 2 st fat 32 enheter som jag bara inte lyckas "montera"... Jag lyckades montera min CD, men inte hårdisken, hur gör man?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Såhär gör jag:

 

mount /dev/hdXX -t vfat /katalog

 

Alltså: med hdXX menar jag linux-namnet på hårddisken. Dos-C: brukar vara /dev/hda1, osv. (SCSI diskar heter /dev/sda osv.) Jag har två HD's, en med Linux, en med W95. Då heter Linux-disken /dev/hda1 och Win-disken som har två partitioner C: och D: heter då /dev/hdb1 och /dev/hdb5, eftersom det är disk nr. 2 därav hdb. Sen "katalog" ovan är den katalog som disken monteras under, alltså en katalog dit man går för att komma åt sina filer som finns på hd:n, t.ex. /mnt/hd eller vilken katalog du nu vill ha.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vadå "allting monteras under katalogen /mnt"? Det beror ju helt på vad man ger för argument till mount eller vad det står i /etc/fstab. Du kan ju lika gärna montera /dev/hda1 under /foo/bar/gazonk/ om du skulle vilja det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, men då borde du kanske skrivit att det var det. Med din formulering så får man lätt uppfattningen att allt alltid monteras under /mnt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...