Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Hur använda sig av trådlös internetuppkoppling?

idaevelin

Recommended Posts

Jag har några gånger försökt sitta och plugga på café med gratis trådlöst internet.. Tyvärr har jag ingen av gångerna lyckats få till uppkopplingen.

Jag använder mig av bärbar dator med nätverkskort (802.11g), windows xp samt mozilla firefox och har nog när jag tänker efter ingen som helst aning om hur jag fixar uppkopplingen själv.

Jag skulle vara väldigt tacksam om någon här känner för att hjälpa mig.

Tack på förhand!

Det trådlösa nät du vill koppla upp dig på kommer väl med några slags instruktioner?

Eller har du tänkt att utnyttja andras nät utan tillåtelse?

Hej.

Nej det här caféet lämnar ut en "nyckel" i kassan om man ber om det. Men grejen är ju den att jag inte vet hur jag ska använda mig av denna "nyckel" för att komma ut på nätet..

Eftersom detta är ett vanligt café har de ingen "datasupport" som jag kan fråga om hjälp, alltså vänder jag mig hit.

Men det måste väl finnas någon här som kan svara på hur jag fixar inställningarna på datorn så att jag kan använda en laglig trådlös uppkoppling?

Kontrollpanelen -> Nätverks- och Internet-inställningar -> ?

Om detta caféet erbjuder trådlös internetuppkoppling som extra service för sina kunder, och lämnar ut en "nyckel" när kunden vill använda sin bärbara vid sitt besök, då borde väl någon på caféet också kunna berätta/upplysa om hur det hela fungerar tycker jag?

// Gästen

Sopa alltid rent framför egen dörr

Kontrollpanelen -> Nätverks- och Internet-inställningar -> Nätverksanslutningar. Högerklicka på den trådlösa nätverksanslutningen och välj "visa tillgängliga trådlösa nätverk". Lista ut vilken som är caféets, klicka på anslut och skriv in nyckeln när den efterfrågas.

Om inte det fungerar kan du kolla "egenskaper" på den trådlösa anslutningen, sedan fliken Trådlösa nätverk. Markera det aktuella nätverket och välj egenskaper. Hur inställningarna sedan ska se ut beror på vilken typ av kryptering som används, om det inte framgår av koden du får från caféet så får du pröva dig fram tills det fungerar.

Hej

Är det inte så enkelt att du högerklickar på lilla bildskärmsikonen för trådlöst till höger längst ner.

Visa tillgängliga nätverk

Markerar cafeets nätverk

klickar anslut

Skriver in koden du fått i rutan på två rader

Sen bör du vara ansluten

LARSAs

Såg inte att du redan fått svaret

[inlägget ändrat 2007-11-03 23:30:48 av LARSAS2]

Hej!

När jag klickar "visa tillgängliga trådlösa nätverk" kommer detta upp:

"Det går inte att konfigurera den här trådlösa anslutningen.

Om du har annan programvara för att konfigurera den här trådlösa anslutningen bör du använda den programvaran.

Om du använder Windows för att konfigurera den här trådlösa anslutningen kan du klicka på Ändra avancerade inställningar, klicka på fliken Trådlösa nätverk och sedan markera kryssrutan Konfigurera trådlöst nätverk"

Jag har provat detta utan resultat. (Har, vad jag vet, ingen annan programvara för att konfigurera den trådlösa anslutningen)

Hur går jag vidare?

Ibland skickar datortillverkaren med sådan "annan programvara", så det är möjligt att du har det utan att du har tänkt på det. Om det är så finns det väl tyvärr inga universallösningar, utan du får leta efter programvaran. Jag har t ex en som heter Intel ProSet Wireless, den går dock att deaktivera och då fungerar lösningen jag beskrev tidigare. Alla sådana programvaror är självklart också möjliga att använda i olika trådlösa nätverk, men då måste du förstås själv hitta motsvarande inställningar.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...