Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kommentarer till blogg


Martina

Rekommendera Poster

Hej!

 

Har en hemsida som jag kodade för länge sedan, så det där med ASP har väl i stort sett trillat ur bakhuvudet för länge sedan.

 

Har där i alla fall en blogg som jag gjort själv, bara genom att göra den på samma sätt som gästboken men forumlär att fylla i text och sedan publiceras det.

 

Nu vill jag ta bloggen ett steg längre och låta läsarna kunna lämna kommentarer till de olika bloggposterna precis som många riktiga bloggsidor har. Är det här himla avancerat eller finns det någon vänlig själ här som skulle kunna hjälpa mig med detta? :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Martina, det var ett tag sen.

 

En liten kommentarssektion är lätt fixat. Lägg till en ny tabell för dessa kommentarer med fält för bloggpostens id, datum, namn och kommentar.

 

Under din blogg lägger du in fälten för namn och kommentar som postas till samma sida, ex. med suffixet ?comment=1

 

Längst upp i din asp-sida för bloggen lägger du in kommentaren (om sådan skickats) och efter textfälten längre ned loopar du igenom de kommentarsposter som hör till denna blogg och skriver ut dem.

 

EDIT: Ser nu att du har flera bloggposter på samma sida, så kanske en annan variant för kommentarslämning/visning är att föredra.

 

 

Maila blogg.asp till mig så kan jag sätta ihop ett förslag.

[inlägget ändrat 2007-10-30 21:27:22 av Anjuna Moon]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men jösses, vad skulle jag göra utan dig!! :D:thumbsup: Mailar den o databasen till din gmail!

 

Tusen tack! :)

 

//Tina

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Villken gmail skickade du till? Använder följande för publik post:

eforum.anjuna@gmail.com

Problemet är att det brukar ta ett tag innan mina gmail kommer fram, så pröva hellre med adressen i min profil (ignorera att du får ett studsmail från den)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så där ja! Mitt internet krånglade lite så ber om ursäkt ifall du skulle få två mail nu men nu ska det ha gått iväg till den andra adressen. Hade båda två i min adressbok o självklart valde jag fel första gången! ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Verkar inte komma något. Kanske tar ett tag

EDIT: Nu fick jag mailet

[inlägget ändrat 2007-10-30 23:11:57 av Anjuna Moon]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag lagt till kommentarsmöjligheter till din blogg. Under varje blogginlägg har du nu två länkar Skriv kommentar och Visa kommentarer. Klicka på dessa så öppnas ett lager under med kommentarsformulär respektive postade kommentarer.

Jag tyckte det var bättre att gömma kommentarerna och formulären så att de inte kladdar ner designen för blogginläggen. Bättre att få klicka fram dem när man vill se dem.

 

Jag testkörde hemma med SQL Server 2005, hade problem med struliga Access 2007 som envisas med att låsa filerna stup i ett. Men det bör fungera ändå.

 

Den tabell du skall lägga till i Access är

 

BlogComment

----------------

ID (Räknare)

Name (text)

Comment (text)

InDate (datum/tid)

BlogId (tal/nummer)

 

Måste lägga mig nu, men jag återkommer imorrn och ser hur det gick

 

Filerna jag ändrat i är blogg.asp och css-filen som jag hämtade ner från din sida . Båda är mailade nu,

[inlägget ändrat 2007-10-31 00:50:45 av Anjuna Moon]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ah, big surprise, jag får inte sidan att fungera allls! :P

 

Jag gjorde tabellen som du sa och har uppdaterat blogg.asp. Sitter och kollar i koden om jag själv skulle kunna fatta vad det är för fel, och det jag funderade på var att ibland står det blogg med två G och ibland med ett... fast om du fått det att fungera så är det antagligen inte det!

 

Felmeddelandet jag får på sidan är iaf

 

ADODB.Recordset error '800a0e7d'

 

The connection cannot be used to perform this operation. It is either closed or invalid in this context.

 

/blogg.asp, line 54

 

Får skämmas att jag inte kan klura ut nåt själv...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej.

Till att börja med såg jag att jag råkat radera öppningen av databaskopplingen längst upp, men det kanske du såg och lade till?

 

Det andra är att du i INSERT:en längst upp kan pröva med att byta ut Set rs= mot ex. Set rs3=

Eftersom recordsetet skapas implicit däruppe och sedan explicit längre ned så kanske det är bäst att använda två olika variabler till dessa.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nädu de såg jag inte, men den har jag lagt till nu och helt plötsligt får jag fram min blogg-sida igen! :D

 

Det funkar att lägga till kommentarer också! Verkar fungera alldeles utmärkt ju! Hur ska jag kunna tacka dig?? Du får snart börja ta betalt ju, du har ju gjort halva min sida! ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken tur att det fungerar, för jag är grymt trött idag och hade nog inte orkat felsöka =)

Var inne och tittade och det ser ju bra ut, fast kanske göra formulärets ram lite högre. Åtminstone i FF så hamnar Skicka-knappen lite utanför ramen.

 

Hur ska jag kunna tacka dig?? Du får snart börja ta betalt ju, du har ju gjort halva min sida

Tja, du kan ju alltid skriva ett blogginlägg om snälla hjälpsamma människor =) Annars är det belöning nog att du är glad och tacksam över hjälpen. :thumbsup:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Snyggt!

 

Ett litet tips på ytterligare finess är att lägga till en siffra som visar hur många kommentarer som finns för respektive blogg-inlägg.

Typ:

Visa kommentarer (4st)

 

/Cluster

------------------------------------------------------------

Ditt vetande är värdelöst om inte andra vet att du vet

-----------> http://eforum.kicks-ass.net <------------

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, än en gång, tusen tack!

 

Har ändrat om lite i utseendet så jag fått det som jag vill och är nöjd med hur det ser ut nu!

 

Har även "bloggat" nu och ja... du får läsa själv! ;)

 

//Tina

 

Ps. Har inte helt släppt mitt förra mission... att kolla quizresultaten i efterhand. Jag menade verkligen inte att vara otacksam över din hjälp sist, och det var kanske jag som uttryckte mig luddigt över hur jag ville ha det. OM du känner att du har tid, lust och ork att titta på det igen är det bara att hojta ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har även "bloggat" nu och ja... du får läsa själv! ;)

Jadu, vad skall man säga, det var ett inlägg som verkligen värmde, tack så mycket! :)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra idé!

 

Men...

 

...inte ens det lyckas jag klura ut själv. Har just en sådan funktion under mina quiz, men lyckas inte få det att fungera till kommentarerna.

 

Hjälp...någon? *ynklig och okunnig*

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi kostar på oss ett till anrop för varje inlägg (hade du haft en väldigt stor databas hade jag kommit med effektivare kod, men detta funkar bra)

 

Ändra div:en som innehåller de två länkarna till:

 

		<div class="CommentField">
			<%
			Set rs2=connect.Execute("SELECT COUNT(*) AS Cnt FROM BlogComment WHERE BlogId=" & BloggId)
			CommentCount=rs2("Cnt")
			rs2.Close
			%>
			<a href="Javascript:void(0);" onclick="Comment(<%=BloggId%>);">Skriv kommentar</a>&nbsp;|&nbsp;
			<a href="Javascript:void(0);" onclick="ShowComments(<%=BloggId%>);">Visa kommentarer (<%=CommentCount%> st)</a>
		</div>

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, jag ber om ursäkt. Upptäckte just när jag postat första inlägget att det nog blev fel. Läste bara ASP... ;P

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En liten detalj som jag tycker är viktig när man har bläddringsfunktioner är att man ser vilken sida man är inne på. Ändra din loop som skriver ut sidnummer-länkarna till följande så får inte aktuell sida någon länk, utan blir vanlig text:

 

<% for x = 1 to rs.pagecount

If x=sida Then

Response.Write "&nbsp;" & x

Else %>

&nbsp; <a href="blogg.asp?sida=<%=x%>"><%=x%></a>

<%End If

 

next %>

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm... ja... det är sant. Just nu ser det ut så här:

 

 

<td width="25%"><div class="bread"> 
<% if NOT sida <= 1 then %></div>
    <a href="blogg.asp?sida=<%=sida-1%>"><< Föregående sida</a><br>
<% end if %>
</td>
<td width="25%"><div class="bread">
<% if sida < rs.pagecount then%></div>			

<a href="blogg.asp?sida=<%=sida+1%>">Nästa sida >></a><br>
<% end if %>

</td>
<td width="50%"> </td>
</tr>
<tr>
<td colspan="3">
<% for x = 1 to rs.pagecount %>
  <a href="blogg.asp?sida=<%=x%>"><%=x%></a>
<% next %>
</td>

 

 

 

EDIT: Aaah, det var lättare att se nu när jag fick dem båda framför mig. Det är bara det sista som ska ändras? Jag testar! :)

 

 

[inlägget ändrat 2007-10-31 15:18:48 av Martina]

[inlägget ändrat 2007-10-31 15:20:25 av Martina]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...