Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

få behörighet till fil på vista


totte92

Rekommendera Poster

hej, har ett par mappar jag vill radera, varje gång jag raderar dem kommer det upp en ruta med att jag moste ha behörighet till dem. Hur fixar jag det (jag är den enda användaren på datorn, har en Windows vista)

 

 

 

poäng utdelas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testa med högerklicka och välj Egenskaper -> Säkerhet. Finns Alla med under Grupp- eller användarnamn? I så fall, markera Alla -> Redigera och Ta bort.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det du menar med alla är det

Nej, se bifogad bild vad jag menar med Alla.

Testa i stället med att ta ägarskap. Högerklicka -> Egenskaper -> Säkerhet -> Avancerat -> Ägare -> Redigera. Markera Ditt konto under Byt ägare till -> OK. Sedan ger du Full behörighet till ditt konto.

 

[bild bifogad 2007-10-30 20:20:31 av Maratonmannen]

 

[inlägget ändrat 2007-10-30 20:21:41 av Maratonmannen]

995264_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gjorde det precis men det stod fortfarande att jag inte hade behörigher.

Kanske kan det bero på att mappen är skriv skyddad

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter att du tagit ägarskap till full behörighet, ser det ut som på bifogad bild med allt ibockat under Tillåt?

 

 

 

[bild bifogad 2007-10-30 20:49:29 av Maratonmannen]

995276_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det se ut som på bilden bara at särskillda behörigheter inte går att kryssa i

 

[bild bifogad 2007-10-30 20:54:37 av totte92]

995280_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Särskilda behörigheter har jag heller inte ibockat. Har du testat med att starta om datorn och sedan försöka radera? Är mappen skrivskyddad?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

en mapp raderades när jag startade om dator men en sitter fortfarande kvar. Mappen är skriv skyddad

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför kan jag inte stänga av skrivskyddet själv när det är jag som är admstratör. Inte ens på de egna mappar jag gör kan jag stänga av det

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...men en sitter fortfarande kvar.

Prova i felsäkert läge (F8 i uppstarten) och med det inbyggda Administratörskontot. Vet inte vilken version av Vista du har, men Home Premium är ganska vanligt. På följande sida står hur du aktiverar det inbyggda Administratörskontot i Vista Home Premium.

 

http://gchandra.wordpress.com/2007/09/03/how-to-enable-administrator-account-in-vista-home-premium/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...