Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Markerat inlägg som "Rätt svar" ..


Castor_Fiber

Rekommendera Poster

Jag tycker det saknas en funktion där man kan peka ut ett inlägg i en tråd som är rätt svar, och då får även tråden en liten symbol som talar om att här finns ett rätt svar..

 

Eller?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det har diskuterats många gånger tidigare, men ingen vidareutveckling av e-forum är aktuellt för tillfället. Vidare kom vi fram till att en "Tråd löst"-markering riskerar att fungera som en avslutning av en tråd. Ibland finns det ju fler korrekta svar och då bör man uppmuntra att fler svar ramlar in.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I vissa frågor, kan det också vara svårt att associera exakt vad som är rätt svar?

 

Risken finns tyvärr då att vissa frågor skulle få felaktiga "rätta svar".

Vem ska i så fall göra denna markering?

Frågeställaren eller dom som ger svaren?

Ibland så är det ju rena svar/lösningar som ges, ibland är det tips som "kan" fungera, ibland kan det vara delsvar bara.

 

 

 

 

// Gästen

 

Sopa alltid rent framför egen dörr

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mycket bättre om frågeställaren skriver ett avlutande inlägg där han/hon säger vad som fungerade.

Poäng-duttarna kan vara en bra indikator om man snabbläddrar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns också en risk att ett forum får alltför mycket prylar, funktioner och kryssrutor hit och dit och till slut ser ut som Facebook och andra skräckexempel. Idag har E-forum en bra flora av funktionalitet (när det fungerar förstås ;)).

Däremot tycker jag (även detta har diskuterats flitigt förr) att Vanliga Frågor-sektionerna bör utnyttjas bättre och exponeras på ett mycket bättre sätt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mycket bättre om frågeställaren skriver ett avlutande inlägg där han/hon säger vad som fungerade.
Jag håller med dig till 100 % MH2. När frågeställaren inte kommer med något uppföljningsinlägg vet man ju inte om tipset funkade eller inte. Jag skulle absolut inte vilja ha någon "Tråd löst"-markering. Det har så många andra forum. Vi ska vara rädda om det som är unikt med Eforum, t ex poängsättningen. En del frågeställare verkar dock ha som princip att aldrig ge poäng medan andra är generösa. Möjligheten att få poäng tror jag också lockar en del ungdomar att försöka lösa frågeställares problem och dela med sig av all sin kunskap och sina erfarenheter. Det är roligt att läsa trådar där en 18-åring hjälper en 70-åring eller tvärtom. Denna kommunikation över åldersgränserna känns oerhört positiv i det samhälle vi lever i idag.

 

Eforum är inte bara en kunskapskälla att ösa ur. Läsningen av trådar kan ibland ge en ett gott skratt. Här finns lite äldre underhållning: http://w1.304.telia.com/~u30405151/egodis/

Jag vill då inte ha ett tråkigt Eforum utan ett levande sådant som fortsätter att vara lika bra som det är idag.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns många exempel på trådar som är något/några år gammalt, men ännu så dimper det ner nya svar/lösningar, så jag tycker inte heller att det vore så bra att ha "avslutande" inlägg.

 

 

Poäng-systemet tycker jag är bra som det är, vet att många skulle vilja kunna ge mer än en poäng för ett bra tips/lösning, men tycker det räcker med att kunna ge en poäng per gång, man kan ju ge en poäng per inlägg, så det går ju att ge flera poäng för en tråd totalt.

 

 

 

 

// Gästen

 

Sopa alltid rent framför egen dörr

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...