Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Laptopen startar ju inte...


Gäst

Rekommendera Poster

Det gäller min gamla Compaq laptop. Den startas genom att strömbrytaren trycks in i 2-3 s. Den har en längre tid krånglat såtillvida att när jag ska starta den så har jag fått trycka och hålla inne strömbrytaren ca: 30 s och därefter släppa och omedelbart trycka snabbt igen. Då har den gått igång. Den står numera på 24/7 men igår hade den hängt sig vilken den gör ibland och då är det bara till att döda den genom att hålla strömbrytaren inne i 10 s.

 

Nu kvittar det hur länge jag håller knappen intryckt... det är lögn att få igång den. Ström är där för en grön lampa lyser när nätkabeln sätts i och likaså börjar batteriladdninglampan att lysa om jag tar ur och sätter i batteriet igen.

 

Batteriet till bios tänker jag... men vill höra mig för innan jag river isär datorn.

 

Bosse

 

[inlägget ändrat 2007-10-29 17:36:54 av Bosse-i-skogen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Annars så tycker jag det låter som problem med nätaggregatet eller kondensatorerna på moderkortet.

 

PS. Det var länge sedan man såg till dig här.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Annars så tycker jag det låter som problem med nätaggregatet eller kondensatorerna på moderkortet.

 

PS. Det var länge sedan man såg till dig här.

 

Det är vad jag misstänker egentligen också... Får väl köpa en ny för 4 500: - på netonnet. De billiga är ju visserligen inte top of the line men jämfört med denna på 950 Mz och 480 i ram (64 går till grafiken) så är den fin för de pengarna. Måste ju fortsatt kunna ligga i soffan, titta på tv och chatta på messenger :)

 

Denna är väl helt ok för slösurfning framför tv:n? http://www.netonnet.se/item.asp?iid=97390&sid=1004524&SpaceCode=SectionRow1Center

 

Min frånvaro? Jo det blir väl så efter en intensiv period på en sajt... man tröttnar men märker ju nu att det är fullt tryck och snabba svar!

 

Bosse

 

[inlägget ändrat 2007-10-29 18:00:43 av Bosse-i-skogen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De billiga är ju visserligen inte top of the line men jämfört med denna på 950 Mz och 480 i ram (64 går till grafiken) så är den fin för de pengarna.

Absolut! :thumbsup:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stendöd
:thumbsdown:

Om du har gett upp maskinen så kan det vara värt att fixa en Meck-manual. Vet inte hur bra Compac är på att låta gamla PDF'er ligga kvar.

 

Men, men. En av "mina" användare tappade en gång i tiden en IBM i backen. Efter att ha fått tillbaks den från "reparation" med diagnosen Stendöd (och köpt en ny) så drog jag isär den och ruckade lite på allt som gick att rucka på. Det visade sig att kontakten till på/av knappens sladd som hängde halvlös.

Knappast det som är ditt bekymmer men om du har gett upp maskinen så kan det vara vär ett försök. Börja med att ta bort allt onödigt (cd osv) + ta bort och sätta tillbaks allt nödvändigt som är lättåtkommligt (hårddisk, minne osv). Sen kan du gå vidare om du orkar, 5000:- är trots allt pengar det också. Men försök skaffa en manual om du kan. Det är extremt mycket enklare att ta sig in i en laptop när man vet hur man gör.

 

Nätaggregat kan ju vara löjligt dyra så det bästa vore ju om du kunde låna någons (och alla märken har sina egna spänningar ...).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du har gett upp maskinen så kan det vara värt att fixa en Meck-manual. Vet inte hur bra Compac är på att låta gamla PDF'er ligga kvar.

 

Men, men. En av "mina" användare tappade en gång i tiden en IBM i backen. Efter att ha fått tillbaks den från "reparation" med diagnosen Stendöd (och köpt en ny) så drog jag isär den och ruckade lite på allt som gick att rucka på. Det visade sig att kontakten till på/av knappens sladd som hängde halvlös.

Knappast det som är ditt bekymmer men om du har gett upp maskinen så kan det vara vär ett försök. Börja med att ta bort allt onödigt (cd osv) + ta bort och sätta tillbaks allt nödvändigt som är lättåtkommligt (hårddisk, minne osv). Sen kan du gå vidare om du orkar, 5000:- är trots allt pengar det också. Men försök skaffa en manual om du kan. Det är extremt mycket enklare att ta sig in i en laptop när man vet hur man gör.

 

Nätaggregat kan ju vara löjligt dyra så det bästa vore ju om du kunde låna någons (och alla märken har sina egna spänningar ...).

 

Jag har haft datorn öppen förr och tänkte göra precis som du säger, rycka och slita lite. Cd-spelaren la av för några år sedan men har fungerat sedan jag skruvade bort och dit den igen.

 

Min brödrost var död men efter isärtagande och ihopsättning utan några synliga fel så fungerar den igen.

 

Brödrost = Laptop? :)

 

Bosse

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min brödrost var död men efter isärtagande och ihopsättning utan några synliga fel så fungerar den igen.

Varför ser jag scener ur tecknade serier framför mig (du skrev faktiskt inte att du drog ur sladden :))

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Denna är väl helt ok för slösurfning framför tv:n? http://www.netonnet.se/item.asp?iid=97390&sid=1004524&Spa

ceCode=S

ectionRow1Center

 

 

Jo det blev denna dator från Netonnet idag...

 

Bosse

 

Jag rörde ju till det när jag kollade olika datorer... fick för mig att denna den billigaste laptopen levererades med 1 Gb ram men där drog jag en nitlott :). 512 bara och det märktes... åkte till netonnet idag igen och köpte två st 1GB moduler á 280: - och nu är det ju fart på datorn med 2 Gb i ram.

 

En annan sak som inte går för sig (vilket jag misstänkte med tanke på att jag hade home basic förinstallerat) är aero glass, intel chipset 965... nå't har jag med inbyggd grafik, 132 MB tas från ramminnet såg jag någonstans och Intel skriver att detta chipset kom innan aero glass specifikationerna fanns att tillgå för Intel.

 

Förinstallerade datorer är bara så tråkiga med alla konstiga program och funktioner som förinstalleras... en massa trams bara enligt mitt tycke och... Norton!!! Norton är jag totalt allergisk mot så jag gjorde som så att jag formaterade allt på datorn och körde in Vista Utimate som jag har på dvd.

 

Jag fick mycket för 5 000: - tycker jag.

 

Bosse

 

[inlägget ändrat 2007-10-31 19:40:05 av Bosse-i-skogen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En annan sak som inte går för sig (vilket jag misstänkte med tanke på att jag hade home basic förinstallerat) är aero glass, intel chipset 965... nå't har jag med inbyggd grafik, 132 MB tas från ramminnet såg jag någonstans och Intel skriver att detta chipset kom innan aero glass specifikationerna fanns att tillgå för Intel.

 

Förinstallerade datorer är bara så tråkiga med alla konstiga program och funktioner som förinstalleras... en massa trams bara enligt mitt tycke och... Norton!!! Norton är jag totalt allergisk mot så jag gjorde som så att jag formaterade allt på datorn och körde in Vista Utimate som jag har på dvd.

 

Jag fick mycket för 5 000: - tycker jag.

 

Nu kör jag minsann Aero glass också! Efter en installation av senaste chipset från Intel så är det såååå snyggt och fint sååå! :D

 

Bosse

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...