Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Matematiker fråga


Kapen

Rekommendera Poster

Efter en vild debatt på vårat (jag och mina "irl"-vänner) forum om tegelstenar och fallhöjd måste vi komma till en förklaring:

 

Tänk er följande.

 

En man (64kg, 178cm lång) trillar ur ett plan som flyger på 500m höjd. Då mannen når 120 km/h träffar han en stapel av fulltegel (utan tillsatser, bara tegel, utan hål). Teglet är alltså staplat en på varandra. Hur många tegelstenar hinner gå sönder (av mannens kroppstyngd och fallet) innan mannen stannar?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den frågan går nog bara att svara på experimentellt :)

Uppmuntra dem inte, annars får vi nog se ett par bisarra artiklar i kvällstidningarna såsmåningom :):):)

 

Rent fysisk/matematiskt går det naturligtvis inte att besvara frågan om man inte känner till den specifika mannens exakta kroppssammansättning (vi har ju alla olika hållfasthet och storlek på muskler, senor och andra delar av kroppen) och detta är avgörande för att lösa problemet.

 

Fick jag gissa skulle ingen tegelsten gå sönder utan mannen skulle snabbt få ett tegelstensstort hål rätt genom magen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Uppmuntra dem inte, annars får vi nog se ett par bisarra artiklar i kvällstidningarna såsmåningom SkojSkojSkoj

 

Och ännu mer bisarra videoklipp på youtube :)

 

Fick jag gissa skulle ingen tegelsten gå sönder utan mannen skulle snabbt få ett tegelstensstort hål rätt genom magen.

 

Precis, finns det ingen luft alls mellan tegelstenarna blir de nog mest nersölade med blod.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...