Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Alternativ!


Martin Storsjö

Rekommendera Poster

Martin Storsjö

Jag har på sista tiden börjat intressera mig för alternativa operativsystem, speciellt Linux. Då tyckte jag att det var synd att ASP bara fanns för Windows. Jag har hittat Chilisoft (www.chilisoft.com) som tillverkar en produkt (ChiliASP) som gör att man kan köra ASP på andra plattformar. ChiliASP kostar tyvärr en slant, och, fattig (snål?) som jag är, beslöt jag mig för att det nog borde finnas andra metoder, gratis. Så, nu har jag hittat hela arsenalen som behövs för att köra ASP-liknande databastillämpningar, utan att behöva köra Windows.

 

1. Databasmotorn:

Access är ju också en ganska begränsad databasmotor, och SQL Server är ju inte direkt billig, men jag har hittat MySQL (www.tcx.se, www.mysql.com) som är grymt snabb, finns till de flesta plattformar och är gratis (förutom Windows-versionen, som kostar ca en tusenlapp).

 

2. Webbservern:

Det stod ganska klart för mig vilken webbserver det lönar sig att lära sig om man är intresserad av alternativa OS: Apache (www.apace.org). Gratis, och finns också till de flesta OS.

 

3. Skriptmotorn:

PHP (www.php.net). Lika som de andra delarna: gratis, och finns till de flesta plattformar (inklusive Windows). Det går att använda med de flesta webbservrar. PHP klarar av ungefär det som ASP klarar, men skriptspråket likar C, Java och Perl.

 

Med detta kan man bygga en egen alternativ webbserver, som dessutom är snabb, tillförlitlig, går att köra på de flesta plattformar och är mycket billig.

 

// Martin

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...