Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Systemkamera VS Digital kamera


j.andersson

Rekommendera Poster

Förr var det totalt förbjudet att ta med kameror in på konserter (om man inte hade tillstånd från skivbolag eller dylikt).

 

När det gäller att fota/filmla på konserter så är det numera OK att ta med Digitala kameror in, men däremot inte Systemkameror. Allt enligt en person på EMA TELSTAR.

 

Frågan jag vill ställa i detta forum är:

vad räknas som systemkamera?

 

Jag ställde samma fråga till EMA, de svarade att man exempelvis kunde zooma med en systemkamera (??), men det kan man ju även med en digitalkamera.

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Frågan jag vill ställa i detta forum är:

vad räknas som systemkamera?

 

Det räknas normalt som en systemkamera , när du fritt kan byta mellan olika objektiv och sätta på extra blixtar och sådant, då kan det också tolkas att du kanske jobbar som fotograf.

 

Även om en fotograf också kan ha en liten digitalkamera med sig naturligtvis.

 

 

 

 

 

 

// Gästen

 

Sopa alltid rent framför egen dörr

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ställde samma fråga till EMA, de svarade att man exempelvis kunde zooma med en systemkamera (??), men det kan man ju även med en digitalkamera.

 

Jösses vilken fånig anledning! Kompaktkameror finns ju med betydligt kraftigare zoom än vad de flesta har till sina systemkameror...

 

vad räknas som systemkamera?

 

Om objektiv och kamerahus är separata enheter skulle jag kalla det systemkamera.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kompaktkameror finns ju med betydligt kraftigare zoom än vad de flesta har till sina systemkameror...

 

Vilken kompaktkamera har t.ex inbyggd 28-200mm, eller 75-300mm till och med 10-22mm kanske för lite extrema tillfällen, som klarar autofocus och tillräckligt ljusstarka m.m ?

 

Pratar vi systemkamera, så har en "normal" fotograf ett eller två hus med ca 3-4 olika objektiv i olika brännvidder som standard, beroende på vad han/hon ska ta för bilder, använder gärna två olika hus med en zomm på den ena och den andra med ett fast objektiv.

 

 

 

Om objektiv och kamerahus är separata enheter skulle jag kalla det systemkamera.

 

Precis

 

 

 

 

 

// Gästen

 

Sopa alltid rent framför egen dörr

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken kompaktkamera har t.ex inbyggd 28-200mm, eller 75-300mm

Rent tekniskt har ingen kompaktkamera det eftersom brännvidder är betydligt kortare med mindre sensor.

 

Ser man till bildvinkeln är det rätt vanligt med att de går upp till motsvarande 300mm och i en del fall 400mm. Se t ex denna:

 

http://www.dpreview.com/reviews/specs/Fujifilm/fuji_finepixs8000fd.asp

 

Olympus har kompakter som går upp till motsvarande 500mm:

 

http://www.dpreview.com/reviews/specs/Olympus/oly_sp560uz.asp

 

Sen finns det en mängd kompakter som går till motsvarande 300mm.

 

10ggr zoom är väldigt vanligt och nu börjar 20ggr zoom bli vanligt.

 

De har också ofta bildstabilisering.

 

10-22mm kanske för lite extrema tillfällen

Vidvinkel däremot klarar de sällan av speciellt bra. Men på en konsert är det nog knappast vidvinkel de är oroliga för.

 

som klarar autofocus och tillräckligt ljusstarka m.m ?

Autofokus har väl alla kompakter?

 

Ljusstyrka - t ex Olympus SP560 har motsvarande 27-478mm, 2,8-4,5.

 

Jag vet inte om någon optik på över 400mm som är ljusstarkare än F4.

 

Men enviktig sak glömde du: Kompakter är nästan undantagslöst helt urusla när man drar upp känsligheten. Jag kan ta helt acceptabla bilder med ISO 3200, d'r ligger systemkameran i en helt annan division.

 

Pratar vi systemkamera, så har en "normal" fotograf ett eller två hus med ca 3-4 olika objektiv i olika brännvidder som standard

Det där tror jag inte alls på. OK, om du pratar proffs kanske det är sant men faktum är att de allra flesta systemkameror som säljs är konsumentkameror och där tror jag de allra flesta nöjer sig med "kitgluggen" som brukar vara motsvarande 27-110mm eller nåt i den stilen.

 

 

---

Själv täcker jag in 10-200mm med 3 gluggar (plus en för makro) och brukar ha 2 hus med mig men jag betraktar mig inte direkt som en "normal" fotograf. :)

 

[inlägget ändrat 2007-10-26 17:22:46 av lizardKng]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

så är det numera OK att ta med Digitala kameror in, men däremot inte Systemkameror

 

Och en digital systemkamera då? Tillåtet eller ej...?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är inte direkt någon amatör heller gällande fotografering, men jag har mest hållit mig till analoga system, tycker det är roligare med vanlig film och sedan låsa in mig i mörkrummet :)

 

Gällande digitalt så har jag kanske inte riktigt hängt med som jag borde göra, hade en utrustning för några år sedan, som jag blev av med, strul med försäkringsbolaget gjorde att jag inte fick ut som jag skulle ha fått, så det blev ingen ny tyvärr, sedan dess så har jag bara sysslat med analoga, och knappt ingenting med det digitala, så när jag nu snurrar runt på dom största kameratillverkarna bla.a hos det märket jag håller mig till, så inser jag att jag får nog uppdatera mig lite mer gällande det digitala.

 

 

 

 

 

// Gästen

 

Sopa alltid rent framför egen dörr

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja utvecklingen har verkligen rusat framåt på många håll. Glädjande nog har det inte bara rusat fram vad gäller siffror (pixels, zoom, ...) utan också på kvaliteten.

 

Själv är det numera enbart digitalt som gäller. Någon gång nästa år ska vi flytta till ett hus och då kan det finnas utrymme att göra något analogt igen, vi får se. Kanske skaffa en begagnad mellanformatare? ;-)

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...