Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Datorn startar i Boot Menu


Emma S

Rekommendera Poster

Hej!

Har precis ominstallerat Windows Vista efter att ha fått nåt malware på datorn som gjorde den trög, öppnade massa program och dessutom startade datorn från Boot Menu. Det gjorde den även under ominstallationen och nu också efter. Jag har hela tiden valt HDD för antar ju att det är hårddisken. Jag kan verkligen ingenting om datorer och undrar nu om någon kan förklara på enkel svenska vad detta Boot Menu är och varför den hela tiden startar därifrån. Snälla hjälp! Massa tack på förhand!! Ha det!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Välkommen till eForum!

 

Kan du förklara lite mer vad du menar att datorn startar från Boot Menu? Behöver du välja ett operativsystem, eller startar det med automatik?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

De alternativ som kommer upp i Boot Menu när jag startar datorn är:

 

IDE CD,

IDE HDD och

Enter setup

 

Jag antar att HDD är hårddisk och har därför varje gång valt att starta därifrån. Operativsystemet startar automatiskt. Hörde av en vän att det kan vara någon inställning i BIOS (vad det nu är).

 

 

 

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

 

Det ska du kunna välja om du går in BIOS. När du startar datorn och tittar längst ned på skärmen finner du en textremsa "Press DEL to enter Setup". Då ska du trycka DELETE-tangenten några gånger när du ser texten. Setup är BIOS på en del datorer bland annat märkesdatorer.

 

Sedan möts du av en meny av textrubriker. Markerar du en av dom med hjälp av piltangenterna på tangentbordet, så kan du läsa längst ned vad som står. Rätt meny ska vara den där det står bootsequense (osäker på stavning) och kan också heta Bootorder. Välj HDD därinne med plus - och minustangenterna. HDD ska vara överst.

 

Gå ur med ESC-tangenten. Avsluta med "Save and Exit". Svara Y på frågan om du vill spara till CMOS. Datorn startar om och förhoppningsvis från hårddisken.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, tack för svar!

 

Gjorde som du beskrev men Boot menu kommer fortfarande upp men nu med HDD som första alternativ, jag behöver alltså inte gå ner ett snäpp med tangenten för att välja HDD. Suck.. Kan det vara nåt annat?

 

Alltså när datorn startar, stannar den liksom i läget innan Windows startar, när jag då trycker på en tangent kommer Boot menu upp...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du en s.k. märkesdator, HP, Dell osv?

Då du ominstallerade, var det med en recovery-disc eller en fullversions?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en Frost, vet inte om det räknas som en märkesdator. Men det är inget hemmabygge...

 

Använde min Windows-skiva som jag fick med när jag köpte datorn, alltså en fullversion.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Vet inte om jag har gjort rätt men...

 

Så här stod det vid "view settings"

 

 

 

There is currently 1 OS(s) installed on your system.

The current boot timeout is: 30

 

Default OS: Microsoft Windows Vista

 

Entry 1

----------------------------------------------------------------------------

Name: Microsoft Windows Vista

BCD ID: {current}

Boot Drive: C:

Windows Drive: C:

System Bootloader: \Windows\system32\winload.exe

Windows Directory: \Windows

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det ser bra ut.

Du skrev tidigare att du hade ändrat i BIOS Boot så att HDD blev först, men vilka fler alternativ finns där?

Du har ingen skiva vid start i din CD/DVD-spelare?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad jag kan se så finns bara HDD och CD, och nej har ingen skiva i när jag startar. Någon sa att det ska finnas en inställning i BIOS "show boot menu" och att jag ska ha disable där men hittar inte just den inställningen... =(

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm, blev inte så klok på det som kom upp i CPUID men här är min dator spec, ser man det där....

 

Intel®945 Chipset

Intel®Core™2 Duo T5500 Processor

(2x1.67 GHz/2MB cache)

Intel graphics engine

15" Widescreen 1280x800 monitor

External monitor output - VGA

1GB DDR2 RAM

DVD Recorder +/-

80 Gb SATA NCQ HD 5400 RPM

(15 Gb Reserved for backup)

 

1x Ti Firewire

3x USB 2.0

100 Mbit Network

Xpress card slot

Windows XP Pro - Multilanguage and audio configured

Recover Pro MFG - undo viruses and mistakes

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Där ser man inte något om vilket moderkort det är. Kom ingen manual med datorn? Behöver veta, för att kunna hämta en manual och läsa igenom BIOS menyerna.

Klicka på fliken Mainboard, så ser du moderkortsnamn vid Model Se bifogad bild som exempel.

 

http://max.ownit.nu/Mainboard.png

 

 

[inlägget ändrat 2007-10-28 13:11:34 av Maratonmannen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

M660Nc står det där.

Då blev det svårt. Jag lyckas inte hitta någon manual att ladda ner. Ser också att det handlar om en notebook. Om det är som "någon" säger att det finns en BIOS-inställning "show boot menu", är det bara att gå igenom alla menyer. Rimligtvis borde den hittas i menyn Boot.

Kom ingen handbok med datorn?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte så att det räcker med att ställa ned "boot timeout" från 30 till 0?

 

 

/Cluster

------------------------------------------------------------

Ditt vetande är värdelöst om inte andra vet att du vet

-----------> http://eforum.kicks-ass.net <------------

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Angående Clusters tips om "boot timeout" från 30 till 0, så hittar du den inställningen via Kontrollpanelen (klassisk vy) -> System -> Avancerade systeminställningar -> Inställningar (under Start och återställning). Där kan du ändra till 0 sekunder.

 

http://max.ownit.nu/StartAndRestore.png

 

Kan du titta i BIOS -> Advanced om du har Boot Configuration? Och i så fall vad som finns att välja på i Boot Configuration.

Och vad finns för alternativ i BIOS -> Boot att välja på?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Funkade inte med "Boot timeout" .

Har heller inte något som heter Boot config.

 

Under Boot finns det

 

Boot priority order

IDE HDD

IDE CD

 

och

 

Exluded from Boot order

PCI BEV

USB FDC

USB KEY

USB HDD

USB CDROM

PCI SCSI

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...