Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

analogt till digitalt


Fredrik1971

Rekommendera Poster

Jag har en himla massa analoga filmer som jag tagit med min analoga videokamera! Hur ska jag göra för att bränna dom på DVD/CD. Har precis skaffat mig en ny laptop som det är Vista på , så några bildred.program har jag inte (än). Vad behöver jag ha för att lösa detta ?hårdvara? + eller ?mjukvara?.

 

Den nuvarande videokamera är digital, hur mycket plats tar en ex. 60 minuter digital film (Mb)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du behöver en analog ingång på datorn. Om det inte finns (ViVo) kan du skaffa videofångstkort eller TV-kort för USB-anslutning. Om du omvandlar till högsta kvalitén (DV-AVI) för att redigera i, går det år ca 13 GB/timme.

 

För att redigera kan du använda Pinnacle Studio 11 Plus som är Vista-kompatibelt.

 

Beroende på vilket format din digitala videokamera har kan storleken variera på disk. Typiskt går det åt ca 3 GB/timme för MPEG2 i DVD-kvalitet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den analoga kamera är: Samsung VP-M54 pal, 8mm Hi8

 

Den digitala kameran är : Panasonic NV-DS65(B)

 

"En del digitala videokameror har en inbyggd funktion för att digitalisera analog video."

 

Det är ju inte samma storlek på banden..

 

dator enl. följande:

 

1 x IEEE 1394 (FireWire)

4 x Hi-Speed USB - 4 pin USB typ A

1 x bildskärm / video - S-videoutgång

1 x bildskärm / video - DVI-Analog/Digital - 29 pin kombinerad DVI

1 x modem - telefonlinje - RJ-11

1 x nätverk - Ethernet 10Base-T/100Base-TX/1000Base-T - RJ-45

1 x ljud - SPDIF-utgångar/-hörlurar

1 x mikrofon - ingång - minihörlurskontakt, mono 3,5 mm

1 x ljud - linjeingång - minihörlurskont

 

 

Det är den dator jag ska köpa via mitt jobb har förmodligen mera finesser än jag känner till

 

 

 

[inlägget ändrat 2007-10-26 14:18:48 av Fredrik1971]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju inte samma storlek på banden..

 

Jag kopplar min gamla Hi8-kamera till analoga ingångarna på min DV-kamera. DV-kameran digitaliserar detta direkt och skickar ut det på Firewiresladden och in i datorn. Mycket smidigt och väldigt bra kvalitet. Men det går bara på en del kameror, jag lyckas inte se om din klarar av det.

 

Ett annat sätt att digitalisera Hi8-banden är att låna/hyra/köpa en Digital8-kamera. Dessa kan ta Hi8-banden direkt och har dessutom Firewireutgång. Då kan du antingen ta in det i datorn eller koppla den till en DV-kamera för att kopiera över allt på DV-band.

 

Själv har jag kopierat över alla Hi8-band till DV. Det är mycket enklare att hämta in video från DV-band än från Hi8-band eftersom DV har en "tidskod" som redigeringsprogram kan känna igen.

 

[inlägget ändrat 2007-10-26 15:41:45 av lizardKng]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...