Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vem äger uppgifter jag hittar i jobbet?


tvablaaogon

Rekommendera Poster

Hej alla,

 

Har en fråga ang. den information och de uppgifter man hittar i jobbet. Vem äger denna? Är det på något sätt tillåtet att använda denna för att tjäna pengar som privatperson? Vart går gränsen?

 

Är tacksam för tips i frågan eller kanske idéer kring vart (på nätet) man kan hitta info om detta.

 

TAck på förhand!

[inlägget ändrat 2007-10-24 20:34:34 av tvablaaogon]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Allting som du gör som anställd och alla information du har tillgång till för att göra ditt jobb - är din arbetsgivares. Du har ingen som helst rätt att använda nånting privat som du "fått" via din arbetsgivare.

 

Det klassiska är att säljare som slutar en anställning, tar med sig kundregistret. Det är inte tillåtet. Men om en kund (som finns i ditt kundregister) kontaktar dig på ditt nya jobb, så är det tillåtet, men välidgt misstänkt.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, det var väl så jag trodde att det ligger till. Och jag antar att det är rätt logiskt. Sen bör det ju i rätt många fall vara oerhört svårt att upptäcka... Vart (i lagboken) kan man hitta info om detta?

 

Tack för det snabba svaret förresten!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad menar du med "den information och de uppgifter man hittar i jobbet"?

 

Inför påskrift av ett avtal på mitt jobb frågade jag lite mer i detalj vad det innebar.

 

Svaret var (lite förenklat) att saker jag gjort på jobbet - kod jag skrivit, dokument jag skrivit, presentationer jag gjort - det äger företaget. Kunskap, färdigheter, fakta, allt som jag lärt mig och har i min skalle, det är mitt.

 

Den dag jag lämnar företaget ska jag då fritt få använda allt som finns i mitt huvud på vilket sätt jag vill. Medans jag är anställd är saken annorlunda. Jag får inte vara illojal, viss information är hemlig, jag får inte konkurrera med arbetsgivaren, i alla fall inte på ett sätt som påverkar mitt jobb för min arbetsgivare m m.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju rätt snårigt det här och ofta rör man sig i en gråzon. Jag menar, ibland är det ju knappt någon skillnad mellan vad som finns i en Excel-fil och vad som finns i den anställdes huvud... Tex. kan jag ju göra en lista med 100 potentiella kunder men jag hinner bara kontakta 50 av dem innan jag slutar. Hur ska jag då behandla de återstående 50...

Som sagt, myckt handlar detta om ens eget samvete, i de flesta fall torde det vara väkdigt svårt för arbetsgivaren att upptäcka...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bara en liten parantes som inte har med tråden att göra så mycket...

 

I många fall får man skriva på att man inte tar ett jobb på ett konkurrerande företag inom en viss tid efter att man slutat på nuvarande jobb. Det kan man bortse helt från, ett anställningskontrakt gäller, som namnet antyder, den tid man är anställd på företaget. I så fall får dom fortsätta betala lön den tiden och ha dig kvar som anställd, men att du inte har några arbetsuppifter.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tex. kan jag ju göra en lista med 100 potentiella kunder men jag hinner bara kontakta 50 av dem innan jag slutar. Hur ska jag då behandla de återstående 50...

 

Om du bara har dessa 50 i ditt huvud och inte hunnit kontakta dem, då kan man med lite god vilja säga att dom inte är kunder till företaget. Men finns dom dokumenterade i ditt Excel-ark, så har dom en koppling till företaget du jobbar på.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmmm, borde det spela nån roll?

 

Om jag byter jobb och sedan tar kontakt med mina gamla kunder men genom mitt nya jobb, då utnyttjar jag ju bara saker som finns "i sitt huvud".

 

Men att säga till kunderna att "jag ska snart byta arbetsgivare" _innan_ man sagt upp sig borde vara definitivt INTE ok?

 

En persons kontaktnät borde vara en nog så viktig bit vid rekrytering.

 

Annan variant: Jag jobbar på företag A med att ta fram en lösning för en ny standard som förväntas slå på bred front. När det är klart har en konkurrent vaknat till liv och rekryterar mig för att hjälpa dem bygga en konkurrerande lösning. Jag tar med mig företag A:s lösning "i mitt huvud" och använder all den kunskapen till att bygga en konkurrerande produkt. Det är oundvikligt att många lösningar blir väääldigt lika...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag byter jobb och sedan tar kontakt med mina gamla kunder men genom mitt nya jobb, då utnyttjar jag ju bara saker som finns "i sitt huvud".

 

Ja, på ett sätt, men säljer du samma saker som du gjorde på ditt gamla jobb, så kommer troligen kunden att hoppa över till din nya arbetsgivare, vilket naturligt får denne att reagera. Men visst är det en gråzon, man vet inte vad som är ok förrän man testat... :)

 

Men att säga till kunderna att "jag ska snart byta arbetsgivare" _innan_ man sagt upp sig borde vara definitivt INTE ok?

 

Jag har fått några såna mail, där det formuleras som att man tackar för denna tid etc, och sen när man fått det nya jobbet så kommer nästa mail, där man informerar om vad man gör på det nya jobbet. Egentligen inget aktivt säljande, utan mer som "information". Jag personligen tycker sånt kan vara ok, men hade blivit rasande om jag haft en anställd som gjort så :)

 

 

 

En persons kontaktnät borde vara en nog så viktig bit vid rekrytering.

 

Självklart är det så. Och givetvis ska man ju med omsorg välja vilka kunder man vill "ta med sig".

 

Annan variant: Jag jobbar på företag A med att ta fram en lösning för en ny standard som förväntas slå på bred front. När det är klart har en konkurrent vaknat till liv och rekryterar mig för att hjälpa dem bygga en konkurrerande lösning. Jag tar med mig företag A:s lösning "i mitt huvud" och använder all den kunskapen till att bygga en konkurrerande produkt. Det är oundvikligt att många lösningar blir väääldigt lika...

 

Det är så det fungerar i verkligheten, även om företag A kan hävda att du sprider företagshemligheter, så blir det svårt att bevisa.

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En spännande diskussion det här. Av era svar och mina egna slutsatser tror jag slutsatsen blir att det till syvende och sist blir upp till ens eget samvete... Visst finns det lagstiftning men som i så många andra fall så är det ju oerhört svårt att komma åt sådant här så länge det sköts smart...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

En programeringskod kan exempelvis (eller är vanligen) vara upphovsrättsskyddat, och skyddet följer i sådant fall upphovsrättslagen.

 

Edit: Tror jag ialla fall, kolla att jag inte svammlar... Kanske var programering inte upphovsrättsskyddat. Databaser kan dock vara det.

 

Det samma gäller vanligen även databaser. I nämnda lag är skyddet för arbetstagare särreglerat.

 

Tror det finns vissa undantag, säg exempelvis att du kommer på en botning mot cancer medans du står i köket på en skolan tror jag inte ditt mirakelmedel tillfaller skolan exempelvis. Skall vara typiskt för det arbetsuppgifter du har et c.

 

 

[inlägget ändrat 2007-12-20 16:10:17 av Messier11]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Källkod är upphovsrättsskyddad, normalt när man gör programmerar i jobbet så blir det företaget som har upphovsrätten.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom koden finns nerskriven och är lagrad hos arbetsgivaren är det arbetsgivaren som äger den. Kunskapen om koden som finns i mitt huvud äger jag. Om jag nu skulle ha riktigt bra minne och komma ihåg koden till sista tecknet, ja vad skulle hända då? Gissningsvis skulle jag ligga dåligt till.

 

Tror det finns vissa undantag, säg exempelvis att du kommer på en botning mot cancer medans du står i köket på en skolan tror jag inte ditt mirakelmedel tillfaller skolan exempelvis. Skall vara typiskt för det arbetsuppgifter du har et c.

 

Om jag funderat ut det som en del av mitt arbete spelar det nog ingen roll var jag befinner mig när jag kommer på det. Om det inte är en del av mitt arbete spelar det nog inte heller nån roll var jag befinner mig.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänkte bara tillägga att för upphovsrättsskydd föreligger ett dubbelskappande rekvisit.

 

Skulle du kunna komma ihåg en bok utantill och skriva av den ordagrant så gör du fortfarande ett intrång i den ursprungliga författarens skyy

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skyy? Vad är det?

 

Det skulle aldrig falla mig in att skriva av något ordagrant. Att planka programkod på det viset är inte speciellt användbart, inte där jag jobbar i alla fall. Men att återanvända ideer, algoritmer och annat, DET skulle vara användbart.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ursäkta, menade "skydd". Fick brådis medan jag skrev.

 

Jo, vad gäller en algoritm exempelvis, en ide är inte upphovsrättsskyddat, det är nedskrivandet som uppnår verkshöjd och erhåller upphovsrätt.

 

Det är enklast att göra en jämförelse med littrartur som utgör typfallet.

 

Antag att du skriver en bok. Du skriver meningen "Han kom hem från jobbet.". Oddsen är att någon skrivit samma mening tidigare i en bok, och i princip sker således ett intrång på denne persons upphovsrätt. Då kollar man om det är rimligt att antaga att någon kan "dubbelskapa" en sådan mening, och i denna situation är detta givetvis fallet.

 

I ditt fall får du inte copy and paste en algoritm, från en kod; ur upphovsrätts synvinkel, like lite som du får kopiera 10 meningar från en bok, om nu detta inte hare ett legitimt syfte. Exempelvis för att citera en text i en recention eller dylikt.

 

Vidare kan det ju hända att du själv skriver en algoritm, som annan redan skrivit. Eftersom det ofta är omöjligt att bevisa ifall någon skrivit av något bortom allt rimligt tvivel, eller hittat på det själv, sker då en prövning ifall det är rimligt att du skriver en algoritm som annnan redan skrivit.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, vad gäller en algoritm exempelvis, en ide är inte upphovsrättsskyddat, det är nedskrivandet som uppnår verkshöjd och erhåller upphovsrätt.

 

Hört talas om (mjukvaru)patent?

 

dubbelskapa

 

Jag tycker mig har läst lagtexterna en del men aldrig sett detta uttryck - dubbelskapande. Var finns det definierat?

 

Vad gäller algoritmer tror jag de faller under patent, implementation av algoritmen. En exakt implementation kanske kan vara skyddad upphovsrättsligt men det tror jag är i princip omöjligt att göra nåt åt annat än vad gäller open source.

 

Detta kan vara börja till slutet för open source.

 

[inlägget ändrat 2007-12-25 03:46:25 av lizardKng]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...