Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ingen download manager fungerar riktigt med VISTA


film__mannen

Rekommendera Poster

Hej alla proffs!

 

Ingen download manager fungerar riktigt med VISTA

 

Min gamla dator har Windows Xp och på den så fungerar alla download managers som jag någonsin testat på den.

 

Nu har jag skaffat en ny dator med Windows Vista Home Premium och på den så fungerar inte en enda download manager.

Jag har testat Flashget, IDM, Getright mfl men varje gång jag ska ladda ner med dom så laddas det bara ner en fil som visserligen har rätt filnamn och ikon till utseende men filstorlekrn ligger endast på ca 5 kb när den egentligen ska ligga på runt 100 mb.

Det spelar ingen roll vilken sajt jag går till för att ladda ner filer, mb-filer blir bara kb-filer till storleken.

Jag har mellan varje test av ett nytt program (download manager) noga avinstallerat hela programmet i fråga och startat om datorn, så jag är rätt så säker på att de har avinstallerats korrekt mellan de olika testerna.

 

Jag kör med Vista-brandväggen och jag har inte förbjudit något downloadmanager program i branväggens inställningar så brandväggen verkar inte vara boven som ställer till det som jag förstår det.

 

Jag har testat med både IE7 och Mozilla Firfox till Vista (samma problem.

 

Jag har inte gjort en enda ändring som kan tänkas ställa till det beträffande nedladdningsfunktioner och när jag laddar ner filer utan download manager så fungerar det som vanligt utan några problem.

Men jag är beroende av att använda download managers så det känns ganska deprimerande att ingen fugerar som den ska.

 

Snälla berätta om det finns någon lösning på detta problem.

 

Det verkar ju som att det är någon inställning i vindows Vista som ställer till det för download manager programmen, frågan är bara vilken.

 

[inlägget ändrat 2007-10-24 13:10:31 av film__mannen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anyone.. ?? ANYBODY !!!

HEEEELP ME PLEASE !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

 

Finns det någon som har fått Getright, Flashgaet eller IDM att fungera i Vista när denne laddar ner från rapidshare?

 

[inlägget ändrat 2007-10-25 09:17:33 av film__mannen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä, jag vet.

Jag fattar inte varför jag skaffade vista.

Det är väl lika bra att avinstallera hela vista och gå tillbaka till XP.

Vista är ju hur sämst som hellst :-(

Jag kan då inte få fram någon vettig lösning när jag kollar igenom getright forums mfl.

Fast det är skrämmande att vissa xp-användare också har samma problem.

Det är lika bra att man går och dör eller nå't :thumbsdown:;)

 

[inlägget ändrat 2007-10-28 11:13:24 av film__mannen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var ju synd att det inte hjälpte med tipset i inlägget May 6 2007, 02:30 PM. Du har väl inte blockerat cookies i IE och Firefox?

 

Det är lika bra att man går och dör eller nå't Tumme ner Ironi
Absolut inte :thumbsup:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja jag har testat typ alla tips jag har hittat på get right forumet men inget verkar fungera.

Och det är ju inte heller bara med Getright som jag får dessa problem utan med alla downloadmanagers jag har testat lixom.

Nu har jag, som om det inte vore nog, tappat bredbandsspeed också.

Har skaffat 8mb/s bredband till nya datorn i nya lägenheten.

Den hastigheten jag hade när jag just hade installerat det låg på kring 2mb/s som bäst fast mu så spelar det ingen roll vad jag laddar net.

Hastigheten är nu bara på några kb/s.

Har kontaktat bredbandsoperatören iof men det känns rätt hopplöst (snyft snyft)

Inget verkar vilja fungera riktigt lixom.

Så nu tycker jag synd om mig själv, så det så :-/

Fast tack uppmuntran iaf :thumbsup::)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäller den dåliga uppkopplingshastigheten båda datorerna eller bara Vista?

Vad har du för säkerhetsprogram?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bara nya datorn med Vista är seg och jag använder Avast! tillsammans med inbyggda Vista brandväggen på vista..

Och på den gamla Panda Platinum Internet Security med tillhörande brandvägg och därtill AVG Antispyware..

Jag har gjort full systemsökning utan att hitta något.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du kontroll på vad som är godkänt i Vistas brandvägg?

Har du slagit på kontrollen av utgående förbindelser?

 

Kör igenom Vista-datorn med SUPERAntiSpyware Free Edition:

http://www.superantispyware.com/download.html

Starta programmet, klicka på Check for updates.

Avsluta programmet när uppdateringen är klar.

 

Starta om datorn i felsäkert läge (tryck F8 upprepade gånger under uppstarten och välj felsäkert läge i menyn).

 

Starta SUPERAntiSpyware och klicka på Scan your Computer.

Bocka för alla hårddiskar (fixed drive/disk).

Välj Perform complete scan

Nästa/Next

 

När skanningen är klar som kommer det upp en sammanfattning, tryck på OK

Nästa/Next

Utför eller liknande

Ett fönster med Quarantine and removal Complete kommer upp

OK

Utför eller liknande

Avsluta programmet.

 

Starta om i normalt läge.

 

Starta SUPERAntiSpyware, tryck på Preferences, välj fliken Statistics/Logs.

Dubbelklicka på den nyaste SUPERAntiSpyware Scan Log så att loggen kommer upp i Anteckningar.

Klistra in loggen i ditt svar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inte Vista så jag vet inte. Men om du inte vet det så har du knappast slagit på det, och därmed så vet du inte om du har något otrevligt i datorn som skickar ut information till något ute på internet och därmed använder en del av bredbandet för dig.

 

Om du inte hittar inställningen i Vista så finns ju trevliga brandväggar från andra företag.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså jag har ju koll på hur jag tillåter mina program att kommunicera ingående och utgående och så.

Och enligt säkerhetmedelandena i brandväggen så är jag iaf effektivt skyddad mot skadlig kod och andra säkerhetsinställningar är ok och vista brandväggen har jag då läst är en bra brandvägg så jag kör nog på med den som jag har den.

Allt går ju snabbt och bra på datorn förövrigt och avast antivirus är väl ett av de bästa skydden som går att få tag på nu, och det hittade ju inga hot så jag väntar nog lite med att köra massa olika antivirus och antispyware program mfl.

Det tar ju så himla lång tid att söka igenom hela datorn.

Det är bara nedladdningshastigheten som är en besvikelse.

Betalar för 8 mb / s men erhåller endast ca 1 mb / s och download managers vill inte fungera.

Har dock kört en register cleaner som hittade typ 4000 fel i systemet fast jag har inte lyckats skaffa en som kan fixa alla.

har inte råd att köpa någon just nu heller.

Jag har också kontaktat rapidshare och dom g

har gett mig ett program som åtminstånde ökade på hastigheten på mina rapidshare laddningar med typ 1 mb.

Har också kontaktat min bredbandsoperatör med denna info, fast dom har inte svarat än, så jag lever på hoppet ett tag till.

Jag testar nog superantispyware om det blir värre problem.

Tackar såmycket för all hjälp så länge iaf :):thumbsup:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du behöver ju inte låta antivirus- och antispionprogram genomsöka mappar där du har filmer och liknande.

 

Avast är inte precis ett av de bästa skydden. Vistas brandvägg kontrollerar bara utgående förbindelser om man har slagit på den kontrollen.

 

http://www.microsoft.com/sverige/windows/products/windowsvista/features/experiences/smallbusiness/security.mspx

så står det under På i brandväggsinställningen "Den här inställningen förhindrar alla externa källor från att ansluta till den här datorn", alltså inget om att förhindra utgående sändningar. I inlägget Augusti 13, 2007, 22:50 på http://www.alltomxp.se/forum/index.php?topic=7040.msg46368 står hur man slår på det utgående skyddet.

 

Här finns också en massa tips om nätverks/internetproblem i Vista: http://www.idg.se/2.1085/1.117355

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det så här det ska vara (se bifogad bild)?

 

Vad tycker du att jag borde ha för skydd nu då?

Vad har du för säkerhetsprogram, brandvägg mm om man får fråga?

 

 

 

 

 

[bild bifogad 2007-10-31 19:41:28 av film__mannen]

995604_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska jag ändra denhär inställningen till Privat (se bifogad bild)?

 

[bild bifogad 2007-10-31 19:51:24 av film__mannen]

995608_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är pinsamt alltså, men jag fattar inte riktigt hur en brandvägg fungerar, sorry

 

 

[inlägget ändrat 2007-10-31 20:01:15 av film__mannen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag ju ingen Vista-dator så jag gissar lite.

Men det ser bra ut att Utgående anslutningar är blockerade. Är det samma sak på de andra profilerna?

 

Anpassa nätverksinställningar: Jag har för mig att Maratonmannnen har skrivit att man ska välja Privat om man har ett lokalt nätverk med fil- och skrivardelning.

 

Jag har Antivir PE antivirus och Comodo brandvägg. Men det har varierat mycket vilket antivirusprogram jag använder.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej jag ändrade bara den privata profilen.

Ska jag ändra domänprofilen och den publika årpopfilen också till samma inställningar tror du?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej du har det du.. :)

Vilka sajter (källor) går du efter när du väljer vilket skydd du ska köra med då?

På download.com så är ju iaf Avast det mest populära amtivirusprogrammet ju.

 

 

[inlägget ändrat 2007-10-31 20:44:33 av film__mannen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag fattar inte vad det är för skillnad på publikt och privat nätberk.

Båda kopplar väl upp sig till internet.

Vad är det för skillnad??????????????

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här kan du läsa om Vistas brandvägg:

http://windowshelp.microsoft.com/Windows/sv-se/help/2140d623-08b5-4356-bb9a-4438a04296ce1053.mspx

http://arkiv.idg.se/pdfdownload/free/?item=20492

 

Jämförelser av antivirusprogram (betalversioner):

http://www.av-comparatives.org/

 

Test av hur bra olika brandväggar är på att stoppa otrevligheter som finns i datorn från att nå internet:

http://www.matousec.com/projects/windows-personal-firewall-analysis/leak-tests-results.php

 

Privat nätverk är väl det som man brukar kalla lokalt nätverk, dvs ett nätverk innanför en router där datorerna kan komma åt varandras utdelade mappar. Publikt nätverk blir då andra typer av nätverk, som en dator som är direktansluten till internet eller ansluten på ett internetcafé etc.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...