Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

windows server 2003


sanoka

Rekommendera Poster

En kompis mig säger att om man har windows server 2003 då måste man ha en riktig router, om man inte har riktig router då kommer windows server 2003 att starta för sig själv... är det sant ?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kommer windows server 2003 att starta för sig själv... är det sant ?

 

Vadå starta för sig själv? Din kompis får förklara vad han menar för detta låter blaha-blaha.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Han har säkert fel.

 

Vet ej, jag måste veta vad han menar för att kunna svara på det.

 

 

Finns det fjärrskrivbord i windows server 2003 ?

 

Ja, men den som ingår är en sk administrativ terminalserver, dvs du bör inte vanliga användare köra den vägen. Den klarar dessutom endast 2 sessioner.

 

Vill du aktivera den riktiga terminalservern, måste du ha licens från MS. Den klarar många sessioner och det är den vägen man ska släppa in vanliga användare.

 

 

 

[inlägget ändrat 2007-10-24 14:08:20 av Mr Andersson]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det bara jag som ska använda den.

 

Ok, låter som en extremt dyr lösning att ha en server för bara en användare.

 

Så det som följer med kommer att räcka tycker du ?

 

Beror på vad du tänkt göra. Det bästa är ju såklart att köra direkt på servern med skärm och tangentbord.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

alltå min server är:

bara en burk med windows server 2003 utan skärm så jag vill gå in i den via min dator som jag sitter vid varje dag. I windows xp brukar man använda fjärrskrivbord och skriva in IP-adress, frågan är om man kan göra samma sak med windows server 2003 också eller icke ?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I windows xp brukar man använda fjärrskrivbord och skriva in IP-adress, frågan är om man kan göra samma sak med windows server 2003 också eller icke ?

 

Ja, som jag skrev så finns det en terminalserver i 2003. Begrepper fjärrskrivbord finns inte, i en XP loggar du in på just skrivbordet (det blir i svart på skärmen för den som sitter där), men med en terminalserver så loggar du in på en ny session och den som sitter vi skärmen kan jobba vidare. Utan licens kan man köra samtidigt på skärmen och 2 terminalsessioner.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

så när jag installerar windows server 2003 då kan jag utan licens köra samtidigt på skärmen och 2 terminalsessioner utan att installera något program? alltså förljer det med som orginal det där med utan licens eller ?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

så när jag installerar windows server 2003 då kan jag utan licens köra samtidigt på skärmen och 2 terminalsessioner utan att installera något program?

 

Jag minns inte om terminalservern installeras som standard eller ej, men det lägger du i så fall till i Add/Remove programs och sen Windows Components. Om du i Administration Tools har tre ikoner för terminal service, så är den installerad.

 

alltså förljer det med som orginal det där med utan licens eller ?

 

Det följer med och är fritt att använda utan licens så länge den körs i administration mode.

[inlägget ändrat 2007-10-24 14:23:13 av Mr Andersson]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä vänta lite nu...

 

...om du installerar "Terminal Services" så behöver du licenser från Microsoft och det tillåter x antal samtidiga sessioner.

 

Som standard, det vill säga utan att installera något extra alls via add/remove, så tillåter Server 2003 två samtidiga "remote desktop" samt en på lokal konsol för administration av servern.

 

Så för ditt ändamål ska du inte lägga till någon komponent alls, det enda du behöver göra är att precis som på XP gå in i kontrollpanelen->system->remote-fliken och aktivera stödet för fjärrskrivbord/remote desktop. Klart ^^

 

.Wey

Where monsters rampage, I´m there to take them down. Where treasure glitters, I´m there to claim it. Where an enemy rises to face me, victory will be mine!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...