Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

hjälp


Noorden

Rekommendera Poster

Hejsan.

 

Om man slänger en kula upp i luften hur räknar man då ut när den når sin hösta punkt ? vilka formler kan man använda.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

För att enklast räkna ut detta så ska du använda formlerna för:

 

Lägesenergi = m*g*h

 

Rörelseenergi = (m * v^2) / 2

 

där: m = kulans massa, g = 9,82 (gravitationsacceleration), h = höjd från nollplan dvs marken. v = kulans hastighet.

 

När kulan kastas upp får den energin:

 

E = m*g*h + (m*v^2)/2 (lägesenergi + rörelseenergi)

 

Då vet du vilken total energi kulan har.

 

När kulan är som högst har den ingen rörelseenergi (v=0) och därför blir formeln:

 

E = m*g*h

 

Bryt ut h så får du: h = E/(m*g)

 

Så skulle jag ha gjort det iaf :) Hoppas att detta hjälper!

 

Mvh

Alex

 

[inlägget ändrat 2007-10-24 15:39:16 av ClubT]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

h = E/(m*g) i den formeln ska jag ju använda E alltså energin men hur får jag ut energin för den har jag ju inte ? och jag kan ju inte använda e=mgh eftersom jag inte har H.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, ursäka att jag hoppar in.

 

Du har en balans mellan Lägesenergin och Rörelseenergin (de är kopplade till varandra).

Nere på marken just när kastet sker är Lägesenargin = 0 och Rörelseenergin Max.

Sen varefter som kulan färdas upp i luften så övergår Rörelseenergin till Lägesenergi.

När kulan nått till topp position så har all Rörelseenergin omvandlats till Lägesenergi.

 

Då får alltså räkan med formeln m*g*h = (m*v^2)/2 och kan där lösa ut h.

 

/Olle

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Som jag skrev tidigare så får du ut energin genom att räkna ut lägesenergi + rörelseenergi vid utkastet. Då får du den totala energin, när bollen är som högst har den ingen hastighet i y-led vilket gör att det inte finns någon rörelse energi.

 

Därför blir då E(Tot) som du räknat fram vid utkastet lika med m*g*h där du bryter ut h.

 

Olles sätt är precis samma sak men kanske mer lätt begripligt än det jag skrev innan :)

 

Mvh

Alex

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

du verkar bra på fysik inte lust att hjälpa mig med en annan uppgift som lyder så här :

 

 

Pelle skjuter med en slägga han drar den 0,15 m bak och släpper sedan med en kraft på 60 N, , hur räknar jag ut vars den landar ?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...