Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Göra video med Adobe Premiere

samme77

Recommended Posts

Tjena!

Jag håller på att sätta ihop en video med gammalt VHS-material på datorn med Adobe Premiere. Problemet är att när jag importerar en videofil så försvinner ljudet efter ett tag på filen, trots att det är ljud på hela filen. Nån som har nån lösning? Finns det nåt bra program som kan ta ljudet från en AVI-fil så att jag kan lägga in den för sej? Att spela in ljudet för sej och sen synka ihop det känns som en evighetsgöra...

För att få in VHS-videon använde jag mej av mitt AVerMedia-tv-kort samt AVerTV 6.0 och spelade in som MPEG. Sen för att kunna använda filen i Adobe konverterade jag filen i Nero 6.0 till okomprimerad AVI.

/samme

Kan du inte använda Aver-kortet direkt i Premiere?

Varför konvertera till okomprimerad AVI, när Premiere utan problem läser in mpeg-filer som dom är?

Trycker jag F5 i Premiere får jag ett felmeddelande som lyder "Port Error. Check that the selected port is available or not in use by another process." Nero verkar inte heller kunna hitta tv-kortet så AVerTV är det enda programmet jag nånsin lyckats spela in i. Och där måste jag spela in i MPEG-format och mitt Premiere stöder inte MPEG-format utan tar bara emot AVI-filer, tyvärr.

Pro 2.0, hoppas jag. Den läser mpeg utan problem. Vilket felmeddelande får du om du försöker lägga in en mpeg-fil?

Ja, Pro 2.0 menar jag. Jag får felmeddelandet "Unsupported format or damaged file." varenda gång jag ska importera en mpg-fil. Och ja, jag har testat med en massa olika filer som utmärkt funkar i andra program som tex Nero.

Brandklipparen

Hej!

Problemet ligger nog inte i Premiere utan har förmodligen med dina olika konverteringar att göra, vilket felmeddelandet tyder på:

Jag får felmeddelandet "Unsupported format or damaged file."

Men det hjälper dej ju inte just nu. Ett blindskott för att försöka "lura" Premiere att hitta en anna codec: byt filändelse på den importerade filen från .mpg till .avi.

Ett blindskott för att försöka "lura" Premiere att hitta en anna codec: byt filändelse på den importerade filen från .mpg till .avi.

Nope, att byta filändelsen funkade inte. Det gjorde att Premiere la av fullständigt. Men alla mpeg-filer är ju i DVD-format. Det borde den väl kunna läsa?

Ingen som har nån lösning på att ljudet försvinner? Jag lyckades lura Premiere själv där...men lösningen känns en aning omständig. Ljudet brukar funka till ca 75% av filen innan det lägger av. Så jag gjorde filen dubbelt så lång än vad den egentligen är i Nero och infogade sedan den i Premiere. Då fick jag med allt ljud jag ville ha, och klippte sedan bort den överflödiga filen. Men som sagt...en aning omständigt när jag vet att hela filen faktiskt har ljud från början.

Hej

Jag föreslår att du laddar ner det här programmet

http://www.videoredo.com/Download.htm

Det har en förmåga att "städa upp" i mpegfiler.

Jag använder det själv för mina sparade pinnacle tv filer innan jag konverterar till VIDEO_TS i Nero vision 4 annars blir konverteringen

inte bra och redigeringen tar annars lång tid då hela filmen annars är uppdelad i en massa scener.

Om du registrerar dig kan du testa fullversionen i ett par veckor.

LARSAS

Du har väl redan provat att ominstallera Adobeprogrammet

Brandklipparen

Hej!

Blir alltmer konfunderad över ditt problem. Är det så här sammanfattningsvis:

- du kan inte importera videofilmen som är i mpg-format (framgår med tydlighet)

- videofilmen saknar ljud (?),

- du kan importera en ljudfil, men ljudet försvinner i Premiere under de sista 25% av filen.

Videofilen har jag inga ytterligare idéer runt. Kolla om LARSAS2s förslag ger resultat. För min del är jag ganska säker på att felet inte ligger i Premiere utan har med dina omvägar över TV-kortet att göra och därmed blir ett konverteringsproblem. Förresten - funkar det att lägga in filen i Windows MovieMaker?

Men jag är fortfarande nyfiken på ditt problem med ljudfilen. Är det en separat ljudfil, som du importerar till Premiere? Vad innehåller den? Betyder konverteringen som du lyckades med i Nero att de ca 25%, som du saknade i Premiere, "dök upp" eller var det bara de 75% som du "drog ut". I så fall -fick du inte förvrängning av ljudet?

Hej igen!

För att klaragöra mitt problem:

1. Helt korrekt

2. Videofilen som jag lyckas importera (alltså avi) har ljud. Men ljudet försvinner, upphör att funka, efter ca 75% av filen, i Premiere. Bilden funkar dock hela vägen.

3. Importerar jag en ljudfil för sej har jag aldrig stött på problemet med att ljudet slutar. Därav min fundering om man kunde rippa av ljudet från videofilen och lägga in den för sej.

Videoredo hjälpte mej tyvärr inte. Och i Windows MovieMaker funkar allt utmärkt, förutom att jag inte gillar programmet då. Men det är inte endast "mina" avi-filer som inte funkar. Har fått filer direkt från en DV-kamera där samma problem dyker upp i Premiere.

Blev problemet tydligare?

Brandklipparen

Hej!

Bra. Ditt svar avgränsar problemet. Resonemanget runt .mpg-filerna kan vi läga åt sidan, eftersom du lyckas importera filer till Premiere, som innehåller både bilder och ljud.

1. Försvinner alltid 25% av ljudet oavsett korta eller längre filmklipp?

2. När du lägger din filmsekvens på Timeline kan du ju se audio-spårets "ljudbild". Försvinner den efter ca. 75% av filen?

Om ja: Eftersom allt funkar OK till slutet i MovieMaker tyder det på att det trots allt blir något fel vid importen till Premiere även om jag aldrig har stött på ett sådant.

Om nej: Klicka på Show Keyframes för audiospåret och välj Show Track Volume. Gå fram till det ställe där ljudet försvinner och se efter om volymen av någon anledning har dragits ner till noll.

Hör av dej!

Brandklipparen

Fortsättning...

Funderade vidare på ev. problem vid importen till Premiere och hittade följande i programmets Help:

Adobe Premiere Pro always conforms audio files as they are imported. This may decrease system performance as audio is being conformed. When audio is being conformed, you see a progress bar at the lower right corner of the Adobe Premiere Pro application window. Full performance is restored when conforming is complete, and the conformed audio allows instantaneous audio playback.

Rent teoretiskt skulle det kunna vara så att den här processen har avbrutits av någon anledning och ljudet därmed sabbats. Men det borde ju enkelt kunna testas genom en ny import och att du är observant på det som jag fetstilat ovan.

För det är inte så att du har väldigt trångt på din hårddisk, så att de filer som Premiere skapar helt enkelt inte får plats?

[inlägget ändrat 2007-10-26 18:00:10 av Brandklipparen]

Hej!

1. Ja, det verkar vara lika varesej filmklippet är 1 eller 30 minuter.

2. Ja, ljudbilden försvinner efter ca 75% på timeline.

Jag kollade även på förloppsmätaren vid import av avi och såg att dom sista 25% gick väldigt mycket fortare än resten, så helt klart är det något som händer och går snett vid själva importen. Men hårddiskutrymme har jag, så det är inte det.

Brandklipparen

Hej!

Mycket mystiskt, tycker jag. Har nu bara en variant kvar att föreslå dej.

Starta ett nytt projekt. När du väljer inställningar för projektet ändra DV PAL - Audio till Standard 32 kHz. Fick den tanken efter att snabbläst delar av en manual till Premiere Pro här: http://www.peachpit.com/articles/index.aspx?st=60532 som innehåller flera godbitar för den som förlitar sig på manualer...

Som sagt, kan inte komma med något mera i frågan. Tyvärr.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...