Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Megapixlar vs objektiv


roger_malmö

Rekommendera Poster

Kan hända att jag har fel men har för mig att jag hört att man stirrar sig blind på megapixlar och glömmer kvaliten på objektivet, är det så ?

MIn Canom har bara 5 mpxl och ett Carl Zeiss objektiv och tar superbra bilder , kompisen skall köpa kamera och hittade en med 8.2 mpxl med et objektiv från Kodac tror vi för det står inget i tekniska beskrivningen.

Har jag fått om bakfoten ?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan hända att jag har fel men har för mig att jag hört att man stirrar sig blind på megapixlar och glömmer kvaliten på objektivet, är det så ?

 

Ja, allt för ofta. Mobilkameror har tex 1 mm stort objektiv, med plastlins. Om du så har 100 megapixel, kommer bildkvaliteten att bli usel. Vissa mobiltillverkare sätter åtminstånde in glaslins och får då ganska bra bilder, men 1 mm är för lite för att få in tillräckligt med ljus. Givetvis går utvecklingen på CCD/CMOS-chip och frammåt, men än så länge blir det alldeles för mycket brus vid svags ljus.

 

MIn Canom har bara 5 mpxl och ett Carl Zeiss objektiv och tar superbra bilder , kompisen skall köpa kamera och hittade en med 8.2 mpxl med et objektiv från Kodac tror vi för det står inget i tekniska beskrivningen.

Har jag fått om bakfoten ?

 

Jag ser ingen anledning till att ett Kodac-objektiv skulle vara sämre än ett Carl Zeiss (snarare tvärt om). Och en 8 mpx-kamera tar oftast bättre bilden än en 5 mpx-kamera, men givetvis beror det på många, många fler faktorer än bara objektivkvalitet och mpx.

 

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns 4 faktorer, kanske fler

megapixlar

objektivkvalitet

storlek på den ljuskänsliga cellen

vinjetering

 

liten ljuskänslig cell tex 2x3mm innebär att mycket lite ljus träffar varje pixel vid kort exponeringstid ("hög ljuskänslighet") vilket innebär att det blir mycket elektroniskt bakgrundsbrus i bilden, billig att tillverka, lite kisel......

 

stor ljuskänslig cell tex 24x36mm innebär att mycket mer ljus träffar varje pixel vilket minskar bruset, dyr, mycket kisel

den senare storleken på ljuskänslig cell finns nog inga kamaror under 20000:-

som har......

 

vinjetering innebär att det inte kommer lika mycket ljus till alla delar av bilden.

det vanligaste är att kanter och hörn får mindre ljus, blir mörkare

 

billiga objektiv har vinjetering

 

kanske enda chansen få en bra kamera är att läsa tester i data och fototidningar

och på webben

omdömen från kunder på prisjakt säger en del

många nöjda kunder, bra produkt tror jag

 

köpt plattTV på det sättet, jättenöjda

http://www.prisjakt.nu

 

I den här selekteringen av kameror med minst 9 i omdöme ornade med lägst pris överst

är Fujifilm Finepix F30 den först asom har mer än 10 goda omdömen

jag har sett "proffstest" som också satt den högt bla pga låg vinjetering jämfört med andra kameror i samma prisklass

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=s10662854&o=produkt_pris_inkmoms

 

[inlägget ändrat 2007-10-22 23:03:35 av jannejanne]

[inlägget ändrat 2007-10-22 23:04:01 av jannejanne]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det är en kompaktkamera det gäller finns det ingen anledning att se på nåt mindre än helheten. Jämför en bild från ena kameran med en bild från andra kameran, det är det enda som jag tycker är intressant i det sammanhanget.

 

Det är också så att var och en har olika uppfattning om vad som är bra. Vissa kanske gillar detaljrika bilder med synbart hög skärpa och kontrast. Vissa kanske giller bilder med mer naturligt utseende som mer liknar verkligheten.

 

En bra kamera är helt enkelt en lyckad kompromiss där kvalitet på optik, sensor, bildbehandling, storlek, pris, vikt och allt annat "funkar" på ett sätt man själv tycker om. Hur den kompromissen ser ut syns på bilderna :-)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...