Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Frågor om arbetsgivaravgifter, skatt mm


christinawa

Rekommendera Poster

Har nyligen startat ett handelsbolag och har precis fått min första inkomst. Har lite frågor kring hur jag ska hantera detta.

 

I det projektet jag nu har fått betalt har jag arbetat tillsammans med en kompis som inte har eget företag. Jag har därför registrerat mig som arbetsgivare för att kunna betala ut hennes del (hälften).

 

1. Säg att den totala inkomsten för projektet var 10 000:-. 5000:- är då tillgängligtt som lön till min kompis. 32,42% av 5000:- (=1621:-) betalar jag i arbetsgivaravgiften. Kvar är då 3379:- på vilket jag drar bort preliminärskatt för min kompis (ca 32%). Efter det är det ca 2300:- kvar. Dessa pengar betalar jag in på min kompis konto.

 

Arbetsgivaravgifterna skriver jag ner i skattedeklarationen som jag får varje månad. Ska jag ha betalt in detta belopp på mitt skattekonto innan den 12:e nästa månad (samma datum som skattedeklarationen ska vara inne)?

 

När ska preliminärskatten för min kompis deklareras? Samtidigt som arbetsgivaravgifterna eller vid årsskiftet?

 

2. På min del, 5000:-, ska jag väl betala egenavgifter och skatter? Hur redovisar jag och betalar in dessa?

 

3. Hur gör jag med momsen? 25% av 10000:- som vi fick i betalning var ju moms.

 

Enormt tacksam för svar!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Momsen ska dras av först, det är inte en inkomst utan bara en indrivningstjänst du gör gratis åt staten. Du har alltså 8000 kvar att fördela på dig och din kompis. Det enklaste hade varit om han varit delägare i bolaget, men det är kanske otänkbart av olika anledningar.

 

Den lön du ger din kompis, är avdragsgill, men inte skatterna du betalar in.

 

Låt oss säga att ni bestämmer att din kompis lön ska vara 4000. Då drar du inkomstskatt på detta (1200 kr). Utbetalt till honom blir 2800.

 

Sen ska du betala arbetsgivaravgifter på 4000, dvs 1296. Dessa pengar ska inte dras från den anställdes lön, utan det är företaget som betalar det.

 

Så för att din anställde ska få 2800 i lönekuvertet, har du som företag sammanlagt betalat 2800 + 1200 + 1296 = 5296. Kvar i företaget finns 2704. Den bokförda vinsten är 8000 - 2800 = 5200. På detta betalar du inkomstskatt, 30% av 5200 = 1560. Kvar har du alltså 2704 - 1560 = 1144 kr. På dessa ska du betala sociala avgifter etc.

 

Fundera en gång till om ni verkligen har delat lika.

 

(jag är inte 100% på att det är exakt så här i HB, men det borde inte skilja alltför mycket mellan EF och HB. Tänk också på att de skatter och avgifter som företaget ska betala, är alla delägare ansvariga för, du kan tex bli tvungen att betala in skatt för pengar någon annan delägare tagit ut)

[inlägget ändrat 2007-10-22 22:35:45 av Mr Andersson]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...