Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Externt hårddiskkabinett


Koxi

Rekommendera Poster

Det ser väl bra ut. Det har allt. Men behöver du inte möjlighet till både IDE och SATA eller USB och eSATA så kan du krypa ned lite i pris.

 

 

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag behöver akut stoppa in en IDE disk men ska köpa en ny och då naturligtvis en SATA.

Ut har jag idag bara anv för USB men ska bygga en ny burk vid nyår och då tänkte jag ha en eSATA externport på den sä därför "klämmer jag till" me hela klabbet på en gång :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kanske minns fel men var det inte en hårddisk från en bärbar datorn du skulle stoppa in i kabinettet?

Den där är för 3,5" hårddiskar som man har i stationära datorer. Det brukar vara 2,5" i bärbara.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Hej och tack för omtanken.

 

Nej, den trasiga pc'n är en stationär så det är en 3,5" IDE disk det gäller.

 

Nu när jag har sovit på saken så har jag bestämt mig för att detta blir bästa "räddaren i nöden" lösningen.

 

När "räddningsoperationen är över köper jag denna disk http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=327715 och stoppar in i stället.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...eller köp ett paket redan idag och plocka ut disken som sitter i...

 

Då kan du få 500 GB inklusive låda för under 1000 kr. Fast det är klart, lådan är då inte lika snygg, lika lätt att öppna eller är lika funktionell (eSata/USB/IDE/SATA)

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Tack för tipset men jag tror inte det finns några "färdiga" externa hårddiskar där kabinettet är riggat för att ta både IDE och SATA diskar och jag tänker inte köpa någon ny IDE disk.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske en sak som bör omnämnas här. Ska man rädda en hårddisk är koppling via USB kanske inte den bästa. Några enkla argument:

 

1: Det går relativt långsamt över USB. Max 20 - 24 Mbit/s

2: Kontrollen över disken är betydligt sämre än om den sitter via IDE internt i datorn, dvs hårddiskverktyg når inte disken på samma vis, de når bara gränssnittet.

 

Men ska du bara kopiera över data kan det fungera men som sagt, det går bra mycket långsammare än om du ansluter den internt.

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

[inlägget ändrat 2007-10-23 17:27:25 av Monshi]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för de tankarna.

 

Jag köpte ett kabinett igår och flyttade över disken vilket gick jättebra.

 

Dokument, program och musik gick jättebra att kopiera över MEN

mappen där alla biler ligger påstås vara tom vilket jag vet att den inte är.

Hur ska jag hitta bilderna igen??

Dessutom flyttade jag några filmer men de gick inte att spela upp :(

 

I kväll blir det till att testa en alternativ plan.

Jag har lånat ett nätagg och ska koppla in det istället, då hoppas jag att allt fugerar som vanligt och jag kan kopiera innehållet på vanligt sätt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad har hänt med disken? Låter som om den antingen kraschat eller så har ett virus gjort något dumt. Gissar på det förstnämnda.

 

Filmer som inte gick att spela upp - kan ju vara så enkelt att du saknar codec på datorn för formatet de är i?

 

Bilder som saknas - då gäller det nog att köra ett hitta-förlorade-filer-program. Finns gratis som inte kan så mycket och icke gratis som kan desto mer. Viktigt är ivartfall att INTE skriva något till disken innan du lyckats rädda dina filer.

 

Men lånat ett nätagg? Ehh, vad har hänt egentligen? Kan du inte bara stoppa in hårddisken i din nuvarande dator? Inte för att jag tror att det skulle ge att du hittar dina bilder...

 

 

Samt - i framtiden hoppas jag du, eller vem detta drabbat, inser vikten av och håller en ständigt uppdaterad backup av viktiga filer.

 

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för snabbt svar

 

Kort historik:

I helgen dog min stationära dator = Hem PC avtal med ATEA som support.

Med tanke på att den bara dog ocj det inte ens rycker till i någon fläkt eller något när jag trycker på powerknappen så mistänker jag strakt nätagget.

Support kommer och hämtar datorn på fredag men de kan inte garantera att innehållet på håddiskarna finns kvar när jag får tillbaka den.

 

Precis som du skriver så har jag varit dålig på att ta säkerhetskopior på t.ex bilder under sommaren och min tanke är nu att försöka kopiera bilderna från den "döda" datorn på något sätt därav allt strul.

 

Har planer på bättre säkerhetskopiering i framtiden men alltis lätt att vara efterklok.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mmh, det låter som om det inte var hårddisken som kraschade så då borde det inte vara något problem att hitta bilderna....

 

Nä, har inget konkret tips annat än det att kanske ett lost-and-found-program kanske kan hjälpa. Eller har du skyddat bilderna på något obskyrt sätt?

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä bilderna är, vad jag vet, helt oskyddade så det borde inte vara något sådant.

 

Jag hoppas jag kan skrämma liv i burken med det lånade nätagget och att allt då "är som vanligt".

 

Om problemet kvarstår, har du något tips på lost-and found program. Både gratisvarianter och betalprogram (tänkte börja billigt men är berädd att betala för att få tillbaka bilderna).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för det tipset!

 

Om jag måste använda mig av något av dessa, är det något särkilt jag bör tänka på. Förstör jag något på hårddisken när jag prövar det ena programet som gör att nästa program får svårare att återskapa ev förlorade filer?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inte använt programmen, men som jag har förstått det så lämnar de den skadade hårddisken orörd och vill (eller bör ställas in på att ?) lägga de hittade filerna på en annan hårddisk, så att det är orört till nästa program.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...